69 518 läst ·
239 svar
70k läst
239 svar
Kommunen tvingade gräva upp tomten pga läcka - fanns ingen
Demmpa skrev:
Att du hänvisade till säkerhet/släckning som skäl till att avstängning inte utförs är helt felaktigt skäl.
Vi de tillfällen som va huvudmannen behöver stänga av en vattenstam tillfälligt så meddelas aktuell räddningstjänst om det hela.
Nej, jag har inga exempel på där vattnet har stängts av.
Att det sällan stängs av beror bl.a. på att va huvudmannen är tvungen att erbjuda hämtning av vatten vid en relativt närbelägen plats, därav används strypning av flöde i första hand. Precis som jag skrev tidigare samt vad som står i länken jag postade.
Se även följande huvudmännens hemsidor, som är några exempel,
[länk]
[länk]
[länk]
Demmpa skrev:
Att du hänvisade till säkerhet/släckning som skäl till att avstängning inte utförs är helt felaktigt skäl.
Vi de tillfällen som va huvudmannen behöver stänga av en vattenstam tillfälligt så meddelas aktuell räddningstjänst om det hela.
Nej, jag har inga exempel på där vattnet har stängts av.
Att det sällan stängs av beror bl.a. på att va huvudmannen är tvungen att erbjuda hämtning av vatten vid en relativt närbelägen plats, därav används strypning av flöde i första hand. Precis som jag skrev tidigare samt vad som står i länken jag postade.
Se även följande huvudmännens hemsidor, som är några exempel,
[länk]
[länk]
[länk]
Det har (nog) aldrig hänt - vatten är för viktigt. Det skulle vara som att stoppa leveransen av snus till svensken. Man kan stänga av vattnet, men vanligare är förstås att man hotar med det.S StefanMJ skrev:Jodu. Bl.a. detta står på Svenskt Vattens webbsida:
"Om kommunen eller VA-huvudmannen utfärdat exempelvis ett bevattningsförbud med stöd av kommunala föreskrifter om användningen av den allmänna VA-anläggningen och en fastighetsägare eller VA-abonnent inte följer detta kan huvudmannen, med stöd av vattentjänstlagen, stänga av vattnet. "!
Det var min poäng. Du måste inte tjafsa med alla här. Låt det vara nu.
FEL!S StefanMJ skrev:
Jag har fått böter/felparkeringsavgift på min egen parkeringsplats då de misstänkte felparkering.
Ringde och frågade vad de höll på med och då blev det "oj förlåt! vi ska genast prata med parkeringsvakterna om detta!"
Så ja parkeringsvakter utfärdar parkeringsböter/avgift på endast misstanke.
Sluta nu vara så tvärsäker på allt!
Detta är inte första exemplet i denna tråd där du är tvärsäker och sen blir motbevisad
Jag är tvärsäker på att böter och kontrollavgift är två helt skilda saker. Ett privat P-bolag kan ej utfärda böter! Sluta påstå felaktigheter som:M MrDizzy skrev:
S StefanMJ skrev:
Redigerat:
Mjo böter o kontrollavgift är juridiskt olika saker, MEN för en privatperson som ev parkerat fel är det inte så stor skillnad och kallas av de flesta just för parkeringsböter i vardagstal.Alfredo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Det finns såvitt jag förstått en avsevärd skillnad mellan parkeringsböter som du kan få på ex. en kommunal parkering och kontrollavgift som du får på privat mark. Den kommunala boten måste du betala även om du bestrider den, och får tillbaka pengarna om du för rätt. Men har du inte betalat den så kommer de att driva in inkassoavgiften även om du vinner i sak.
Den privata kontrollavgiften kan du välja att inte betala om du är övertygad om att du har rätt.
Den privata kontrollavgiften kan du välja att inte betala om du är övertygad om att du har rätt.
Det heter parasitism. Eller "tjuvlundsmaximen", där man tar det man kan av ordentliga personer. Bl a tar man ut så mycket skatt man öht vågar och törs innan medelsvensson kollapsar eller lackar ur. Det är parasitens levnadssätt; suga ut värden men inte så att värden avlider (det finns sådana också, men de brukar kallas parasitoider, t ex ett stort antal arter av steklar).J Jansson69 skrev:
Sluta tjafsa själv du.H hovapettson skrev:
Och avstängning av vattnet är fullt möjligt, enligt lag.
Jasså, sade dom att det bar var en misstanke?M MrDizzy skrev:FEL!
Jag har fått böter/felparkeringsavgift på min egen parkeringsplats då de misstänkte felparkering.
Ringde och frågade vad de höll på med och då blev det "oj förlåt! vi ska genast prata med parkeringsvakterna om detta!"
Så ja parkeringsvakter utfärdar parkeringsböter/avgift på endast misstanke.
Sluta nu vara så tvärsäker på allt!
Detta är inte första exemplet i denna tråd där du är tvärsäker och sen blir motbevisad
I så fall har dom begått tjänstefel.
Man får skilja på misstanke och bevis, om överträdelse, - två olika saker.
Redigerat:
Med tanke på att det var min bil på min parkeringsplats, som jag iofs inte använt på 3 månader då bilen var på verkstan, så ser jag inte hur det kan vara nått annat än en misstanke de agerade på.S StefanMJ skrev:
Inte alls frivilligt att betala kontrollavgift:H hempularen skrev:Det finns såvitt jag förstått en avsevärd skillnad mellan parkeringsböter som du kan få på ex. en kommunal parkering och kontrollavgift som du får på privat mark. Den kommunala boten måste du betala även om du bestrider den, och får tillbaka pengarna om du för rätt. Men har du inte betalat den så kommer de att driva in inkassoavgiften även om du vinner i sak.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/parkeringsboter/#rWpanDH3mdLvMoN71DyOm