B Bengt Larsson skrev:
Du kan kontakta någon tjänsteman på teknik o service nämnden eller motsvarande i din kommun, där borde någon tjänsteman kunna svara på frågan om köp av mark.
I min kommun har vi haft uppe sådana frågor i nämnden och gett positiva besked till köp då det varit små bitar av "skräpmark" som inte varit till kommunens nytta så möjligheten finns om de har en positiv inställning i nämnden.
Är det dem man ringer för att fråga om köp?
 
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Y Yas Mir skrev:
Hej,
Vi köpte vårt hus 2021. Huset byggdes 2019.
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.

1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".

2. Den stod där när vi köpte huset.

3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.

4. det är en prickmark, MEN friggebod ska gå bygga där ändå.

Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.


Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.

Send help
Köp marken av kommun
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni har rätt att ansöka om bygglov i efterhand, det kan kommunen inte bestämma. Men ni kommer nästan garanterat att få avslag eftersom byggnaden står på prickmark. Därmed är det bara slöseri med tid och pengar att söka bygglov i efterhand.
Varför Bygglov? Är Attefallshus inte bygglovs befriad? Och Attefallshus får även bygger på prickmark. Här är problemet kanske bara att huset står närmare på gränsen.
https://enklajuridik.se/bostadsjuridik/prickmark/
 
O Olssonk2 skrev:
Köp marken av kommun
Ja om det vore så enkelt. men frågan är ställt! vi har mailat teknik och servicenämnden. jag ska visa er hur det ser ut
 
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
A Axalon skrev:
Varför Bygglov? Är Attefallshus inte bygglovs befriad? Och Attefallshus får även bygger på prickmark. Här är problemet kanske bara att huset står närmare på gränsen.
[länk]
Nej, men friggebod är. och detta är pga det ligger mindre än 4,5m till deras gräns.
 
F
Det går utmärkt att privat äga mark som är allmän plats. Men marken är fortfarande allmän och man får inte privatisera den.

Att köpa en bit mark av kommunen kräver garanterat en avstyckning/reglering. Lantmäteriet kommer avvisa ärendet om inte marken kan användas ändamålsenligt. Eftersom marken är allmän kommer det inte finnas något egentligt syfte för dig att äga den privat och införliva den i din fastighet för privat syfte.

Enda sättet är att ändra detaljplanen först och det kräver positivt inställda kommunpolitiker och tjänstemän och kulor i häraden av 250000kr du har att chansa med. Sen har du lantmäterikostnader på 50-100 tusen kr. Processen kommer med lite tur ta ca 2 år.

Är i samma sits så det här är vad du kommer få höra när du ringer kommunen.
 
  • Gilla
BSA In och 2 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Det går utmärkt att privat äga mark som är allmän plats. Men marken är fortfarande allmän och man får inte privatisera den.

Att köpa en bit mark av kommunen kräver garanterat en avstyckning/reglering. Lantmäteriet kommer avvisa ärendet om inte marken kan användas ändamålsenligt. Eftersom marken är allmän kommer det inte finnas något egentligt syfte för dig att äga den privat och införliva den i din fastighet för privat syfte.

Enda sättet är att ändra detaljplanen först och det kräver positivt inställda kommunpolitiker och tjänstemän och kulor i häraden av 250000kr du har att chansa med. Sen har du lantmäterikostnader på 50-100 tusen kr. Processen kommer med lite tur ta ca 2 år.

Är i samma sits så det här är vad du kommer få höra när du ringer kommunen.
vi är villiga att lägga ner dessa kostnader. om vi får marken! denna mark har noll syfte för någon vilket är varför vi kämpar
 
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
där är den, bakom alla träd, på kullen. det finns ingen väg ned därifrån heller utan det är bara en ovårdad gräsplätt. med träd runt. vi hoppas i alla fall att chansen finns.
 
  • Svart bil parkerad vid sidan av en grusväg, med gröna soptunnor bredvid och en trädkantad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Y Yas Mir skrev:
Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats
Konstigt prat om " allmän plats " .
Hur långt från fastighetens gräns ligger boden?
Utanför fastigheten ser det ut att vara vägområde.
Kommunen säljer inte vägområdet !

Alltså ett svartbygge, riv det och var glad ni slipper avgift.
 
A Axalon skrev:
Okej, men jag läser detta annars.
[länk]
Då gör det mig mer förvirrad? Vad innebär det egentligen
 
S Swedejohn skrev:
Konstigt prat om " allmän plats " .
Hur långt från fastighetens gräns ligger boden?
Utanför fastigheten ser det ut att vara vägområde.
Kommunen säljer inte vägområdet !

Alltså ett svartbygge, riv det och var glad ni slipper avgift.
Har väl inte tänkt köpa vägen? Läser du det jag skriver?
 
A Axalon skrev:
Okej, men jag läser detta annars.
[länk]
Varför läser du det när frågan handlar om en friggebod?
 
Y Yas Mir skrev:
Har väl inte tänkt köpa vägen? Läser du det jag skriver?
Tyvärr är det få som gör det men ändå tror att dom har bra svar.
 
  • Gilla
Genomklok och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr är det få som gör det men ändå tror att dom har bra svar.
Vad tror du om bilden jag skickade? Om tomtplätten bakom träden ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.