16 867 läst ·
39 svar
17k läst
39 svar
Kommunen godkänner inte avloppet, vad göra?
Det var från början ett form av dike som ledde vattnet vidare från utsläppspunkten, men det har med tiden och av orsak försvunnit....P perman skrev:Det saknas en del information här. Man behöver veta vilken fabrikat av minireningsverk som ska installeras. Vattnet från ett minireningsverk är i normalfallet inte så pass rent från smittämnen att någon kommun borde tillåta ett direktutsläpp utav vattnet från det (möjligtvis om man bor extremt enskilt). Jag gissar att granne tre har en vattenbrunn någonstans och att barn och djur riskerar att komma åt spillvattnet från reningsverket.
Jag skulle försökt att få tillåtelse att förlänga röret på skogsmarken så att utloppet hamnar betydligt längre bort från granne tre och låta vattnet rinna ut ett resorptionsdike (ett ytligt makadamfyllt dike där vattnet kan infiltreras ned i mark)
Den krånglande grannen har under decennierna som gått på eget bevåg pö om pö utökat sitt kungadöme (rensat sly och fällt träd en bra bit in på skogsbolagets fastighet), det har till o med ploppat upp några enklare byggnader där på fel sida tomtgränsen......
Krånglande grannen har absolut egen brunn, men den ligger i andra änden av fastigheten. Det bör vara runt 100-120m mellen vår utsläpp och brunnen, fallet leder inte vårt utlopp mot brunnen.
Vi har utforskat möjligheten att anlägga markbädd där, eftersom marken på min fastighet var olämplig. Detta fick vi samtycke till, men när grannarna fick yttra sig så blev det stopp....
Vi har även samtycke till stenkista och dikning där av fastighetsägaren, men kommunen godkänner inte lösningen efter att grannen sagt nej.
Nu när vi gett upp tanken på 3-kammarbrunn och markbädd o istället ställt om mot ett minireningsverk så kom då frågan direkt vart vi avsåg leda utloppsvattnet, och samtidigt beskedet att de ej kommer godkänna nuvarnade utloppspunkt till detta.
Handläggaren från kommunen har varit och inspekterat på plats, den krånglande grannen stod o stampade o gapade o var precis ill-röd i ansiktet "här grävs ingenting, min familj ska inte behöva leva i andras skit".
Han har även ett flertal gånger varit inne på kommunhuset och enligt rapporter vi fått "ställt till ett jä*la liv".
Grannfastigheten är som sagt med på noterna, det är grannens granne som sätter stopp.S Sigge1960 skrev:
Efter att ha funderat och läst svaren här så ska vi utforska idén med stenkista på vår egen fastighet, o sen får dräneringen helt enkelt leda bort vattnet.
Kan ni ha kvar tvåkammarbrunnen där den är idag och ha den som utloppspunkt? Det är nog det absolut enklaste om det är möjligt.
Grannen fick göra så när denne la ner minireningsverk. Vi har ett stort avvattnings-/diknings-/dagvattenledningsnät i byn och planen var att grannen skulle koppla på sitt renade vatten till det nätet men av lite märkliga omständigheter så fanns det ingen ägare av marken precis utanför grannens mark som kunde godkänna att det kopplades på där. Men det var helt okej att koppla minireningsverket till den gamla tvåkammarbrunnen som i sin tur ansluter till det nätet där grannen hade velat direktansluta minireningsverket.
Grannen fick göra så när denne la ner minireningsverk. Vi har ett stort avvattnings-/diknings-/dagvattenledningsnät i byn och planen var att grannen skulle koppla på sitt renade vatten till det nätet men av lite märkliga omständigheter så fanns det ingen ägare av marken precis utanför grannens mark som kunde godkänna att det kopplades på där. Men det var helt okej att koppla minireningsverket till den gamla tvåkammarbrunnen som i sin tur ansluter till det nätet där grannen hade velat direktansluta minireningsverket.
