5 102 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Kan kommunen hantera ett bygglovsärende och tillsynsärende samtidigt?
Sida 1 av 2
Vi har ett Tillsynsärende på vår fastighet för ett uterum som tidigare ägare byggt utan bygglov. (Finns separat tråd om detta)
I förhoppning att vi skulle få till detta ordentligt så har vi sökt bygglov i efterhand, i förhoppning att allt skulle gå igenom.
Detta gjorde att tillsynsärendet "pausades" då det fanns ett bygglovsärende.
På byggnadsnämndens möte i Augusti hanterades vårat bygglovsärende, tyvärr nekades det, vilket gör att vi planerar att överklaga till Länstyrelsen i nästa steg.
Under samma möte har även tillsynsärendet hanterats, vilket har gett ett Lovföreläggande att uterummet måste rivas inom 3 månader.
Är detta verkligen rätt av kommunen? Måste jag inte först få tiden på mig att överklaga Bygglovsärendet innan dom hanterar Tillsynsärendet?
I Tillsynsärendet finns ingen information om överklagande, i bygglovsärendet finns information om överklagande. Men visst måste jag kunna överklaga även tillsynsärendet?
Överklagar jag på samma sätt (Till kommunen men det är länsstyrelsen som hanterar det) som bygglovsärendet?
I övrigt har vi även upptäckt att minst en av ritningarna som vi skickat in saknar en del mått / väsentliga delar (Fel fil inskickad), detta måste innebära att kommunen/bygglovsavdelningen inte har kikat på ritningarna / ärendet helt fullt ut.
Är detta något som man kan "använda" i överklagan? Då de uppenbarligen inte gjort sitt jobb?
/Jocce
I förhoppning att vi skulle få till detta ordentligt så har vi sökt bygglov i efterhand, i förhoppning att allt skulle gå igenom.
Detta gjorde att tillsynsärendet "pausades" då det fanns ett bygglovsärende.
På byggnadsnämndens möte i Augusti hanterades vårat bygglovsärende, tyvärr nekades det, vilket gör att vi planerar att överklaga till Länstyrelsen i nästa steg.
Under samma möte har även tillsynsärendet hanterats, vilket har gett ett Lovföreläggande att uterummet måste rivas inom 3 månader.
Är detta verkligen rätt av kommunen? Måste jag inte först få tiden på mig att överklaga Bygglovsärendet innan dom hanterar Tillsynsärendet?
I Tillsynsärendet finns ingen information om överklagande, i bygglovsärendet finns information om överklagande. Men visst måste jag kunna överklaga även tillsynsärendet?
Överklagar jag på samma sätt (Till kommunen men det är länsstyrelsen som hanterar det) som bygglovsärendet?
I övrigt har vi även upptäckt att minst en av ritningarna som vi skickat in saknar en del mått / väsentliga delar (Fel fil inskickad), detta måste innebära att kommunen/bygglovsavdelningen inte har kikat på ritningarna / ärendet helt fullt ut.
Är detta något som man kan "använda" i överklagan? Då de uppenbarligen inte gjort sitt jobb?
/Jocce
Du kan överklaga båda besluten av byggnadsnämnden, d v s både det nekade bygglovet och lovföreläggandet. Men nog är det ett rättelseföreläggande och inte ett lovföreläggande byggnadsnämnden har beslutat om?
Kommunen ger instruktioner hur ni överklagar, normalt skickar ni handlingarna till kommunen som för dem vidare till länsstyrelsen. Missa inte deadline.
Att ni har skickat in felaktiga handlingar i bygglovsansökan ger er ingen rätt.
Kommunen ger instruktioner hur ni överklagar, normalt skickar ni handlingarna till kommunen som för dem vidare till länsstyrelsen. Missa inte deadline.
Det stämmer. Det är ett rättelseföreläggande, läste på fel ställe. (Finns ett lovföreläggande också men gällande annat...)Claes Sörmland skrev:
Du kan överklaga båda besluten av byggnadsnämnden, d v s både det nekade bygglovet och lovföreläggandet. Men nog är det ett rättelseföreläggande och inte ett lovföreläggande byggnadsnämnden har beslutat om?
