M Magnus Wassborg skrev:
Preskriptionstid är 10 år på svartbyggen, så om fd ägare uppförde friggeboden för mer än 10 år sedan så kan inte myndighet kräva att svartbyggets rivs eller flyttas.
Läste du inte ens första raderna i första inlägget innan du svarade?

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Preskriptionstid är 10 år på svartbyggen, så om fd ägare uppförde friggeboden för mer än 10 år sedan så kan inte myndighet kräva att svartbyggets rivs eller flyttas.
//Gällande den preskriptionstid du tänker på regleras även det i 11:20 PBL. Du har rätt i det du säger gällande att det är en 10-års gräns för preskriptionstiden av byggnader som upprättats utan bygglov, detta regleras i 11:20 2 st. PBL. Denna preskriptionstid innebär att efter 10 år från det att byggnaden upprättades får inte byggnadsnämnden förelägga något rättelseföreläggande. Denna preskriptionstid gäller dock inte om fastigheten är en bostadsfastighet som används för väsentligt andra ändamål än bostad enligt 11:20 3 st. PBL.//

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Y Yas Mir skrev:
det förstår jag väl, jag hade inte tänkt be om tillstånd här i forumet :) men jag diskuterar. det var en annan som skrev denna kommentar till mig här så jag undersöker möjligheten hos de som har mycket mer kunskap än mig här, istället för att direkt vända mig till kommunen med en kanske dum fråga. vill samla på mig lite kunskap först.
I normala fall kan du inte äga allmän platsmark men det finns vissa undantag beroende på detaljplanen men det är mycket osannolikt att du skulle få köpa loss något av kommunen i den här frågan.
Men kolla med MeX på kommunen och ställ frågan. Den är iaf fri…

Y Yas Mir skrev:
Ja det gjorde vi såklart, det var långt innan problemet med friggeboden. Vi skulle inte hugga ned trädet utan att fråga på kommunens mark, speciellt när vi inte ens vet vad det är för träd. Denna gång när han kom ut låg det massa saker på den marken jag pratar om för vi höll på att renovera en fuktskada i friggeboden. och DÅ anmärkte han på den. Han har sett den flera ggr förut utan anmärkning.
Du har alltså frågat kommunen om du får fälla deras träd och är förvånad att kommunrepresentanten vid platsbesök anmärker på att ni lagrar saker på kommunal mark samt har friggebod för nära gränsen om jag förstår saken rätt?

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Min tanke om att överklaga kommun länsstyrelse mark och miljödomstolen kommer generellt ta lite över två år, det är fortfarande för kort tid för preskribering.

Y Yas Mir skrev:
Hej,
Vi köpte vårt hus 2021. Huset byggdes 2019.
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.

1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".

2. Den stod där när vi köpte huset.

3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.

4. det är en prickmark, MEN friggebod ska gå bygga där ändå.

Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.

Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.

Send help
Jobbig sits. Har kommunen skrivit upp ett ärende till byggnadsnämnden som du ska bemöta innan beslutet fattas?

Har du fått möjlighet att göra rättelse? Dvs tagit bort boden.

Om inte försök att förhala så länge som möjlig och ligg så lågt som möjligt. Du har alltid rätt att göra rättelse och undvika sanktionerna om den är borttagen till nämnden tar beslutet. Såvida inte tillsynshandläggaren har den delegationen. Det är sommaruppehåll och semestrar vanligtvis i nämnden och borde vara ett ärende med väldigt låg prioritet.

Min tanke är att vänta ut nya lagstiftningen i slutet av året om allt går igenom. Då finns det sannolikt möjligheter att behålla den där.

Att köpa en bit mark av kommunen är långsökt. Oddsen är minimala och lyckas du få köpa en bit så krävs ändå planändring för att du ska kunna bebygga där. Utöver kostnaden för marken kommer lantmäteriets kostnader och slutligen plankostnader. Gissar totalt grovt 4-500 000:-. Att kommunen skulle lägga resurser på den planändringen är liten.

Enklast att flytta på den helt enkelt. Avvakta nya lagstiftningen och flytta tillbaka den nästa sommar då om du tycker platsen är bra.

M Magnus Wassborg skrev:
Min tanke om att överklaga kommun länsstyrelse mark och miljödomstolen kommer generellt ta lite över två år, det är fortfarande för kort tid för preskribering.
TS har ju redan fått ett föreläggande om rivning. Det finns inget att förhala i 4 år.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Y Yas Mir skrev:
Hej,
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.

1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".

3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.

Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.

Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.

Send help
4,5m är 4,5m så gällande platsen finns inget att göra, den får helt enkelt inte stå där. Den enda möjligheten som jag ser är att den möjligen stått där så länge att kommunen inte kan kräva flytt, dvs deras möjlighet är preskriberad. Mellan normala grannar så tror jag fem år gäller, kan inte om samma sak gäller när det är kommunen. Gällande de 10 år som vissa hänvisar till vet jag inte om det är tillämpligt då en friggebod i sig inte kräver bygglov

S Stefan 7306 skrev:
Min tanke är att vänta ut nya lagstiftningen i slutet av året om allt går igenom. Då finns det sannolikt möjligheter att behålla den där.
Byggnader som är felaktiga enligt dagens regler blir inte rätt när reglerna ändras.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Byggnader som är felaktiga enligt dagens regler blir inte rätt när reglerna ändras.
Nej det är sant men kanske värt ett försök om tjänstemannen är lite lösningsorienterad 🙂

S Stefan 7306 skrev:
Nej det är sant men kanske värt ett försök om tjänstemannen är lite lösningsorienterad 🙂
Enda lösningen är att tillfälligt flytta boden 4,5 meter från gränsen och sen söka grannemedgivande när de nya reglerna kommit på plats så man kan flytta tillbaks den.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enda lösningen är att tillfälligt flytta boden 4,5 meter från gränsen och sen söka grannemedgivande när de nya reglerna kommit på plats så man kan flytta tillbaks den.
Ja det är nog enklast och minst huvudvärk.

Vad har kommunen sagt om straffavgiften? Hur hög är den?

Som i många fall när det handlar om kommunen är det som att prata med maffian. Lagen säger vad den säger och vill kommunen vara suveräna (menande att mer eller mindre ingen kan överpröva beslutet) så är det så. Vill du måla ditt hus gult när alla andra är röda och kommunen säger nej så är det så.

Är det ett alternativ att demontera ladan så gott det går och montera ihop den igen på en plats där kommunen inte kan säga något eller åtminstone anser är acceptabelt?

Y Yas Mir skrev:
Hej,

Send help
Har du frågat om du kan få köpa marken? Troligtvis svårt, men en sista utväg kanske

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.