Hej! Jag ska bygga altan och är osäker på hur jag ska beräkna dimensioner och CC på bärlinor och bjälklag.Bärlinorna kommer att vila på plattor. CC mellan plattorna kan vara ganska litet, typ 1000 mm. Tar gärna emot feedback!
Jag har tänkt mig både bärlinor och bjälklag i samma dimensioner: 45x145. Det blir enklare tycker jag, inte minst när det ska byggas trappa osv. Måtten syns tydligast på bilderna. OBS! Har inte ritat in extra bärlinor på den sneda delen.
Höjd från mark till färdig nivå på trallen: ca 400 mm.
Bärlinor: CC 2500 mm
Bjälkar/skruvreglar: CC 600 mm
Trall: 120x28
Jag har tänkt mig både bärlinor och bjälklag i samma dimensioner: 45x145. Det blir enklare tycker jag, inte minst när det ska byggas trappa osv. Måtten syns tydligast på bilderna. OBS! Har inte ritat in extra bärlinor på den sneda delen.
Höjd från mark till färdig nivå på trallen: ca 400 mm.
Bärlinor: CC 2500 mm
Bjälkar/skruvreglar: CC 600 mm
Trall: 120x28
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja för har jag inte ritat ännu det kommer.
Enligt svenskt trä så bör jag ha dubbla bärlinor i mitten dvs bärlinor 1 och 6 kan vara enkla, men bärlinor 2-5 dubbla. Vet inte om det verkligen behövs
Enligt svenskt trä så bör jag ha dubbla bärlinor i mitten dvs bärlinor 1 och 6 kan vara enkla, men bärlinor 2-5 dubbla. Vet inte om det verkligen behövs
Klicka här för att svara