Då håller jag med RoBo. Låtsas som om du inte märkt felet och utgå från att alla i kedjan gjort som de ska. ;)

B BJohan skrev:
Johnny Viking. Skillnaden är att din lägeskontroll visade på avvikelser mot bygglovet. Min lägeskontroll är redan gjord utan avvikelser i plan, förutom att de mätt 4 dm fel på höjden.
Tyckte du skrev att du var för nära granne, fel höjd och för stort. = som mitt fall.

Men som du säger, de har gjort en lägeskontroll före = när du byggt klart vet de inte bättre än sin egna lägeskontroll. Har du då tur gör de ingen egen kontroll i efterhand.

F
R Robert-san01 skrev:
Inte lätt... Hoppas det löser sig på något sätt för dig.
Tycker du det är så enkelt? Men det är klart, tycker man det är enkelt att kapa av 50mm runt om en grund och det tar två timmar så är väl allt enkelt. Lysande råd måste jag säga.

Kommunen får en beställning på en mättjänst. TS har skriftligt på hur han vill ha det utsatt (dvs -50mm) och kommunen har bekräftat detta. Kommunens bygglovshandläggare har även godkänt egenkontrollplan där kontrollmätning inte gjordes just pga att kommunen gjorde en kontroll två dagar innan gjutning.

Faller ansvaret tillbaka på nån så är det kommunen skulle jag säga. Säkra dokumentet som talar om hur det skulle sättas ut och kommunens svar. Är kommunen klar med sina kontrollmätningar så hade jag kört på och spelat dum. Att börja dra i det nu med dom gubbarna på semester kommer att sinka det oavsett vilket.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fortsätt bygga bara!
Är ingen som kommer märka eller bry sig om nån cm hit eller dit.

J
En kollega hade nåt liknande, kommunen gjort nåt fel, jag minns inte men tror det var flera dm fel, men jag tror det var grannen som efter allt var färdigt var och mätte och sen anmälde detta. utan att veta detaljerna tror jag min kollega efter mycket arbete fick rätt. Men det var som jag förstod långt ifrån självklart...

R RoBo skrev:
Det är inte så att det är olika höjdsystem på dina plushöjder. I flera kommuner finns det kartor med både gamla och nya systemet. Exempel: Den genomsnittliga skillnaden mellan RH00 och RH2000 i Stockholms stad är 0,525 m.
Jag har nu pratat med kommunen och de har angivit höjden i fel höjdsystem. De bekräftar ännu en gång att allt ser bra ut.

• Gilla
slacker och 3 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Jag har nu pratat med kommunen och de har angivit höjden i fel höjdsystem. De bekräftar ännu en gång att allt ser bra ut.
Låter ju jättebra. Då är det bara köra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.