thomasse
W WestPete skrev:
Jag har tryckavlopp som var enskilt när vi flyttade in. Det kostade en del i reparationer, och man ska inte räkna med rabatter eller prylar från biltema när avloppspumpen pajar i mellandagarna... dock så drevs detta rättsligt och slutade med utslag i hovrätten att kommunerna _är_ tvungna att överta ägandeskap och därmed alla kostnader för tryckavlopp, även de delar som finns på ex. min tomt. Göteborgs kommun höll emot i det längsta men nu åker de kommunala servicebilarna här i området och alla boende är helnöjda. Elen för pumpen på tomten får alla boende dock bjussa på men det är inga stora pengar.

Till TS: driv detta, för det är varken billigt eller roligt att äga tryckavlopp.
Tack för uppmaningen, nu väntar vi på alla papper från kommunen först innan vi kan gå vidare.
Så får vi se hur vi löser det.

thomasse
Då kom de handlingar vi har väntat på,
Efter samtal med jurist så kan vi konstatera att vi har rätt i sak.

Dom har under våran kontraktstid ändrat sig och inkom en månad efter tillträdet med nya handlingar där man avser göra en GA istället för det som står i antagandehandlingen.

Jag blev ombedd att inte skriva mer här än så då det kommer bli en juridisk tvist.
Lovar dock att återkomma när den är klar!

Tack för bra svar och pepp!

• Gilla
  • Älska
Räknenisse och 9 till
  • Laddar…
thomasse thomasse skrev:
Då kom de handlingar vi har väntat på,
Efter samtal med jurist så kan vi konstatera att vi har rätt i sak.

Dom har under våran kontraktstid ändrat sig och inkom en månad efter tillträdet med nya handlingar där man avser göra en GA istället för det som står i antagandehandlingen.

Jag blev ombedd att inte skriva mer här än så då det kommer bli en juridisk tvist.
Lovar dock att återkomma när den är klar!

Tack för bra svar och pepp!
Ja oavsett vilket så är det ju ni som blivit lurade. Jag kanske tyckte ni skulle tagit tag i den innan men det ändrar ju på intet sätt skuldfrågan.
De har tagit betalt för något ni inte får.

En GA känns ju inte så bra. (även fast den säkert kan variera i omfattning och kostnad). Då tar jag hellre min egen brunn och avlopp så jag slipper blanda in andra.

Uppdatera när du kan och lycka till!

(Du bör ju ha en stor fördel då de ska försöka sälja resterande tomter)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hemmakatten
Ledsen, men jag förstår inte. Tidigare var det en GA och nu är det en annan GA?

• Haha
thomasse
  • Laddar…
thomasse
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ledsen, men jag förstår inte. Tidigare var det en GA och nu är det en annan GA?

Gemensamma rör från kommunen (ledningsgata) i andra tråden.

Gemensam Anläggning från exploatören. (GA) i denna tråd.

Blev det tydligare för dig?

Här blir man väldigt nyfiken att veta hur det har gått?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
thomasse
Ja det kan jag svara på, förlikning, vi fick tillbaka summan för vad vi betalade till det som skulle vara en egen anslutning till kommunen(betalades till projektören), och blev medlem i den gemensamma GA, vi har nu fått egna mätare installerade som sköts av dom som skulle sälja och stycka av från deras fastighet.

Sen har det hänt en massa andra saker som säkert skulle kunna bli egna trådar, projektören sålde 6 månader senare övriga tomter till ett nystartat bolag som försökte bygga flerfamiljshus(28 lägenheter, låghus , loftgångar etc.) i strid mot detaljplan och oss övriga fastighetsägare som köpte in oss i området med löfte om lugn återvändsgata med 10 hus i prospektet.

Dom som köpte var personer som tidigare varit inblandad i tveksamma fastighetsbyggnationer på Gotland som slutade i konkurs och tidningsartiklar.

Så dom började sälja lägenheter innan det fanns bygglov färdigt och det sprang en massa mäklare och köpsugna spekulanter på tomterna under några månader.

Men det blev inget bygge, dom lyckades sälja 3st lägenheter och 5st reserverade innan mäklaren gav upp(1,5år).

Mäklaren sa att den aldrig varit med om något liknande, att en boende i området kan störa en försäljning genom att prata med så stor andel av alla spekulanter som kom på plats, överklaga alla avvikelser och bygglov som kom in till bygglovsenheten på kommunen, ingen mäklare i staden ville ta sig an projektet efter det. Det nystartade bolaget som köpte tomterna gick i konkurs 2år senare med 1,5milj i förlust.

Området är sålt igen, till en som när marknaden vänder så skulle dom bygga parhus, dom var på plats och kollade förutsättningar på tomterna förra sommaren.

Vi stortrivs ännu 5+ år senare.🥰

Redigerat:
  • Gilla
merbanan och 5 till
  • Laddar…
thomasse thomasse skrev:
skulle dom bygga parhus
Och det fungerar med gällande detaljplan?

thomasse thomasse skrev:
dom lyckades sälja 3st lägenheter
Vet du något om hur det gick föp köparna, förlorade de något i konkursen?

thomasse
H hempularen skrev:
Och det fungerar med gällande detaljplan?
Ja det verkade vara ok som jag förstod det.

thomasse
H hempularen skrev:
Vet du något om hur det gick föp köparna, förlorade de något i konkursen?
Det fanns en bokningsavgift vad jag såg i prospektet, men själva köpet skulle göras innan tillträde, så tror inte det kom så långt. Det kom aldrig något nytt bygglov efter sista överklagandet, då vad det 2 punkter som dom inte fick igenom som mindre avvikelser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.