64 863 läst ·
248 svar
65k läst
248 svar
Kommunen kräver nedrivning
Bra att veta! värt att gräva i i alla fall och undersöka.R roger.lehrberg skrev:
Ja det gjorde vi såklart, det var långt innan problemet med friggeboden. Vi skulle inte hugga ned trädet utan att fråga på kommunens mark, speciellt när vi inte ens vet vad det är för träd. Denna gång när han kom ut låg det massa saker på den marken jag pratar om för vi höll på att renovera en fuktskada i friggeboden. och DÅ anmärkte han på den. Han har sett den flera ggr förut utan anmärkning.F fribygg skrev:
kan man hitta något om detta online? att man kan köpa prickad mark? jag kan bara hitta att man absolut inte får bygga något på prickad mark etc. Var kan jag se att jag får äga den? och om jag äger den får jag då bygga närmare än 4,5m från den?R roger.lehrberg skrev:
Det finns andra som är mycket bättre på det juridiska än vad jag är, men jag vet som sagt var fall där det gått att lösa. Kan vara så att det är en kombination av de specifika omständigheterna samt vilken tjänsteperson man har att göra med.
Eftersom det också är datorprogram som letar ändringar med hjälp av flygfoton så är det inte direkt så att man "klarar sig" bara för att man inte kontaktar kommunen.
Det stora problemet i det här fallet är hur husköpen går till i Sverige. Hela problemet hade uppdagats om det undersökts i förväg men köpen ska stressas igenom och regelverket kräver inte tillräckliga besiktningar och genomgång av tillstånd. Det är lätt att säga att man ska undersöka allt men det är ju inte direkt ovanligt att det finns fler köpare som inte tänker eller ens förstår att de borde undersöka det mer. Jag upptäcker t ex hela tden nya regler som jag borde vetat redan innan vi började leta hus.
Det stora problemet i det här fallet är hur husköpen går till i Sverige. Hela problemet hade uppdagats om det undersökts i förväg men köpen ska stressas igenom och regelverket kräver inte tillräckliga besiktningar och genomgång av tillstånd. Det är lätt att säga att man ska undersöka allt men det är ju inte direkt ovanligt att det finns fler köpare som inte tänker eller ens förstår att de borde undersöka det mer. Jag upptäcker t ex hela tden nya regler som jag borde vetat redan innan vi började leta hus.
Vet du något om det är möjligt att köpa denna prickade mark av kommunen? så att vi äger den? någon skrev det i kommentaren att de vet liknande fall, men jag skulle vilja ha något att läsa om det?Claes Sörmland skrev:
Ja jag förstår det. Men vi ska inte bygga något på prickad mark. Men det var någon som sa att man kanske kan köpa marken. och om vi äger den, så spelar det ingen roll om vi är närmare än 4,5m gränsen till marken. Sålänge vi inte bygger något på den. Eller hur? Det var så jag tänkte. Men nu vet jag inte ens om det är möjligt att köpa den av kommunen.useless skrev: