Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du har olika längd från där du skalar kabeln fram till donet
Menar du längdskillnad mellan olika par, eller i ett par?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Menar du längdskillnad mellan olika par, eller i ett par?
Det borde ju vara för samma par tycker man då det är den man untwistar så att säga

Elektriska anslutningar med och utan korrekt ytterisolering och buntband på en grön kopplingsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M MatCan skrev:
Hur stor påverkan får det om det diffar säg 5mm mellan två ledare i ett par?
Med all respekt för vad som sagts tidigare så är svaret; Det spelar ingen som helst roll.

E-fältet i kabeln hinner fortplantas 20cm på en nanosekund, så 5mm är alltså mindre än en storleksordning av överföringshastigheten. Och då skall vi också komma ihåg att 1GBps ethernet alla paren så det blir en faktor fyra till, till vår fördel.

Det man skall se upp med är att man inte tvinnar upp paren för långt (men det är sällan kritiskt eftersom man sällan har max-längd på kabeln hemma), och samma med skillnad på längden mellan paren. Men, som sagt, man kan slarva en hel del där med, eftersom spec. är 90m kabel (plus 2x5m i ändarna) och det kommer man mycket sällan upp i i ett hem.

För 10Gbps så är det en annan historia, men även där så kommer man undan med mer än man tror, bara avståndet är kort.

• Gilla
Donald-Duck och 7 till
  • Laddar…
Bra att du lägger till rätta lite och sätter i perspektiv. :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har lyckas få ut 100 mbit ur gigabit cat 6. Om det var längden på otvistat eller skillanden mellan längderna kablarna låter jag vara osagt. Löste sig med omslits

Mikael_L
Åtminstone Cat6 har de olika paren lite olika hårt tvinnade (eller det är kanske stigningen på tvinningen som skiljde, nu när jag tänker efter).
Av denna anledning så är de olika paren alltid lite olika långa.
Om jag inte minns fel så syns denna skillnad i längd när man testar med kabelkvalificerare av bättre slag.
Nu har jag aldrig rattat någon sådan själv, utan det är vad någon brukar jobba med sånt här har berättat för mig.

Så själv har jag inte känt mig speciellt bekymrad ifall längden på de olika paren skiljer sig några mm åt.
Men då jag inte har vetat hur viktigt att det är samma längd i ett par så har jag varit lite nojig över detta, och jobbat hårt med att låta båda bli lika långa.

Och mitt tips är att man skalar upp och frilägger paren kanske typ 10cm.
Sen bara vrida upp tvinningen precis där kontakteringen ska ske, dvs låta paret vara tvinnat hela vägen i övrigt, och använda denna typ 7-8 cm tvinnade stump att hålla i och styra in i slitsarna.
Sen kontaktera/klippa, då blir ledarna i paret automatiskt i samma längd.
Detta fungerar nog inte så bra i precis alla typer av kontakter, men många.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Jag har lyckas få ut 100 mbit ur gigabit cat 6. Om det var längden på otvistat eller skillanden mellan längderna kablarna låter jag vara osagt. Löste sig med omslits
Kollade du att du hade kontakt på alla 8 ledare? Tänker att det kanske var så att den inte hade kontakt på alla och därmed gick ner på 100 Mbit vilket bara kräver fyra ledare (dvs Cat5) och när du sedan slitsade om så fick du kontakt på alla och därmed 1 Gbit?
Är ingen nätverkskille men jag har svårt att tro att längden otvistat eller skillnad mellan ledarna har någon större effekt.

Om det är så så kanske det skulle vara bättre med ett verktygslöst uttag. Mindre risk för slitsfel med ett sådant eftersom det inte kräver någon annan kunskap än att man kan klämma ihop det.

M MatCan skrev:
Kollade du att du hade kontakt på alla 8 ledare? Tänker att det kanske var så att den inte hade kontakt på alla och därmed gick ner på 100 Mbit vilket bara kräver fyra ledare (dvs Cat5) och när du sedan slitsade om så fick du kontakt på alla och därmed 1 Gbit?
Är ingen nätverkskille men jag har svårt att tro att längden otvistat eller skillnad mellan ledarna har någon större effekt.
Går ju inte misslyckas med att få kontakt.

Går ju inte misslyckas med att få kontakt.
Jo om slitsarna inte skär igenom isoleringen ordentligt. Har jag själv lyckats med

M MatCan skrev:
Jo om slitsarna inte skär igenom isoleringen ordentligt. Har jag själv lyckats med
det kan vara svårt att se när den är på plats men när man tar bort kablarna ser man tydligt om de slitats korrekt

Ja men då går det ju alltså att misslyckas med att få kontakt vilket du skrev inte gick... :-)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ja, det är därför en sån där testare som länkats till tidigare i tråden är så smidig. Då VET man om det är avbrott i en ledare eller inte.

Det kan ju också vara en spretig kardel som istället kortsluter. Eller att man råkat kasta om två trådar. Det finns mycket som kan bli fel när man monterar en kontakt.

• Gilla
MatCan
  • Laddar…
det kan vara svårt att se när den är på plats men när man tar bort kablarna ser man tydligt om de slitats korrekt
Och det är svårt att se om det är 0,01mm isolering runt ledaren som går av när tråden dras bort från slitsen.

Jag har monterat flera olika typer av kablar/trådar i kroneplintar med kroneverktyg, ibland får inte trådarna kontakt vid första tryckningen (med verktyget) utan man får gå över med verktyget en gång till och då blir det kontakt.

• Gilla
Mats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.