N Nerre skrev:
Ja men de där felen hade du ju hittat med TP-test, eller hur?
Hmm, möjligt, men har inte satt mig in i TP-test alls så jag vet inte vad det kan.

Jag försökte vara lite ironisk där. TP-test kan bara visa att det är fel, normalt vill man ju försöka lista ut vad som är fel (för att kunna åtgärda det).

Man kan ju crimpa om kontakter hur mycket man vill om det inte är det som är problemet.

Hehe, missade ironin,men när du säger det så är den ju självklar :D
Helt med på vad du menar nu!

Hej!
Jag behöver hjälp med vad jag ska ha för AI mesh puck alt. Lyra-puck för att få bättre wifi i mitt hus.
Jag har en Asus RT-AX88U.
...är helt novis numer på detta!

Vad rekommenderar ni?
Jag tror det räcker med en enhet som utbyggnad av min befintliga router, och det ska vara Asus.

tack på förhand!

Kan du dra en kabel från din befintliga router till din nya accesspunkt? Gör det isåfall och skippa mesh.

Istället för att skaffa en till, kan du montera EN accesspunkt centralt som du ansluter till routern via kabel (och sedan stänger du av wifi på din router).

• Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Har man en Asus RT-AX88U så stänger man inte av wifi i den och installerar någon wifi AP, inte ens en Unifi AP.

blackarrow blackarrow skrev:
Har man en Asus RT-AX88U så stänger man inte av wifi i den och installerar någon wifi AP, inte ens en Unifi AP.
En wifilåda som sitter på fel ställe i förhållande till användarna är inget att ha oavsett modell.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En wifilåda som sitter på fel ställe i förhållande till användarna är inget att ha oavsett modell.
Absolut. Inte ens en Unifi Long Range AP på fel ställe är nått att ha.

Men har man skaffat en WiFi 6 router antar jagat man vill använda den, och eventuellt komplettera med ytterligare en WiFi 6 AP, tex Rt-AX56 eller RT-AX58 router som man kan konfigurera som AiMesh med ethernet backhaul.

Jag tycker Skribenten borde starta en egen tråd för sin frågeställning.

Redigerat:
Ja jag har ju routern sitter vid inkommande fiber i ett hörn nere i källaren. Har dock inte slagit av WiFi på den, men den ger ju ingen täckning alls i stora delar av huset. Har sen kabel (1 Gigabit/s) draget från routern till en annan router (konfigurerad som accesspunkt) som sitter fint placerad på insidan av en garderobsdörr i hallen mitt i huset.

Dock ger ingen av dessa nån vidare bra täckning på uteplatsen på sommaren, så det kommer nog bli en till nånstans (men kanske inte behöver vara lika snabb).

Men sen måste man ju vara medveten om att för de allra flesta är det internetförbindelsen som är flaskhalsen.

Vi har bara 100/100, däremot kör jag mythtv som spelar in TV-program, så jag "streamar från lokal server" kan man säga. Och då har ju ju full nytta av lokala nätverkets Gigbit och att köra AC WiFi. Men jag får ju aldrig ut mer än 100m Mbit/s från Internet, oavsett hur snabbt WiFi jag har.

blackarrow blackarrow skrev:
Men har man skaffat en WiFi 6 router antar jagat man vill använda den, och eventuellt komplettera med ytterligare en WiFi 6 AP, tex Rt-AX56 eller RT-AX58 router som man kan konfigurera som AiMesh med ethernet backhaul.

Jag tycker Skribenten borde starta en egen tråd för sin frågeställning.
Jag tror inte på att blanda olika produktserier om man använder Asus AiMesh, dels pga egen erfarenhet, dels för att Asus själva rekommenderar två lika routrar med samma programvaruversion. Ibland ändrar Asus på de interna AiMesh-protokollen och en Lyra eller ”Repeater” AP med AiMesh stöd får inte uppgraderingar av sin mjukvara samtidigt som routrarna.
Möjligen då någon Zenwifi AX ”puck”, men de är ganska dyra och finns i 2 eller 3 pack.

Sista produkttipset skulle väl vara RT-AX92 som säljs i två-pack, är ganska kompakt och något mittemellan router och puck i storlek.

Placering är förstås viktig. Här vet vi inte om placeringen av befintlig wifi-router är bra?
Om @cust3000 vill använda Mesh för att slippa dra kabel?

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja jag har ju routern sitter vid inkommande fiber i ett hörn nere i källaren. Har dock inte slagit av WiFi på den, men den ger ju ingen täckning alls i stora delar av huset. Har sen kabel (1 Gigabit/s) draget från routern till en annan router (konfigurerad som accesspunkt) som sitter fint placerad på insidan av en garderobsdörr i hallen mitt i huset.

Dock ger ingen av dessa nån vidare bra täckning på uteplatsen på sommaren, så det kommer nog bli en till nånstans (men kanske inte behöver vara lika snabb).

Men sen måste man ju vara medveten om att för de allra flesta är det internetförbindelsen som är flaskhalsen.

Vi har bara 100/100, däremot kör jag mythtv som spelar in TV-program, så jag "streamar från lokal server" kan man säga. Och då har ju ju full nytta av lokala nätverkets Gigbit och att köra AC WiFi. Men jag får ju aldrig ut mer än 100m Mbit/s från Internet, oavsett hur snabbt WiFi jag har.
Har man bara dubbla nätverksuttag så kan man patcha ut sin WiFi-router till ett godtyckligt ställe i huset. Sen patchar man tillbaka LANet från routern via den andra nätverksporten till mediacentralens switch.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Ja, visst kan man, men jag tycker ju det är bättre att låta router och accesspunkt vara olika burkar.

Har man stort hus räcker sällan en accesspunkt ändå. Och sätter man den mitt i huset så är det ofta svårt att nå "hörnen" av huset.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, visst kan man, men jag tycker ju det är bättre att låta router och accesspunkt vara olika burkar.

Har man stort hus räcker sällan en accesspunkt ändå. Och sätter man den mitt i huset så är det ofta svårt att nå "hörnen" av huset.
Så gör jag, men der är bara kvinnor och barn här hemma som använder wifin :)

Själv så försöker jag hålla mobilkostnaden nere, så mobilen använder WiFi mycket här hemma.

N Nerre skrev:
Själv så försöker jag hålla mobilkostnaden nere, så mobilen använder WiFi mycket här hemma.
Okej det gör jag också, men man gör ju det mesta på desktop :)

• Älska
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.