cillan
Vi bygger nu en altan med en stenbeläggning runt.
Nu undrar jag om det går att ha det såhär som det byggs hos oss, med det impregnerade virket liggandes i makadamet och singeln? Det är en bra lutning neråt så vattnet kommer förhoppningsvis rinna nedåt. Men kommer trät att ruttna om några år eller ska det kunna klara sig?
Hoppas det finns någon som är bra på trä och dess egenskaper här på forumet.
Skickar med en bild som visar hur det ser ut innan plattorna las på plats. Nybyggd trätrall i ett trädgårdsprojekt, delvis över grus och gräs, med en hammare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

cillan cillan skrev:
Vi bygger nu en altan med en stenbeläggning runt.
Nu undrar jag om det går att ha det såhär som det byggs hos oss, med det impregnerade virket liggandes i makadamet och singeln? Det är en bra lutning neråt så vattnet kommer förhoppningsvis rinna nedåt. Men kommer trät att ruttna om några år eller ska det kunna klara sig?
Hoppas det finns någon som är bra på trä och dess egenskaper här på forumet.
Skickar med en bild som visar hur det ser ut innan plattorna las på plats.[bild]
Det är möjligt att nedersta brädan på sikt kommer ruttna.
Om det tar 5 år,10år eller 20 år är omöjligt att veta.
Men då får man väl byta just den isf ?

Ligger altanen på en bädd (hur djup?) av makadam så kommer allt vatten rinna undan. Utgår ifrån att det också är Makadam under altanen så då blir det inte vatten där heller. Jag har svårt att då se att livslängden blir så mycket kortare än för övrigt trä. Men det kommer ju kunna skvätta vatten och det hålls ju kvar längre när det är nära mark så utgår från att det är A-klassad impregnering.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
cillan
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ligger altanen på en bädd (hur djup?) av makadam så kommer allt vatten rinna undan. Utgår ifrån att det också är Makadam under altanen så då blir det inte vatten där heller. Jag har svårt att då se att livslängden blir så mycket kortare än för övrigt trä. Men det kommer ju kunna skvätta vatten och det hålls ju kvar längre när det är nära mark så utgår från att det är A-klassad impregnering.
Hej och tack för svar. Det är en bädd med markduk och sen makadam på kanske 20-25 cm under själva altanen och under plattorna runt altanen är det makadam och singel som man ser på bilden.
Ja virket på "kjolen" är impregnerat i klass NTR-A.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Bästa svaret

cillan cillan skrev:
Hej och tack för svar. Det är en bädd med markduk och sen makadam på kanske 20-25 cm under själva altanen och under plattorna runt altanen är det makadam och singel som man ser på bilden.
Ja virket på "kjolen" är impregnerat i klass NTR-A.
Då hade jag somnat om :) inga problem

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.