Eller markbädd på burk efter slamavskiljaren:
https://www.markbäddpåburk.se/produkter/biorock/#5pe
Var populärt i min kommun när kommunen jhärjade med avloppen för tio år sedan eftersom den gamla slamavskiljaren kunde behållas.
https://www.markbäddpåburk.se/produkter/biorock/#5pe
Var populärt i min kommun när kommunen jhärjade med avloppen för tio år sedan eftersom den gamla slamavskiljaren kunde behållas.
Ansvarsfrågan ang dagvatten kan säkert stämma om det rör sig om icke planlagd mark. Antar att det isf blir jordabalken som reglerar det.Claes Sörmland skrev:
Nej, det stämmer inte. Jag ansvarar t ex inte för att regnvatten från min naturliga mark rinner över fastighetsgränsen. D v s grannen som får ta emot regnvattnet har ingen rätt till skadestånd av mig för att vattnet rör sig naturligt i terrängen.
Först om jag genomför åtgärder och därmed leder regnvatten mot grannen så inträder ett skadeståndsansvar för mig. T ex om jag schaktar och hårdgör en yta och avvattnar den via rännor eller rörledningar mot grannens fastighet och detta orsakar grannen skada.
Det är ingen skillnad med planlagd mark och icke planlagd mark med undantag från att kommunen ansvarar för dagvattnet på allmän plats om det råder allmänt huvudmannaskap för allmän plats i detaljplanen.S Sigge1960 skrev:
Det som spelar störst roll är om det finns ett beslutat verksamhetsområde för en allmän dagvattenanläggning med ändamålet va-tjänsten dagvattenavledning enligt vattentjänstlagen. Då är det kommunens ansvar att erbjuda den tjänsten som VA-huvudman. D v s kommunen ska upprätta en förbindelsepunkt för varje tomt dit tomtägarna kan leda sitt dagvatten från kvartersmarken. Eller erbjuda tjänsten genom icke ledningsbundna anläggningar, t ex genom att utföra diken, infiltrationssänkor bredvid kvartersmarken o s v. Det senare är ännu ovanligt i bostadsområden men rätt vanligt förekommande vid nyexploatering.
(I äldre lagstiftning fanns en koppling mellan detaljplanering (stadsplan/byggnadsplan) och allmänna vattenanläggningar. Men det finns inte längre kvar i lagstiftningen. I miljöbalken finns en liten rest kvar av detta, vad som räknas som avloppsvatten och inte. Denna formulering har lett till stor förvirring ute i kommunerna och på länsstyrelserna genom åren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läser man de gamla förarbetena (propositionerna) så står det klart att man ville definiera avvattning av detaljplanerad mark som sker i ett större sammanhang som avloppsvatten. Men inte de mindre sammanhangen, en eller några tomter som samarbetar kring dagvattenhantering.
Redigerat:
Du har säkert mer koll på dagvattenfrågan så jag lyssanr. Recidualvatten är jag mer säker på.Claes Sörmland skrev:
Det är ingen skillnad med planlagd mark och icke planlagd mark med undantag från att kommunen ansvarar för dagvattnet på allmän plats om det råder allmänt huvudmannaskap för allmän plats i detaljplanen.
Det som spelar störst roll är om det finns ett beslutat verksamhetsområde för en allmän dagvattenanläggning med ändamålet va-tjänsten dagvattenavledning enligt vattentjänstlagen. Då är det kommunens ansvar att erbjuda den tjänsten som VA-huvudman. D v s kommunen ska upprätta en förbindelsepunkt för varje tomt dit tomtägarna kan leda sitt dagvatten från kvartersmarken. Eller erbjuda tjänsten genom icke ledningsbundna anläggningar, t ex genom att utföra diken, infiltrationssänkor bredvid kvartersmarken o s v. Det senare är ännu ovanligt i bostadsområden men rätt vanligt förekommande vid nyexploatering.
(I äldre lagstiftning fanns en koppling mellan detaljplanering (stadsplan/byggnadsplan) och allmänna vattenanläggningar. Men det finns inte längre kvar i lagstiftningen.)
Tack för informationen.
Inte för att det lär hjälpa mot grannen, men så här ser vattnet ut när det lämnar minireningsverket. ganska lugnt alltså.K Kasken skrev:Det låter som att jag då gjort ett felaktigt antagande gällande dagvatten.
