Hej

Vår förening installerade elbilsladdare för ett par år sedan. Dessa installerades genom att man monterade bort befintligt motorvärmaruttag. Det var ett Garo med 10A säkring och JFB samt tidur.

I centralen i våra bostäder så låg dessa motorvärmaruttag utanför JFB samt avsäkrade med 16A.

Nu har det hos en fastighetsägare uppstådd kortslutning i en kopplingsdosa pga överhettning. Firman som var där och åtgärdade problemet sa att det var för klen kabel. Vet dock ej om det var 1,5 eller 2,5. Laddboxen var inställd på 32A.

Medans MV var monterad kunde ju inte kabeln belastas mer än 10A eftersom den var avsäkrat i MV-uttaget.

De som installerade laddboxarna gick inte in i våra fastigheter för att kolla upp hur de var avsäkrade och om de låg utanför JFB. De monterade dessutom ett "vanlig" uttag bredvid laddboxen inkopplat på plintarna i laddboxen.

Kan man se detta som en OK installation att bara byta befintligt MV-uttag mot en laddbox och ett schukouttag IP44?

Detta var i samma veva som Easee charge kom i blåsväder.

//Johan

Att inte kontrollera matningen är fel, att blint sätta laddstationen på 32 A är fel, att orsaka varmgång i en dosa är fel, att blint montera ett schukouttag på ledningen är fel. Om laddstationen inte har en inbyggd JFB så har dom också gjort fel. Jag antar att dom visste nånting här?

Jag tolkar dig som att varje lägenhet/elcentral har en egen ledning till sin egen stolpe? Var sitter då kopplingsdosan som brann?

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
U
Gjorde de arbetet med spänning på?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att inte kontrollera matningen är fel, att blint sätta laddstationen på 32 A är fel, att orsaka varmgång i en dosa är fel, att blint montera ett schukouttag på ledningen är fel. Om laddstationen inte har en inbyggd JFB så har dom också gjort fel. Jag antar att dom visste nånting här?

Jag tolkar dig som att varje lägenhet/elcentral har en egen ledning till sin egen stolpe? Var sitter då kopplingsdosan som brann?
Det är radhus vi har. Eget mätarskåp på baksidan av huset med huvudsäkringar.
Elcentral i radhuset och från detta går kabeln i tak/vägg till en kopplingsdosa utsida yttervägg. Det var i den dosan det blev kortslutning. Säkringen gick ej JFB. Från denna kopplingsdosa går kabeln i mark till laddboxen.

U Utsliten och utdömd skrev:
Gjorde de arbetet med spänning på?
Vet ej, men huvudsäkringarna sitter på baksidan av radhuset.

Fairlane
Vet inte om jag missuppfattningar eller tänker fel, men jag tolkar det som att ni ursprungligen hade en fas avsäkrad med 16A till motorvärmaren?
Sen byttes motorvärmare mot laddare inställd på 32 A?

Kabeln borde man ju varit tvungen att byta då om man inte dragit en 5-ledare tidigare?
Säkringen på 16A borde rimligen fortfarande gå så att några 32A inte kan nyttjas?!

Sen låter det som att förfarandet varit felaktigt, att inte kontrollera förutsättningarna.

Fairlane Fairlane skrev:
Vet inte om jag missuppfattningar eller tänker fel, men jag tolkar det som att ni ursprungligen hade en fas avsäkrad med 16A till motorvärmaren?
Sen byttes motorvärmare mot laddare inställd på 32 A?

Kabeln borde man ju varit tvungen att byta då om man inte dragit en 5-ledare tidigare?
Säkringen på 16A borde rimligen fortfarande gå så att några 32A inte kan nyttjas?!

Sen låter det som att förfarandet varit felaktigt, att inte kontrollera förutsättningarna.
En fas var avsäkrad för MV på 16A, men i detta fall vet jag inte om kabeln hade rätt dimension hela vägen för 16A. Eftersom MV hade inbyggd säkring på 10A så belastades ju aldrig kabeln mer än 10A, men nu när laddboxen var inställd på 32A så kunde det gå 16A genom kabeln som då blev underdimensionerad (Vilken den även var tidigare)

Jag vill mest ha tips på hur jag ska reklamera detta mot installatören.

Fairlane
J JED skrev:
En fas var avsäkrad för MV på 16A, men i detta fall vet jag inte om kabeln hade rätt dimension hela vägen för 16A. Eftersom MV hade inbyggd säkring på 10A så belastades ju aldrig kabeln mer än 10A, men nu när laddboxen var inställd på 32A så kunde det gå 16A genom kabeln som då blev underdimensionerad (Vilken den även var tidigare)

Jag vill mest ha tips på hur jag ska reklamera detta mot installatören.
Men ni har väl inte installerat laddboxar med bara en fas? Jag tänker att om det bara var en treledare (fas, nolla och jord) till motorvärmaren så måste ju kabeln bytts?

