A Andy78 skrev:
Använder du rätt kabel och kontakter?
Jag har använt installationskabel o fick rekommenderat kontakter från butiken, men det är första uttaget/kontakten jag kopplar själv så..

S SSo skrev:
Jag har använt installationskabel o fick rekommenderat kontakter från butiken, men det är första uttaget/kontakten jag kopplar själv så..
Gissar på det är slitsdon typ då?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gissar på det är slitsdon typ då?
Jag skaffade verktygsfria varianter för att jag skulle slippa krångla, men det var inte helt enkelt ändå märkte jag :)
Har nu fått tag i en kabeltestare av en kollega, så jag får hem o testa.

S SSo skrev:
Jag skaffade verktygsfria varianter för att jag skulle slippa krångla, men det var inte helt enkelt ändå märkte jag :)
Har nu fått tag i en kabeltestare av en kollega, så jag får hem o testa.
Jag har inte testat de där verktygsfria men hört de ska vara kassa.

Verktygsfria är supernice. Har funkat klockrent för mig.

När det gäller de med verktyg är det svinvikrigt få samma längd på varje ledare annars blir det impedansproblem.

Hur får du impedansproblem menar du?

D Daniel 109 skrev:
Hur får du impedansproblem menar du?
Om du har olika längd från där du skalar kabeln fram till donet

Hur stor påverkan får det om det diffar säg 5mm mellan två ledare i ett par?

M MatCan skrev:
Hur stor påverkan får det om det diffar säg 5mm mellan två ledare i ett par?
Det kan betyda skillnaden på 1 gigabit och 100 Mbit

Jag säger inte att du har fel, men jag har uppenbarligen haft en jävla tur med de uttag jag satt upp :-)

M MatCan skrev:
Jag säger inte att du har fel, men jag har uppenbarligen haft en jävla tur med de uttag jag satt upp :)
Om du helt random monterat donen utan tänka på det så har du haft enorm tur ja :D

Inte helt random men jag har inte varit svinnoggrann.
Dessutom på verktygslösa och därmed kassa uttag :)
Det kan dock vara så att jag bara har 900 Mbit eller kanske 850 Mbit. Men långt över 100 Mbit är det i alla fall

Det jag vill få fram är att det inte är svinviktigt...

Edit: Såg precis att du i ett tidigare inlägg skrev att den downgradar till 100 Mbit om den inte kan få 1 Gbit.
Jag kan alltså inte ha 850-900 som jag skrev. kollade därför switchen och där blinkar det grönt, vilket på min switch betyder 1 Gbit så då är vi tillbaka till att jag haft enorm tur på alla mina uttag :)

M MatCan skrev:
Inte helt random men jag har inte varit svinnoggrann.
Dessutom på verktygslösa och därmed kassa uttag :)
Det kan dock vara så att jag bara har 900 Mbit eller kanske 850 Mbit. Men långt över 100 Mbit är det i alla fall

Det jag vill få fram är att det inte är svinviktigt...

Edit: Såg precis att du i ett tidigare inlägg skrev att den downgradar till 100 Mbit om den inte kan få 1 Gbit.
Jag kan alltså inte ha 850-900 som jag skrev. kollade därför switchen och där blinkar det grönt, vilket på min switch betyder 1 Gbit så då är vi tillbaka till att jag haft enorm tur på alla mina uttag :)
Rent teoretiskt går det ju att ha så lite fel att den hindrar dig från att nå hela vägen. Men oftast nergraderar den hela uppkopplingen till 100 mbit. Men du borde ligga nära teoretisk max om allt är som det ska.

Runt 940 mbit

Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Då är det bättre att tex köra bbk_cli i lokal mode mellan 2 datorer med 1000Mbit/s interface där den ena får agera testserver. Det blir en bra test av det lokala LANets prestanda.
Visste naturligtvis inte vad detta är för något.

Men troligen detta, alltså
http://www.bredbandskollen.se/om/mer-om-bbk/bredbandskollen-cli/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.