Y Yas Mir skrev:
Vi har inte frågat kommunen något. Vi ville som sagt hugga ned ett träd, och då anmärkte han ist på friggeboden.
Kontaktade du kommunen och frågade om trädet?
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
R roger.lehrberg skrev:
Prickad mark påverkar möjlighet att få bygga där, men inte rätten att äga. Jag har bekanta som köpt mark av kommunen i liknande sammanhang. Om det är möjligt i ditt specifika fall kan jag givetvis inte alls uttala mig om.
Bra att veta! värt att gräva i i alla fall och undersöka.
 
F fribygg skrev:
Kontaktade du kommunen och frågade om trädet?
Ja det gjorde vi såklart, det var långt innan problemet med friggeboden. Vi skulle inte hugga ned trädet utan att fråga på kommunens mark, speciellt när vi inte ens vet vad det är för träd. Denna gång när han kom ut låg det massa saker på den marken jag pratar om för vi höll på att renovera en fuktskada i friggeboden. och DÅ anmärkte han på den. Han har sett den flera ggr förut utan anmärkning.
 
  • Arg
tripelj
  • Laddar…
R roger.lehrberg skrev:
Prickad mark påverkar möjlighet att få bygga där, men inte rätten att äga. Jag har bekanta som köpt mark av kommunen i liknande sammanhang. Om det är möjligt i ditt specifika fall kan jag givetvis inte alls uttala mig om.
kan man hitta något om detta online? att man kan köpa prickad mark? jag kan bara hitta att man absolut inte får bygga något på prickad mark etc. Var kan jag se att jag får äga den? och om jag äger den får jag då bygga närmare än 4,5m från den?
 
Det finns andra som är mycket bättre på det juridiska än vad jag är, men jag vet som sagt var fall där det gått att lösa. Kan vara så att det är en kombination av de specifika omständigheterna samt vilken tjänsteperson man har att göra med.
 
Eftersom det också är datorprogram som letar ändringar med hjälp av flygfoton så är det inte direkt så att man "klarar sig" bara för att man inte kontaktar kommunen.

Det stora problemet i det här fallet är hur husköpen går till i Sverige. Hela problemet hade uppdagats om det undersökts i förväg men köpen ska stressas igenom och regelverket kräver inte tillräckliga besiktningar och genomgång av tillstånd. Det är lätt att säga att man ska undersöka allt men det är ju inte direkt ovanligt att det finns fler köpare som inte tänker eller ens förstår att de borde undersöka det mer. Jag upptäcker t ex hela tden nya regler som jag borde vetat redan innan vi började leta hus.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här kan vara svårt för många att acceptera i ett samhälle med så hög och oreflekterad tilltro till att myndigheterna vill dig väl. Men byggnadsnämnden vill dig inte väl, den ser till kommunens intresse och till PBLs stela reglering av byggande. Den är vanligen din motpart.
Vet du något om det är möjligt att köpa denna prickade mark av kommunen? så att vi äger den? någon skrev det i kommentaren att de vet liknande fall, men jag skulle vilja ha något att läsa om det?
 
Y Yas Mir skrev:
Vet du något om det är möjligt att köpa denna prickade mark av kommunen?
Japp. Kommunen vet. Alla andra kan bara gissa...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Y Yas Mir skrev:
Vet du något om det är möjligt att köpa denna prickade mark av kommunen? så att vi äger den? någon skrev det i kommentaren att de vet liknande fall, men jag skulle vilja ha något att läsa om det?
Låter osannolikt att detaljplan och ägandeförhållande skulle gå att förändra.
 
  • Gilla
Stefan 7306
  • Laddar…
Y Yas Mir skrev:
att man kan köpa prickad mark?
Ni äger väl fastigheten friggeboden står på? Alltså har ni köpt prickad mark.
 
  • Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ni äger väl fastigheten friggeboden står på? Alltså har ni köpt prickad mark.
friggeboden står inte på prickad mark! den står för NÄRA kommunens, prickade mark.
 
  • Gilla
teamkb
  • Laddar…
Y Yas Mir skrev:
friggeboden står inte på prickad mark! den står för NÄRA kommunens, prickade mark.
Ok. Men oavsett vilket så har prickningen inget med äganderätten att göra. Många villatomter har områden som är prickade av olika anledningar.
 
  • Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Men oavsett vilket så har prickningen inget med äganderätten att göra. Många villatomter har områden som är prickade av olika anledningar.
Ja jag förstår det. Men vi ska inte bygga något på prickad mark. Men det var någon som sa att man kanske kan köpa marken. och om vi äger den, så spelar det ingen roll om vi är närmare än 4,5m gränsen till marken. Sålänge vi inte bygger något på den. Eller hur? Det var så jag tänkte. Men nu vet jag inte ens om det är möjligt att köpa den av kommunen.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det handlar om regleringen allmän plats i detaljplan, inte om prickad mark.
 
Y Yas Mir skrev:
Men nu vet jag inte ens om det är möjligt att köpa den av kommunen.
Du får naturligtvis fråga kommunen (ägaren) om du kan köpa marken. Ingen här kan svara på det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.