P Peter787 skrev:
Varför gör de då så här ?
Det är väl den stora knäckfrågan, men pengar är säkert den stora drivkraften.
Ja, pengar är definitivt den stora drivkraften hos dem som vill fortsätta att utvinna och förbränna klimat-, miljö- och hälsoskadliga fossila bränslen!

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
R
P Peter787 skrev:
Tony Heller använder NOAAs egna äldre mätdata som de nu "justerat", när han visar hur de ljuger.
Att bli kallad klimathotsförnekare är ungefär som att bli kallad rasist. Allt i brist på argument.
https://climatefeedback.org/claimre...claim-that-scientists-fake-the-warming-trend/

Du har gått på falska uppgifter från en människa som tror på den djupa staten, att Trump förlorade genom valfusk, och att Antifa stormade capitoleum.

Här kan du kolla lite noggrannare på personen du väljer att lita mer på än alla de som faktiskt är forskare inom området:

https://www.desmog.com/steven-goddard/

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Tony Heller använder NOAAs egna äldre mätdata som de nu "justerat", när han visar hur de ljuger.
Nej, han sysslar med "cherrypicking"

P Peter787 skrev:
De pengar som är involverade är inte bara löner till politiska delegater i IPCC, det är felräkningspengar i sammanhanget.
Markku Rummukainen deltar från Sverige, en aktad och välrenommerad forskare. Nu får du tala ur skägget när du beskyller en sådan person för att vara korrupt.

...och så får du berätta hur det kommer sig att världens klimatforskare, vars forskning bildar underlag för IPCC`s rapporter accepterar att få sina arbeten manipulerade?

P Peter787 skrev:
Att bli kallad klimathotsförnekare är ungefär som att bli kallad rasist. Allt i brist på argument.
Nej, det är en korrekt beskrivning av de som förnekar att vi har ett pågående klimathot.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
[länk]

Du har gått på falska uppgifter från en människa som tror på den djupa staten, att Trump förlorade genom valfusk, och att Antifa stormade capitoleum.

Här kan du kolla lite noggrannare på personen du väljer att lita mer på än alla de som faktiskt är forskare inom området:

[länk]
Så du tycker också att NOAA sprider falska uppgifter ?
Jag kan bara hålla med.

P
A Abies koreana skrev:
Nej, han sysslar med "cherrypicking"

Markku Rummukainen deltar från Sverige, en aktad och välrenommerad forskare. Nu får du tala ur skägget när du beskyller en sådan person för att vara korrupt.

...och så får du berätta hur det kommer sig att världens klimatforskare, vars forskning bildar underlag för IPCC`s rapporter accepterar att få sina arbeten manipulerade?

Nej, det är en korrekt beskrivning av de som förnekar att vi har ett pågående klimathot.

Så det skulle vara cherrypicking att framhålla att många grafer som används för att visa temperaturutvecklingen historiskt har blivit "justerade" för att passa klimatalarmisternas ageda ?

R
P Peter787 skrev:
Så du tycker också att NOAA sprider falska uppgifter ?
Jag kan bara hålla med.
Nej, och det tycker inte heller någon av de två länkar jag postade. Den första debunkar påståendet du gjorde, och den andra visar på vilken tokstolle Heller är i allmänhet.

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Nej, och det tycker inte heller någon av de två länkar jag postade. Den första debunkar påståendet du gjorde, och den andra visar på vilken tokstolle Heller är i allmänhet.
Jag fick väl det svaret jag väntade mig...
Du har ju tidigare förväntat dig att folk ska ge exempel på hur trafiksäkerhetsmässiga åtgärder gjort att vi fått godare prinskorv.
Så kalla inte Tony Heller en tokstolle bara för att han avslöjar hur NOAA förfalskar sina mätdata.

