64 863 läst ·
248 svar
65k läst
248 svar
Kommunen kräver nedrivning
Kommunen är skyldig att informera dig och berätta att du kan rätta det felaktiga innan beslut! I detta fall skulle jag ha tagit dit en lastbil med kran och lyft bort friggeboden till en ny plats minst 4,5 m från gränsen… Har de inte informerat dig innan beslut ska du omedelbart överklaga ”beslutet”Y Yas Mir skrev:Hej,
Vi köpte vårt hus 2021. Huset byggdes 2019.
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.
1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".
2. Den stod där när vi köpte huset.
3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.
4. det är en prickmark, MEN friggebod ska gå bygga där ändå.
Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.
Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.
Send help
Hans L. // fd stadsarkitekt
Ja kanske jag vet inte. De har skickat en ”begäran om förklaring”. Men skrivit också i den att anmälan kommit in och den får inte stå där och att man kan göra rättelse osv. Men beslut har inte kommit in. Det kommer efter förklaringen skickats in, vilket vi gjortS Sir Duke skrev:
Ja men precis de har informerat och skrivit om rättelse men också att beslutet fattas efteråt. Vad innebär det? Måste vi flytta den innan beslutet kommit?H HLin skrev:Kommunen är skyldig att informera dig och berätta att du kan rätta det felaktiga innan beslut! I detta fall skulle jag ha tagit dit en lastbil med kran och lyft bort friggeboden till en ny plats minst 4,5 m från gränsen… Har de inte informerat dig innan beslut ska du omedelbart överklaga ”beslutet”
Hans L. // fd stadsarkitekt
Nu är ju liksom bollen i rullning, så hur ni än gör kommer ni behöva flytta eller riva boden. Kommunens beslut kommer med 100% sannolikhet vara just att boden ska bort. Kombinerat med nåt vite om det inte görs inom ett antal veckor/månader.Y Yas Mir skrev:
Fast även om den även då står nära allmän mark så står den ju på TS mark, dvs man behöver inte få något godkännande från grannen. (Kommunen kan inte ge godkännande (än) att bygga i närheten av allmän mark, men de kommer ju bar äga allmän mark *mer* än 4.5m från byggnaden)useless skrev:
Problemet är att det är allmän mark i detaljplanen. Även om du lyckas köpa lös den kommer det att vara allmän mark.
Det går att göra mindre justeringar av planen, så kallade frimärksplaner, men tillsammans med lantmäteriets kostnader skulle jag inte bli förvånad om det landade på ett par hundra tusen.
Däremot ser det fortfarande ut som att det kan vara mindre än 6m till den nya gränsen där vägen går, i så fall ska byggnadshöjden ju beräknas utifrån den, och den ser ut att ligga något lägre än TS tomt på bilden, så det är ju värt att kolla att man inte bara köpt sig ett nytt hinder...
Det togs upp i början av tråden men tappades bort lite: Vad står det i prospekt och kontrakt om komplementbyggnader och lov?Y Yas Mir skrev:
Ni skulle ju kunna skicka vidare problemet till säljaren. Det gör inte att boden får vara kvar men ni fördelar ansvaret lite och kanske kan få någon lättnad ekonomiskt för flytt/rivning etc.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Björnen är redan väckt. Björnen kom förbi flera gånger pga ett träd och anmärkte aldrig på friggeboden förrän arbetarna som fixade fuktskadan hade lagt massa skit på kommunens mark och hade inte hunnit slänga då.Mats-S skrev:
Du kanske har skrivit det längre upp, men var trädet på er mark eller på kommunens/allmänhetens mark? Det är väl jätteovanligt att de kommer ut och tittar på folks träd bara sådär.Y Yas Mir skrev:
Ett annat sidospår, om boden är fuktskadad så är det kanske ingen katastrof att riva? Eller om den är reparerad och åtgärdad så är det värt att flytta den?