N Nerre skrev:
Ja, det är därför en sån där testare som länkats till tidigare i tråden är så smidig. Då VET man om det är avbrott i en ledare eller inte.

Det kan ju också vara en spretig kardel som istället kortsluter. Eller att man råkat kasta om två trådar. Det finns mycket som kan bli fel när man monterar en kontakt.
Visst, men om man som jag gör typ 8 don var 10 år så är det helt okej att dra ett litet TP-test som metod. :P
Självfallet om man jobbar med det eller drar TP för glatta livet hemma så är det ju såklart självfallet man skaffar ett mätverktyg.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst, men om man som jag gör typ 8 don var 10 år så är det helt okej att dra ett litet TP-test som metod. :p
Självfallet om man jobbar med det eller drar TP för glatta livet hemma så är det ju såklart självfallet man skaffar ett mätverktyg.
Jag drar inte så mycket kabel, men tyckte att jag hade råd att lägga 499 kr på ett nätverkskit dom gör jobbet så mycket enklare. Väldigt nöjd med dom.
https://www.kjell.com/se/produkter/...verktygsvaska-for-natverksinstallation-p38194

L Ludde67 skrev:
Jag drar inte så mycket kabel, men tyckte att jag hade råd att lägga 499 kr på ett nätverkskit dom gör jobbet så mycket enklare. Väldigt nöjd med dom.
[länk]
Men sedan ska man husera grejerna. Jag är inte övertygad.

Men sedan ska man husera grejerna. Jag är inte övertygad.
Det är sant. Man ska följa sin egen känsla så klart. :cool:

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
btw, man behöver inte använda ett TP test man kan också använda ett trevligt kommando som heter wmic, den kan ge massor med bra info som CPU, NIC osv

Skärmdump av Command Prompt med WMIC-kommandon som visar information om nätverksanslutning och CPU-specifikationer.

• Gilla
Ludde67
  • Laddar…
det kan vara svårt att se när den är på plats men när man tar bort kablarna ser man tydligt om de slitats korrekt
Njae... Det är inte riktigt så enkelt. ;)

Och om du lyckades få 100MBps ur en cat6 kabel så är i stor sett det enda felet som det kan ha varit att du hade tur med de par som används för fast ethernet, och att du missade en anslutning på ett av de övriga paren.

Då förhandlade dina interface ner hastigheten till 100Mbps. Det går med automatik.

Dåliga signalförhållanden hade i 99.99% av fallen sett annorlunda ut.

• Gilla
MatCan
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae... Det är inte riktigt så enkelt. ;)

Och om du lyckades få 100MBps ur en cat6 kabel så är i stor sett det enda felet som det kan ha varit att du hade tur med de par som används för fast ethernet, och att du missade en anslutning på ett av de övriga paren.

Då förhandlade dina interface ner hastigheten till 100Mbps. Det går med automatik.

Dåliga signalförhållanden hade i 99.99% av fallen sett annorlunda ut.
Den omförhandlar ju hastigheten även vid impedans eller crosstalk. Men visst kanske mest troligt dålig koppling. Hur som, felet upptäckts lätt, utan verktyg

edit: Dock är jag utvecklare och expert på högnivåstacken så naturligt jag testar mer där

Den omförhandlar ju hastigheten även vid impedans eller crosstalk.
Just det protokollet (för förhandling alltså) är inget vidare, och i mycket en efterhandskonstruktion. Så beroende på hårdvara/firmware så går det typiskt illa när signalparametrarna ligger på marginalen. Det blir (som sagt 99% av fallen) inte en stabil 100MBps uppkoppling av det. (Det här är inte ADSL med kontinuerlig uppmätning av kanalen och anpassning därefter.)

Om ens 1GBps ethernet går i 100MBps-fart och det inte är någon av ändpunkterna som är oförmögen eller felkonfad, så skall man misstänka att ett par är dåligt klämt. Då sparar man mycket tid och tandagnisslan.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Just det protokollet (för förhandling alltså) är inget vidare, och i mycket en efterhandskonstruktion. Så beroende på hårdvara/firmware så går det typiskt illa när signalparametrarna ligger på marginalen. Det blir (som sagt 99% av fallen) inte en stabil 100MBps uppkoppling av det. (Det här är inte ADSL med kontinuerlig uppmätning av kanalen och anpassning därefter.)

Om ens 1GBps ethernet går i 100MBps-fart och det inte är någon av ändpunkterna som är oförmögen eller felkonfad, så skall man misstänka att ett par är dåligt klämt. Då sparar man mycket tid och tandagnisslan.
Ja, vi är alltså helt överens att impedans och crosstalk ger den downgrade vi pratat om. Fint. :D I ärlighetens namn kan det lika gärna varit dålig kontakt. Men att köra TP-test eller kolla vilken hastighet NIC har förhandlar fram tycker jag är ett ganska bra sätt att verifiera att det fungerar. dock är det ju såklart bra även om man får 1 gigabit connection att testa att man når teoretisk max. Och det gör jag

IIMFoY6.png

Visst, men om man som jag gör typ 8 don var 10 år så är det helt okej att dra ett litet TP-test som metod. :p
Problemet är ju att när det inte funkar, hur vet man vad felet är?

Och framförallt måste man ju koppla in kabeln. Om man håller på och förbereder och drar en massa nya kablar men inte har nåt inkopplat så är det betydligt smidigare med en sån där liten testare. Den tar i princip mindre plats än crimptång och Krone-verktyg.

Fast där ser du ju inte statistik på tx /rx errors eller tappade paket.

A Andy78 skrev:
Har noll loss, önskar nästan jag hade sämre lina för då hade jag upptäckt allvarliga buggar i den SDK vi använde för vårt spel innan vi skrev egen nätverks SDK. Borde ju såklart testat ramverket med packet loss simulator som tex clumsy.

För när vi gick live på Steam och folk med dåliga linor började spela så kol det fram. Pinsamt :)

A Andy78 skrev:
Man kan ju alltid köra netstat -in efteråt för att kolla om paketen har kommit fram. Men detta syns ju även till viss del när man kör iperf, med stor packetloss sjunker hastigheten markant eftersom TCP skickar om de tappade paketen.

S sudo skrev:
Man kan ju alltid köra netstat -in efteråt för att kolla om paketen har kommit fram. Men detta syns ju även till viss del när man kör iperf, med stor packetloss sjunker hastigheten markant eftersom TCP skickar om de tappade paketen.
Tror även ipperf kan testa för packet loss om man kör UDP test

Anders kör du det där på Windows eller mac?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.