K Kane skrev:
Bilden i inlägg #1 visar väl tydligt var friggan står i förhållande till fastighetsgräns?
Som det ser ut, strax intill, varför då inte skriva det, utan en massa trams.
 
S Swedejohn skrev:
Som det ser ut, strax intill, varför då inte skriva det, utan en massa trams.
Det står ju klart och tydligt i första inlägget:

"1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen."
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Y Yas Mir skrev:
friggeboden står inte på prickad mark! den står för NÄRA kommunens, prickade mark.
Men ni äger den rödlinjerade tomtmarken på andra sidan gatan?
 
Y Yas Mir skrev:
Hej,
Vi köpte vårt hus 2021. Huset byggdes 2019.
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.

1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".

2. Den stod där när vi köpte huset.

3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.

4. det är en prickmark, MEN friggebod ska gå bygga där ändå.

Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.


Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.

Send help
Kommunen är skyldig att informera dig och berätta att du kan rätta det felaktiga innan beslut! I detta fall skulle jag ha tagit dit en lastbil med kran och lyft bort friggeboden till en ny plats minst 4,5 m från gränsen… Har de inte informerat dig innan beslut ska du omedelbart överklaga ”beslutet”
Hans L. // fd stadsarkitekt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Måste då fråga, rubriken på tråden är "Kommunen kräver nedrivning", men det finns alltså inget sådant beslut? Då är ju premissen för diskussionen fel... Även om jag fattar att rättelse genom rivning ligger i farans riktning.
Ja kanske jag vet inte. De har skickat en ”begäran om förklaring”. Men skrivit också i den att anmälan kommit in och den får inte stå där och att man kan göra rättelse osv. Men beslut har inte kommit in. Det kommer efter förklaringen skickats in, vilket vi gjort
 
H HLin skrev:
Kommunen är skyldig att informera dig och berätta att du kan rätta det felaktiga innan beslut! I detta fall skulle jag ha tagit dit en lastbil med kran och lyft bort friggeboden till en ny plats minst 4,5 m från gränsen… Har de inte informerat dig innan beslut ska du omedelbart överklaga ”beslutet”
Hans L. // fd stadsarkitekt
Ja men precis de har informerat och skrivit om rättelse men också att beslutet fattas efteråt. Vad innebär det? Måste vi flytta den innan beslutet kommit?
 
Y Yas Mir skrev:
Måste vi flytta den innan beslutet kommit?
Nej
 
Y Yas Mir skrev:
Ja men precis de har informerat och skrivit om rättelse men också att beslutet fattas efteråt. Vad innebär det? Måste vi flytta den innan beslutet kommit?
Nu är ju liksom bollen i rullning, så hur ni än gör kommer ni behöva flytta eller riva boden. Kommunens beslut kommer med 100% sannolikhet vara just att boden ska bort. Kombinerat med nåt vite om det inte görs inom ett antal veckor/månader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är att det är allmän mark i detaljplanen. Även om du lyckas köpa lös den kommer det att vara allmän mark.
Det går att göra mindre justeringar av planen, så kallade frimärksplaner, men tillsammans med lantmäteriets kostnader skulle jag inte bli förvånad om det landade på ett par hundra tusen.
Fast även om den även då står nära allmän mark så står den ju på TS mark, dvs man behöver inte få något godkännande från grannen. (Kommunen kan inte ge godkännande (än) att bygga i närheten av allmän mark, men de kommer ju bar äga allmän mark *mer* än 4.5m från byggnaden)

Däremot ser det fortfarande ut som att det kan vara mindre än 6m till den nya gränsen där vägen går, i så fall ska byggnadshöjden ju beräknas utifrån den, och den ser ut att ligga något lägre än TS tomt på bilden, så det är ju värt att kolla att man inte bara köpt sig ett nytt hinder...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Däremot ser det fortfarande ut som att det kan vara mindre än 6m till den nya gränsen där vägen går,
8 meter enligt TS.
 
useless useless skrev:
8 meter enligt TS.
Ja men dåså!
Missade den siffran.
 
Y Yas Mir skrev:
Ja men precis de har informerat och skrivit om rättelse men också att beslutet fattas efteråt. Vad innebär det? Måste vi flytta den innan beslutet kommit?
Det togs upp i början av tråden men tappades bort lite: Vad står det i prospekt och kontrakt om komplementbyggnader och lov?

Ni skulle ju kunna skicka vidare problemet till säljaren. Det gör inte att boden får vara kvar men ni fördelar ansvaret lite och kanske kan få någon lättnad ekonomiskt för flytt/rivning etc.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mats-S
Y Yas Mir skrev:
Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.
Ett bra exempel på den gamla devisen "Väck aldrig den björn som sover".
Björnen är kommunen, har man någon tveksam byggnad, bjud inte in dom till "avsyning" 🤔
 
Mats-S Mats-S skrev:
Ett bra exempel på den gamla devisen "Väck aldrig den björn som sover".
Björnen är kommunen, har man någon tveksam byggnad, bjud inte in dom till "avsyning" 🤔
Björnen är redan väckt. Björnen kom förbi flera gånger pga ett träd och anmärkte aldrig på friggeboden förrän arbetarna som fixade fuktskadan hade lagt massa skit på kommunens mark och hade inte hunnit slänga då.
 
Y Yas Mir skrev:
Björnen är redan väckt. Björnen kom förbi flera gånger pga ett träd och anmärkte aldrig på friggeboden förrän arbetarna som fixade fuktskadan hade lagt massa skit på kommunens mark och hade inte hunnit slänga då.
Du kanske har skrivit det längre upp, men var trädet på er mark eller på kommunens/allmänhetens mark? Det är väl jätteovanligt att de kommer ut och tittar på folks träd bara sådär.

Ett annat sidospår, om boden är fuktskadad så är det kanske ingen katastrof att riva? Eller om den är reparerad och åtgärdad så är det värt att flytta den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.