30 311 läst ·
36 svar
30k läst
36 svar
Kommer jag bli besviken på biltemas motorsåg?
Köpte en elsåg Cocraft på Clas Ohlson brann upp efter två år. Köpte en sanslöst billig på Jula höll hela 20 minuter innan den också brann, returnerades utan diskussion.
De skulle behöva ett överbelasningsskydd (notera att jag bara att jag bara sågade mindre träd i trädgården)
Nu får jag klara mig med handsåg och yxa
De skulle behöva ett överbelasningsskydd (notera att jag bara att jag bara sågade mindre träd i trädgården)
Köp en begagnad motorsåg istället.. För dessa leksaker...J Jehu skrev:Köpte en elsåg Cocraft på Clas Ohlson brann upp efter två år. Köpte en sanslöst billig på Jula höll hela 20 minuter innan den också brann, returnerades utan diskussion.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det är något visst med gamla motorsågar (och röjsågar etc) som bara helt enkelt funkar år efter år decennium efter decennium.
Som nu senast idag, litet småjobb med gamle Partner 410 ccs. Litet trimmad blev den för 15 år sedan, alltid intrimmad för alkylatbensin vilket gett fantastisk driftsäkerhet.
Startade upp exakt som alltid, fyra fem drag med full choke, tänder till. In med choken, ett två drag och startar på förhöjd grundgas. Gasa till: går ner i lugn tomgång och klar för drift.
Enda jag gjort med den var att byta kortslutningsknappen som slutade funka för en tio år sedan, man fick stänga av maskinen genom att dra ut choken och det kändes inte riktigt rätt… :-D
Helt galet vad effektiv en bra motorsåg är med svärd & kedja i toppskick!
Som nu senast idag, litet småjobb med gamle Partner 410 ccs. Litet trimmad blev den för 15 år sedan, alltid intrimmad för alkylatbensin vilket gett fantastisk driftsäkerhet.
Startade upp exakt som alltid, fyra fem drag med full choke, tänder till. In med choken, ett två drag och startar på förhöjd grundgas. Gasa till: går ner i lugn tomgång och klar för drift.
Enda jag gjort med den var att byta kortslutningsknappen som slutade funka för en tio år sedan, man fick stänga av maskinen genom att dra ut choken och det kändes inte riktigt rätt… :-D
Helt galet vad effektiv en bra motorsåg är med svärd & kedja i toppskick!
Medlem
· Halland
· 4 518 inlägg
Nu har jag inte provat Biltema, men en sak man får på proffsmärkena är bra säkerhet. Min gamla HVA242XPG med trasig handtagsvärme från 90-talet har fortfarande en fungerande slagsäkring med tröghetsutlösning vilket gör att kedjan stannar direkt om sågen kastar. Plus att den startar direkt även efter längre stillestånd och den är stark.
Jo dessa Kastskydd kom ca 20 år tidigare..A Anders_Nilsson skrev:Nu har jag inte provat Biltema, men en sak man får på proffsmärkena är bra säkerhet. Min gamla HVA242XPG med trasig handtagsvärme från 90-talet har fortfarande en fungerande slagsäkring med tröghetsutlösning vilket gör att kedjan stannar direkt om sågen kastar. Plus att den startar direkt även efter längre stillestånd och den är stark.
Det var partner motorsågar som var först med dessa..
Du måste ha den rätta knycken Melker:B bryggstun skrev:
Fast skämt åsido så håller jag med om att vissa sågar kan vara rätt tjuriga. Kanske dags för service då?
Edit: Starttidpunkt verkar inte fungera så de som eventuellt inte vet vad jag menar får spola fram till ca 2 minuter in i klippet.
Fast borde igensatt tankavluftning göra den svårstartad kall? Tänker att det bör störa främst när man kört ett tag och byggt upp undertryck i tanken. Fast det klart, om den är så igensatt så att undertrycket behålls men det testar man väl lätt genom att glänta på tanklocket innan kallstart för att se om den blir lättare att starta.Maskintok skrev:
trycket i tanken påverkar även bränslenålen i förgasarenAlfredo skrev:
Fast borde igensatt tankavluftning göra den svårstartad kall? Tänker att det bör störa främst när man kört ett tag och byggt upp undertryck i tanken. Fast det klart, om den är så igensatt så att undertrycket behålls men det testar man väl lätt genom att glänta på tanklocket innan kallstart för att se om den blir lättare att starta.