Finns det någon hyllerfaren?

Satte igår upp en konsollhylla med laminathyllplan och är nu stressad över att jag kanske använde för få skenor. Längden på laminatskivorna är 2400mm - har åtta hyllplan - och till dessa använde jag tre skenorna som är 2240 höga som sitter fast i sex skruvar var. Väggen är av tegel och jag använde de skruvar/pluggar som hörde till konsollsystemet (Emla eller Elma tror jag att det heter). Hyllorna skall användas till böcker och måste alltså orka bära en hel del tyngd... Borde jag sätta upp fler skenor?

Om du har fått pluggen att bita ordentligt är det inga problem. Det som kan vara en anledning att ha 4 skenor är vilket överhäng hyllplanen har på sidorna och mellan skenorna. Med långa överhäng kan du få hängmatta i hyllplanen, vilket du märker efter en viss användning.

ClasseClas
Om du har 16mm hyllplan och ska proppa dem med böcker så blir det förvisso mkt tungt. Risken är att det blir häng på hyllplanen. Vad har du för cc mellan skenorna?

Förmodligen skulle du satsa på att ha skenor i ytterändarna och sikta på max cc 600. Dvs totalt 5 skenor.

Jag monterade ett 16 mm hyllplan vardera ovanför sängarna i grabbarnas rum. Det används för Lego-grejor o likn. Till dessa 2200mm hyllplan använde jag 3 konsoller, men hade dirket "jackat" upp till 5 om det hade varit frågan om tyngre don som böcker tex.

Tack för era svar!

Häng på hyllplanen kommer jag ju att upptäcka... Ni tror i alla fall inte att det hela riskerar att rasa?

Jag får citera kapten Lantz från lumpen: "Tror, det gör man i kyrkan". Några garantier finns ju inte... Som jämförelse hängde jag 5 st 2 meters Elfa hyllplan i tre lister och satte tre skruv i varje list, i betongvägg. På dessa hyllplan fanns diverse lätta och tunga prylar, men inte så tungt som bara böcker.

Jag har för mig att de sade att man skulle ha max 80 cm mellan varje skena. Du borde mao förmodligen haft 4 skenor men jag tror att du kan klara dig med 3. Jag tror inte att skenorna trillar ner i första hand om du tycker att de sitter stadigt i väggen utan snarare att hyllplanen bågnar.

Hej ProjRoslis

Det kommer INTE att bli snyggt när hyllorna går i vågor
för att du har för få skenor/konsoller!

Och det låter litet klent.

Och du och dina nära och kära kommer ständigt att vara
rädda att eländet rasar ner och dödar någon.

Förslag:
Sätt en skena till mellan de befintliga, så att
du får fem skenor totalt.
Så kan ni sova lugnt, även om ni ställer gästsängen
under hyllan.

//KoW

Tack ni alla som har svarat!

Även om hyllplanen inte sviktar ännu så är det väl bara en tidsfråga... Får således bli två senor till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.