Rent krasst så var det väl fel redan innan om ledningen inte var rätt avsäkrad. Var den feldimensionerad för att sätta en 16A så är den väl det även om man monterar en 10A säkring i andra änden, men det är sådant som Bo kan betydligt bättre än jag.

Jag är mer inne på om man gjort något i mätarskåpet. Hos mig går inte laddboxen via säkringsskåpet inne i huset utan man är kopplat in sig vid mätarskåpet och det är där man avsäkrat.

Kanske några bilder kan hjälpa?

Om det verkligen handlar om enfas är det läge att fråga vad ni har beställt. En enfas laddstation fyller inget syfte!? Då hade ni lika gärna kunnat behålla motorvärmaruttaget.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men ni har väl inte installerat laddboxar med bara en fas? Jag tänker att om det bara var en treledare (fas, nolla och jord) till motorvärmaren så måste ju kabeln bytts?

Rent krasst så var det väl fel redan innan om ledningen inte var rätt avsäkrad. Var den feldimensionerad för att sätta en 16A så är den väl det även om man monterar en 10A säkring i andra änden, men det är sådant som Bo kan betydligt bättre än jag.
Lite OT:
Har för mig att om det finns flera 10A MV utag så kan det sitta en ledning som klarar 16A och 16A säkring i Centralen utan att det är en felinstallation. Minns jag fel?
( Sen att hos TS det ev inte sitter en ledning som klarar 16A då blir det ju fel )

A
I elinstallationsreglerna 433 ska en lednings belastningsförmåga alltid vara högre eller lika med överströmsskyddets märkström som i sin tur ska vara högre eller lika med belastningströmmen.

Följer man dessa enkla steg säkerställer man att ledningarna alltid är skyddade mot överlastström.

I ditt exempel är då ledningen skyddad mot sådan överström om den i varje läge är vald så dess belastningsförmåga är högre än överströmsskyddets märkström.
M MrDizzy skrev:
Lite OT:
Har för mig att om det finns flera 10A MV utag så kan det sitta en ledning som klarar 16A och 16A säkring i Centralen utan att det är en felinstallation. Minns jag fel?
( Sen att hos TS det ev inte sitter en ledning som klarar 16A då blir det ju fel )

J JED skrev:
Detta var i samma veva som Easee charge kom i blåsväder.
Easee Charge behöver ingen jordfelsbrytare, den har en godkänd inbyggd. (Nu får man iof inte sälja den längre men de som sitter uppe är godkända.) Hur de löste det med vägguttaget låter jag vara osagt, den ska absolut föregås av en jordfelsbrytare.

Fairlane Fairlane skrev:

Jag är mer inne på om man gjort något i mätarskåpet. Hos mig går inte laddboxen via säkringsskåpet inne i huset utan man är kopplat in sig vid mätarskåpet och det är där man avsäkrat.

Kanske några bilder kan hjälpa?
Det är bara installerat på en fas. Antagligen inte så igenomtänkt. I offerten var det bara att byta MV till laddbox på befintligt kablage. Nu när detta har hänt samt att jag har fått vetskap om att elfirman inte har gjort en grundlig analys om vad det var för kabel samt hur det var uppsatt i elskåpet.

Fairlane
Ok, är det bara installerat på en fas, det var ju riktigt märkligt. Varför gör man så? Var det ett önskemål?

Om jag förstår det hela rätt så var kabeln avsäkrad med 16A innan och är det fortfarande? Om kabeln inte är tillräckligt dimensionerad för 16A nu så var den inte det innan heller, så det var redan innan fel kabel (eller avsäkring).

Sen borde man kanske upptäckt det när man installerade, det kan Bo, Müssli och avh67f bättre än jag.

Om jag förstår rätt är det alltså en treledarkabel avsäkrad med 16A som matar laddboxen. Oklart om den är 1,5 mm² eller 2,5 mm². Under vissa omständigheter är det ok att säkra av en 1,5 mm² kabel med 16A. Det är om det är utanpåliggande installation och inte så långa kablar. Men tumregeln som många går efter säger 2,5 mm² för 16A. Därför är det tänkbart att den som installerat det har kontrollerat att det är nog medan den som tittat på det nu bara utgått från tumregeln. Oavsett vilket skall inte skarvarna brinna i en dosa för att det går 16A genom en 1,5 mm² ledare.

Ett säkert svar på om elektrikern gjort rätt för några år sedan kan vi nog inte få här och nu. Om det är 2,5 mm² är det högst troligt rätt. Om det är 1,5 mm² skulle det kunna vara rätt. Jag tror att orsaken till att det smälte i dosan var en anslutning med dålig kontakt.

En bättre lösning hade tveklöst varit att dra en trefaskabel till laddboxen. Men det innebär inte med automatik att det som nu är gjort regelmässigt är fel.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.