Fönstret på ytterdörren rasade ner nu i förmiddags när jag stängde den efter att jag kom tillbaka från förmiddagspromenaden....
Trodde att Diplomatdörren skulle ha bättre kvalitet. Kommer aldrig köpa en Diplomatdörr igen.

Hur ska man göra för att temporärt sätt tillbaka fönstret tills jag köpt en ny dörr...
Limma med PL400?

Sen kan man ju funderar på hur inbrottssäker en dörr är när glaset bara är limmat i ytterkanten? Borde ju "bara" vara att bända loss med en kofot typ?

• Dörrfönster 1 small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrfönster 2 small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter dörren oskyddad, ser ut som listen runt rutan är helt borta.
Hur gammal är dörren?

Många har ju för vana att bara slänga igen dörren utan att använda trycket.
Jag misstänker att det blev en punktbelastning på glaset pga kvarglömt föremål/skit vid montering.
Hur gamma är dörren? Är det enkelglas?
En glasmästare kan skära till en ny ruta på nolltid bara han vet diametern. Sedan sätter du dit den med lim eller kitt eller vad glasmästaren rekommenderar.
Inbrottsskydd kan man ju inte prata om när glaset går sönder. Oavsett limkant kan ju inbrottstjuven slå in glaset med en sten.
Lämna aldrig nyckeln i låset på insidan.

Frerider Frerider skrev:
Sitter dörren oskyddad, ser ut som listen runt rutan är helt borta.
Hur gammal är dörren?
Diplomat dörren tillverkad 2008 men monterades 2013. Ingen list utan "mdf-ramen" har varit limmad direkt mot mdf i dörren. Det blev pl400 och limning. Får se hur lång tid det tar att härda och hur länge det håller. Dörren kommer bytas hyggligt snart till något annat som inte är tillverkat av Inwido.

T Thomas_Blekinge skrev:
Många har ju för vana att bara slänga igen dörren utan att använda trycket.
Jag misstänker att det blev en punktbelastning på glaset pga kvarglömt föremål/skit vid montering.
Hur gamma är dörren? Är det enkelglas?
En glasmästare kan skära till en ny ruta på nolltid bara han vet diametern. Sedan sätter du dit den med lim eller kitt eller vad glasmästaren rekommenderar.
Inbrottsskydd kan man ju inte prata om när glaset går sönder. Oavsett limkant kan ju inbrottstjuven slå in glaset med en sten.
Lämna aldrig nyckeln i låset på insidan.
Det är en kassett med treglas. Yttre och mellan glaset höll så det blev bara sprickor på glaset på insidan.

S Saolix skrev:
Diplomat dörren tillverkad 2008 men monterades 2013. Ingen list utan "mdf-ramen" har varit limmad direkt mot mdf i dörren. Det blev pl400 och limning. Får se hur lång tid det tar att härda och hur länge det håller. Dörren kommer bytas hyggligt snart till något annat som inte är tillverkat av Inwido.
Ok, men hur ser fasaden ut och är det något tak över dörren eller regnar det direkt på den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.