Tror inte det är nått fel på tankavluftningen. Förgasaren är renoverad. Kanske bytt. Kommer inte ihåg.
Troligen renoverad. kan ju vara nått med pumpen/membranen.
Har funderat på att sätta dit en bränsleblåsa på den som det brukar vara på nyare apparater.
Vet inte om det finns sådana av "standard modell"'¨

P
B bryggstun skrev:
Tror inte det är nått fel på tankavluftningen. Förgasaren är renoverad. Kanske bytt. Kommer inte ihåg.
Troligen renoverad. kan ju vara nått med pumpen/membranen.
Har funderat på att sätta dit en bränsleblåsa på den som det brukar vara på nyare apparater.
Vet inte om det finns sådana av "standard modell"'¨
Då måste du byta förgasaren..
Och jag vet vad jag skrev, vill man inte lyssna behöver man inte. har åtgärdat åtskilliga 242,42,246or genom åren.. ligger fortfarande minst 20 st i delar kvar..

Men utan åtgärd då kommer den att fortsätta vara så där.

• Gilla
Beretic
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är något visst med gamla motorsågar (och röjsågar etc) som bara helt enkelt funkar år efter år decennium efter decennium.

Som nu senast idag, litet småjobb med gamle Partner 410 ccs. Litet trimmad blev den för 15 år sedan, alltid intrimmad för alkylatbensin vilket gett fantastisk driftsäkerhet.

Startade upp exakt som alltid, fyra fem drag med full choke, tänder till. In med choken, ett två drag och startar på förhöjd grundgas. Gasa till: går ner i lugn tomgång och klar för drift.

Enda jag gjort med den var att byta kortslutningsknappen som slutade funka för en tio år sedan, man fick stänga av maskinen genom att dra ut choken och det kändes inte riktigt rätt… :-D

Helt galet vad effektiv en bra motorsåg är med svärd & kedja i toppskick!
Jag fick en gammal Partner 350 från åttiotalet av en kompis. Jag bytte kedja och gjorde rent den. Den används någongång per år för att såga några vedbitar och den är fantastiskt startvillig och dessutom lätt. Ska tydligen varit en riktig budgetsåg men jag gillar den skarpt.

Jag är oxå i behov av en liten lätt maskin.
Ska bara ta ner några träd, blir inte mer än kanske några timmars jobb var 3e år.
Har biltemas röjsåg sen 4 år tillbaka som används ganska flitigt och dem är jag mkt nöjd med.
Läser att alla som har Biltemas såg verkar nöjda så det blir nog en sån.

J jdaniels skrev:
Jag är oxå i behov av en liten lätt maskin.
Ska bara ta ner några träd, blir inte mer än kanske några timmars jobb var 3e år.
Har biltemas röjsåg sen 4 år tillbaka som används ganska flitigt och dem är jag mkt nöjd med.
Läser att alla som har Biltemas såg verkar nöjda så det blir nog en sån.
Funkar sälkert bra. Generellt rekommenderar jag begagnad proffsmaskin för nya junkmaskiner men fungerar Biltemas röjsåg så fungerar säkert motorsågen med om du bara skall såga några få träd. Kom bara ihåg att det finns en anledning till att Husqvarna och Stihl kostar flerfaldigt.

Jag har kollat både Blocket och Tradera men om man ska ha bättre begagnat så landar dom ändå på en skaplig peng plus att dom inte är så fräscha.

Köp HVA eller tysken, det finns en uppsjö av delar om du lyckas paja den (tappa, lägga träd på den osv) lågprissågar är kina sågar. Oftas rena kopior men med ojämn kvalitet och vissa rent av farliga. En såg måste kunna stå på tomgång medans kilar bankas i och kunna lutas/vinklas utan div problem. Skulle inte chansa på billiga saker, det brukar bli kostsamt i längden. 5-serie såg från HVA håller för oss hobbyhuggare en livstid. Autotune är smidigt, slippa justera förgasare mellan sommar och vinter, ingen risk att den går för snålt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.