Gällande felaktiga handlingar tänker jag absolut inte att vi får rätt eller så, men det borde vara ett tecken på att Bygglovsavdelningen inte gjort sitt jobb / inte kollat dokumenten inför ett beslut?
/Jocce
Är det ni som skickat in fel handlingar till handläggaren eller handläggaren som skickat med fel handlingar till nämnden (som underlag för beslut)?Jocce81 skrev:
Det stämmer. Det är ett rättelseföreläggande, läste på fel ställe. (Finns ett lovföreläggande också men gällande annat...)
Gällande felaktiga handlingar tänker jag absolut inte att vi får rätt eller så, men det borde vara ett tecken på att Bygglovsavdelningen inte gjort sitt jobb / inte kollat dokumenten inför ett beslut?
/Jocce
I det här fallet har vi skickat in "fel" handlingar. (Rätt Ritning men det saknas t.ex. skala och mått som skall finnas och bör ha setts av Bygglovsavdelningen om de tittat på ritningen)T TypRätt skrev:
/Jocce
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Njej, i princip skall de bedöma bygglovet baserat på de handlingar som skickas in. Om de handlingarna är ofullständiga så ger det bara större anledning att neka bygglov. I den mån de kontrollerar och ber om komplettering, så får man se det som en ren service som inte är kopplad till lovbeslutet.Jocce81 skrev:
Har för mig att de är skyldiga att meddela information om överklagande möjlighet, den "missen" borde ensam kunna vara grund för ett överklagande. Kan vinna tid.
Kommunen ska upplysa om hur du överklagar (33 § förvaltningslagen). Men även om det skulle bedömas som ett handläggningsfel hos länsstyrelsen påverkar det inte utgången i sak i det långa loppet. (Ärendet kan då återförvisas till kommunen igen, vilket tar lite tid, men deras ställningstagande ändras troligen inte av det.)
Det är intressant, för i Bygglovsärendet så har dom upplyst om hur man överklagar, men inte i tillsynsärendet.G Genomklok skrev:Kommunen ska upplysa om hur du överklagar (33 § förvaltningslagen). Men även om det skulle bedömas som ett handläggningsfel hos länsstyrelsen påverkar det inte utgången i sak i det långa loppet. (Ärendet kan då återförvisas till kommunen igen, vilket tar lite tid, men deras ställningstagande ändras troligen inte av det.)
Om det tar tid så ser jag det som en fördel i just detta ärende.
Hur bör jag hantera detta? Överklaga på "korrekt" sätt men hänvisa till att de inte upplyst om detta och hoppas att dom "kastar tillbaka" det till kommunen för "fördröjning"?
/Jocce
Ja. Risk noll, vinst troligen liten. Å andra sidan har du ju inte lidit någon (juridisk) skada eftersom du då har haft möjlighet att överklaga ändå. Vi är på marginalen här 🙂Jocce81 skrev:
Det är intressant, för i Bygglovsärendet så har dom upplyst om hur man överklagar, men inte i tillsynsärendet.
Hur bör jag hantera detta? Överklaga på "korrekt" sätt men hänvisa till att de inte upplyst om detta och hoppas att dom "kastar tillbaka" det till kommunen för "fördröjning"?
/Jocce
Ingen sanktionsavgift?Jocce81 skrev:
Det är intressant, för i Bygglovsärendet så har dom upplyst om hur man överklagar, men inte i tillsynsärendet.
/Jocce
Har gått över 5 år så ingen sanktionsavgift, däremot vite, som jag inte riktigt förstår,. Måste vi betala vite även om vi river uterummet?D Derbyboy skrev:
Eller är det vite om vi inte river?
Så här skriver bygglovsnämnden:
"
Miljö- och bygglovsnämnden beslutar att med stöd av 11 kap. 20 och 37 §§
plan- och bygglagen (2010:900) PBL, förelägga [Mitt namn och Personnummer] samt [Min sambos namn och personnummer] såsom ägare till fastigheten
[Fastighetsbeteckningen], att vid ett vite om 20 000 kronor vardera, senast inom 3
månader från det att beslutet eller domen vunnit laga kraft, vidta rättelse genom
att ta bort tillbyggnaden på baksidan av enbostadshuset.
"
/Jocce