P Peter787 skrev:
Så det skulle vara cherrypicking att framhålla att många grafer som används för att visa temperaturutvecklingen historiskt har blivit "justerade" för att passa klimatalarmisternas ageda ?
Att mätserier ändras eller justeras i takt med att kunskapen växer är alldeles normalt, hur skulle det annars vara? Klimatförändringar är komplicerade saker ;) du får väl redovisa dessa "många grafer" som blivit otillbörligt justerade och vad som inte stämmer överens med dina källor.

Här bemöter Maths Nilsson Tony Heller och hans påstående om en ny istid.

tony heller – Maths Nilsson, författare

Kan rekommendera Nilsons bok

Spelet om klimatet : vem kan man lita på i klimatdebatten? - Maths Nilsson - inbunden (9789189215269) | Adlibris Bokhandel

A Abies koreana skrev:

Du svarade aldrig på mina frågor ? Anklagar man någon för korruption och förfalskade vetenskapliga resultat bör man redovisa detta, annars är det synnerligen oförskämt och då får man lämpligen göra avbön i skamvrån en liten stund.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
R
P Peter787 skrev:
Jag fick väl det svaret jag väntade mig...
Du har ju tidigare förväntat dig att folk ska ge exempel på hur trafiksäkerhetsmässiga åtgärder gjort att vi fått godare prinskorv.
Prinskorven var ett skämtsamt sätt att påpeka att det Jehu bad mig göra var korkat. Hen blandade ihop klimat med miljö. Om du hade läst lite noggrannare så förklarade jag exakt det på nästa rad i samma inlägg :rolleyes:

P Peter787 skrev:
Så kalla inte Tony Heller en tokstolle bara för att han avslöjar hur NOAA förfalskar sina mätdata.
Nog för att det finns gott om andra skäl att kalla Heller för tokstolle, men hans faktavridande i klimatfrågan är definitivt ett.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Att mätserier ändras eller justeras i takt med att kunskapen växer är alldeles normalt, hur skulle det annars vara? Klimatförändringar är komplicerade saker ;) du får väl redovisa dessa "många grafer" som blivit otillbörligt justerade och vad som inte stämmer överens med dina källor.

Här bemöter Maths Nilsson Tony Heller och hans påstående om en ny istid.

tony heller – Maths Nilsson, författare

Kan rekommendera Nilsons bok

Spelet om klimatet : vem kan man lita på i klimatdebatten? - Maths Nilsson - inbunden (9789189215269) | Adlibris Bokhandel

Du svarade aldrig på mina frågor ? Anklagar man någon för korruption och förfalskade vetenskapliga resultat bör man redovisa detta, annars är det synnerligen oförskämt och då får man lämpligen göra avbön i skamvrån en liten stund.
När det gäller mätdata är de justeringar som är relaterat till hur mätdata inhämtas naturliga.
Vad som inte är naturligt är att mätvärden tas bort eller sänks för att passa nuvarande agenda.

Glöm inte att på 1970-talet skulle vi alla dö av kyla eller svält pga. den nya istiden som snart skulle komma enligt dåtidens forskare.
I USA planerade man för att släppa ut koldamm över de isbelagda oceanerna för att få isen att smälta.
Nya tider, nya agendor.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Prinskorven var ett skämtsamt sätt att påpeka att det Jehu bad mig göra var korkat. Hen blandade ihop klimat med miljö. Om du hade läst lite noggrannare så förklarade jag exakt det på nästa rad i samma inlägg :rolleyes:

Nog för att det finns gott om andra skäl att kalla Heller för tokstolle, men hans faktavridande i klimatfrågan är definitivt ett.
Tony Heller använder data från t.ex. NOAA, publicerat vid olika tidpunkter och visar klart att data har MANIPULERATS, inte bara justerats beroende på felaktig mätteknik vid provtagningen.

R RoAd skrev:
Fast nu är det du som plockar ut mindre perioder ur grafen för att försöka bevisa något. Jag pratar om HELA grafen, från 1900 till 2020. Då syns en tydlig trend att höjningen går fortare nu än förr.

Du verkar inte fatta vad vetenskaplig konsensus är. Det betyder inte att forskarna samlats och bestämt att "nu är det färdigforskat". Det betyder bara att när man undersöker vad alla forskare inom ett område har kommit fram till så ser man att (de flesta) är överens. Så är det i klimatfrågan.

Först måste du ge ett exempel på när trafiksäkerhetsmässiga åtgärder gjort att vi fått godare prinskorv.

Eller i klarspråk: Skilj på klimat och miljö. Varför måste "klimatpolitiska åtgärder" ge positiva miljöeffekter?

Och varför måste jag ge några exempel på sådana?
Så du kan inte tolka en graf. - OK.
Och du förstår inte problemet med koncensustänkande.
Och du är obekymrad om miljön, bara klimatagendan får genomslag.
Varför skulle då någon vara intresserad av att diskutera med dig?
Eller lyssna på vad du har att säga.

P Peter787 skrev:
Tony Heller använder data från t.ex. NOAA, publicerat vid olika tidpunkter och visar klart att data har MANIPULERATS, inte bara justerats beroende på felaktig mätteknik vid provtagningen.
Det är inte manipulation utan homogenisering, en metod som används inom klimatologin men även inom andra områden som hanterar stora mängder data. Syftet är att minska felkällor. Heller accepterar inte detta och tar det som bevis på manipulation.

Här kan du läsa om homogenisering;

Beräkning av klimatindikatorn temperatur | SMHI

Alltid kul att lära nytt eller hur?

Men inga svar på mina frågor?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
Tror nog inte att du har så mycket du kan lära mig...:thinking:

Problemet med homogenisering av mätdata är om man har få mätpunkter, vilket gäller alla äldre meteorologiska mätstationer.
Förr var de flesta enbart på platser där vädret hade störst påverkan på människornas liv, dvs. nära jordbruksmark och hamnar eller fyrar.

Det är självklart att klimatet har varierat över tid.
Du har kanske hört talas om den lilla istiden ?
Den inträffade ungefär mellan 1300 -- 1850, då var det betydligt kallare än nu.
T.ex. kunde den svenske kungen Karl X anfalla danskarna i ryggen genom att gå över isen på Stora Bält.

Det har varit betydligt varmare längre tillbaka i tiden, t.ex. när vikingarna odlade vete på Grönland på vid förra millenieskiftet, det lär inte gå att göra nu.

Ingen ska inbilla mig att människans utsläpp påverkar temperaturstegringen i någon högre utsträckning, däremot har vi vår kära sol, som inte lyser och värmer med konstant effekt, en stor del i temperaturvariationerna.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Var vänlig och redovisa dina källor gällande veteodling på Grönland.

I Eystribygd som hade det bästa klimatet fanns en hel del lågvuxen fjällbjörkskog och gott bete och där verkar man ha odlat korn när klimatet var som bäst strax efter landnámið.
Korn verkar man ha odlat i små mängder men inte vete. Vete kräver mycket längre växtsäsong än korn så ditt påstående låter befängt i mina öron.
https://sciencenordic.com/agriculture-archaeology-denmark/vikings-grew-barley-in-greenland/1447746

I Konungs Skugsjá står det om sädesodling på Grönland:
En þar sæm þu rædder um þat hvart þar wæri noccot sað eða ækki þa ætla ec þat lannd litit af þvi fram flytiaz en þo ero þeir mænn þeir er hællzt ero agetazter oc rikazter kallaðer at þeir leita wið firi fræistni saker at sa. En þat er þo mæstr fiolðe aþvi lannde er æigi wæit hvat brauð er oc alldrægi sa ænn brauð.

Översättning: Men vad det angår, du frågade om, om där finns någon sädesodling eller ej, tror jag, att landet knappt alls försörjer sig av den, men där finns män de mest framstående och mäktigaste som provar på att så, men de flesta i landet vet inte vad bröd är och har ännu aldrig sett bröd

Redigerat:
  • Gilla
trähandtag och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.