I mitt fall så är ju inte problemet att komma överens med den närliggande fastigheten dit jag avser leda utloppet, det har jag fått samtycke till.
Problemet är som sagt istället "granne 3" som gränsar mot denna fastighet.
Ske ge mig på ett försök att kladda en ritning o se om det hjälper...
[bild]
Gul är alltså min fastighet, den svarta strecket är befintlig markledning.
Grönt är granne som jag kommer bra överens med, och som på inga sätt sätter käppar i hjulen.
Blått är skogsfastigheten som ägs av stort skogsbolag.
Rött är den krånglande grannen.
Kommunen skriver, jag citerar rakt av: "utlopp vid nuvarande punkt kommer ej att godkännas".
Jag börjar fundera i banorna om det snart är dags att kolla hur det går till att överklaga till nästa instans....
Om du väljer att göra en stenkista som mottagare, så se då till att ha en brunn på den, så att vattnet kan ta vägen 'uppåt' om kistan skulle sätta sig. Det får absolut inte bli översvämning inne i reningsverket.
Logga in
Skapa konto
Jag har haft som hobby att utreda detta eftersom jag var lika förvirrad som alla andra. Jag köpte en fastighet med ett småhus inom detaljplan för äver 20 år sedan och det fanns kommunalt VA i området. Och en mängd diken och rörledningar som ledde dagvatten i området. Jag blev nyfiken på vem som ansvarade för detta och trodde det var kommunen. Men så började vattnet stiga en maj för några år sedan och rinna in på tomterna och i folks källare. Det stod klart att kommunen inte har något ansvar egentligen. Det är respektive fastighetsägare som får samarbeta kring dessa diken och rörledningar och hantera detta.S Sigge1960 skrev:
Logga in
Skapa konto
Du får göra en förhöjd bädd med moduler ,så du får pumpa upp i bädden ,då kan du lägga utloppet i diket..K Kasken skrev:Det blir ju lite trådkapning, men....
I mitt eget fall så rör det sig om en äldre redan befintlig anläggning, som enligt kommunen inte längre lever upp till reglerna.
Lång historia kort så rör det sig om en 2-kammarbrunn, utloppet från den går sen bara i ett markrör genom 1 grannes fastighet och mynnar sen ut i ett skogsparti på andra sidan grannens fastighet. Det är stor höjdskillnad och bra fall bort från grannen.
Skogspartiet bortom grannens fastighet som utloppet mynnar i är del av en enorm skogsfastighet som ägs av ett av landets största skogsbolag.
Skogsbolaget har gett sitt medgivande för nuvarande lösning när det begav sig (60-tal), när vi nu frågade om vi kunde fortsätta ha mynningen där när vi gör om till en modern avloppslösning 3-kammarbrunn inkl markbädd, alt minireningsverk så fick vi medgivande för det.
Problemet ligger i granne 3 som även han har en fastighet (fritidshus) som gränsar mot skogsbolagets stora fastighet. Mynningen på vårat utlopp ligger runt 5m från dennes tomtgräns.
Att h*n inte är jätteglad över den sörja som nu rinner ur vår 2-kammarbrunn kan jag faktiskt förstå.
Men det är ju inte detta som kommer komma ur det nya när det väl är på plats.
Kommunen godkänner både 3-kammarbrunn och ett flertal minireningsverk som vi skickat in och ansökt om, problemet är att "granne 3" har ställt till ett "halvt världskrig" inne i kommunhuset ang detta så nu tillåter kommunen inte att vi nyttjar befintligt markrör o leder utloppet till skogsbolagets fastighet, trots att vi har den fastighetsägarens medgivande.
Tack vare markförhållanden, högt grundvatten och topografin i området så finns ingen annan framkomlig väg att bli av med vattnet... Kommunen har inga förslag på alternativa lösningar o inga av de entreprenörer vi haft där o kollat på det hela heller... Från början hade vi 12mån på oss att åtgärda avloppet, den deadlinen har nu passerats med över 1år pga alla turer fram o tillbaks med ansökningar. Vi har i alla fall inte fått nått nyttjandeförbud än eftersom kommunen anser att vi jobbar med det.
Vad göra?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden