Hej Forumet!
Har en fråga om utsättningskoordinater för fastigheter.
Har hittat ett dokument med koordinater för min fastighet och undrar lite över hur dessa har beräknats. I tabellen så ser man id-numret för själva utsättningspunkten (t.ex 87541 under Punktnr) med koordinater för X och Y. Dock så är X koordinater angivna för söder-till-norr och Y för väster-till-öster så omkastat enligt definitionen för ett XY-system.
coord.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man på var "origo" ligger så är det i vattnet utanför Bråvikens golfklubb, cirka elva mil fågelvägen från min fastighet.
coord2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det nån specifikation för hur koordinatsystem för utsättningskoordinater bestäms, eller är det slumpmässigt? Har inte hittat nån kommentar om detta i det funna dokumentet...

Edit: Anledningen till frågan är att jag skulle vilja korrelera dessa koordinater till något mer vedertaget system, t.ex SWEREF 99TM, eller liknande,...

Redigerat:
Karrock
Nuförtiden kan man räkna med att få sweref 99TM eller en lokal, tex för göteborg sweref99 12 00. De diffar lite i detalj, men främst 15 mil i väst-öst.

Tidigare var det stökigare, RT90 var standard på många kartor, men det fanns blandat med kommunala lokala system. I tid, 1993 enligt dateringen skulle det kunna vara RT90, men också en äldre eller lokal projektion. Finns ingen sådan information i dokumentet? Många koordinatsystem kan konverteras i räknare online.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
tommib
Det är nog ett lokalt koordinatsystem. Jag känner inte igen koordinaterna som något från RT90 iaf. Du måste ta reda på vilket koordinatsystem som användes i Salems kommun (eller av den lantmäterimyndighet som gjorde utsättningen) 1993. När du vet vilket system som användes och var det har sitt origo kan du skapa en transformation från det systemet till t.ex. SWEREF99 som används idag.

Kolla här för mer info, läs också under RT90 och RT38 samt Regionsystem.
https://www.lantmateriet.se/sv/geod...adimensionella-system/SWEREF-99-projektioner/

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Karrock
Håller med. Tog upp en plankarta från en gammal stadsplan/detaljplan från 1963. Den hade väldigt lika siffror som dina, så det luktar gammalt eget system. Det borde de kunna svara på i telefon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.