Om det bara är 100mm som allting handlar om innebär det sannolikt om en mindre avvikelse från detaljplanen. Bygg på som planerat och sov gott om natten. Det skulle jag ha gjort. :)

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Latitud79 har kommit med det givna svaret. Bygg på befintlig grund, inget kommer att hända annat än att du får en lite rymligare stuga.

Ett sådant bråk om en liten gäststuga!
100 mm hit eller dit har ju ingen betydelse, och om TS inte mätt hade han inte vetat om det.
Att "göra om göra rätt" för en sådan liten avvikelse till oproportionell kostnad vore ju vansinnigt.

Men varför skulle kommunen överhuvud taget vara intresserad?
Här hos mig med tre "nybyggda" byggnader har det överhuvud taget inte varit någon från kommunen och tittat, varken före eller efter byggandet. Utsättning mm gjorde grundläggaren själv med hjälp av en tumstock :)

Vilken kommun ligger den aktuella fastigheten i?

Låt oss säga en Stockholmskommun.

Utsättning är väl alltid fasadmått. Annars kan man ju bygga ett mycket större hus via mer överhäng. Grundbyggaren har ju gjort fel är väl ingen som gör grund utan att använda grundritning.

harry73
Hälften säger att kommunen ska betala merkostnader och hälften att entreprenören.
Och du sitter mitt i mellan. Troligtvis kommer kommunen att hävda att entreprenören borde kontrollerat innan gjutning och entreprenören säger att de följde din utsättning. Ingen vill betala och du sitter fortfarande i mitten.

Om jag gissar att det är en attefallshus som nu blir för stor och ny är bygglovspliktig, då har du ett seriöst problem.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det smidigaste måste vara att fortsätta med att inte kontrollera hur stort huset är. Att kräva kommunen på ersättning för att huset blir större lär inte funka.

En dialog med kommunen är väl en bra början ?
Om du är ok med att det blir ngt större (tex inte har beställt en byggsats etc) så kanske det kan falla inom "mindre avvikelse) ?

/K

B BJohan skrev:
Kommunen har i lägeskontrollen även mätt in plushöjden för ök grundplatta fel. Man anger den till +4,36 m. Innan byggstart gjorde man en grovutsättning med fixhöjden +4,20. Den höjdmarkeringen är kvar och ligger ca 3-4 dm över plattan. Man kan ju undra om de haft sommarjobbare på kommunen?
Det är inte så att det är olika höjdsystem på dina plushöjder. I flera kommuner finns det kartor med både gamla och nya systemet. Exempel: Den genomsnittliga skillnaden mellan RH00 och RH2000 i Stockholms stad är 0,525 m.

R RoBo skrev:
Utsättning är väl alltid fasadmått. Annars kan man ju bygga ett mycket större hus via mer överhäng. Grundbyggaren har ju gjort fel är väl ingen som gör grund utan att använda grundritning.
Nej det kommer man överens om innan utsättning. Likaså vilken höjd profilerna sätts på. Kan t.ex vara 10 cm över färdig platta.

Hur stämmer KSH mot FG i bygglovet?

Om vi gissar att det gäller en attefallsstuga. Så får den inte bli större ön 25 kvm oavsett vem som gjort fel. Är den större så är det inte en attefallsstuga, utan en bygglovspliktig komplementbyggnad.

För mig låter det ganska klart att byggfirman inte följt grundritningen och har därmed på sig att rätta till. Oavsett hur det här skall lösas så får du nog räkna med försening.

...

Redigerat:
Det är inte en Attefallsstuga utan den är större och kräver bygglov.

Jag antar att jag har två val:

1. Jag tar upp det med kommunen. Förhoppningsvis justerar de bygglovet och ger mig rätt att bygga 1 m2 byggarea större än vad som tillåts i detaljplanen samt ger mig rätt att gå några cm närmare tomtgränsen. I värsta fall godkänner de inte avvikelsen utan kräver grunden byggs om för stora kostnader och stor försening. Jag kommer att behöva tvista med byggare och kommun under lång tid.

2. Jag gör ingenting utan bygger min stuga. Ingen kommer troligen märka någonting. Kommunen kommer sannolikt inte hit och mäter mer. De har redan gjort sin lägeskontroll. Tomtgränsen är väldigt otydlig så grannen kommer inte märka något och allt ser bra ut på kartan och i papper.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Johnny Viking. Skillnaden är att din lägeskontroll visade på avvikelser mot bygglovet. Min lägeskontroll är redan gjord utan avvikelser i plan, förutom att de mätt 4 dm fel på höjden.

Punkt 2 låter bra. Kommunen har ju redan gjort lägeskontroll. Lycka till !

• Gilla
mlkjhr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.