247 849 läst ·
590 svar
248k läst
590 svar
Kommentarer till nätverksskolan
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Där har du ju en variabel som iaf inte är omöjlig att eliminera. Bredbandskollen kan ibland ge helt åt väggarna fel svar, bla med stora asymmetrier. Så pröva att köra lokalt istället. (Ladda ner en fil med ftp/http eller dylikt).MathiasS skrev:
Nu verkar det ju dock på senare inlägg som om problemen försvinner i 5GHz-bandet och det försvagar ju iofs misstanken mot bredbandskollen, men ändå.
Allmänt så är Bredbandskollen ett mycket bra verktyg om mätresultatet blir positivt, dvs om du får den bandbredd du blivit lovad så är det antagligen inget fel på din sida. MEN, om du inte får det, så säger inte testet just så mycket om någonting. Problemet kan t ex ofta vara i din webbrowser som råkar vara upptagen med annat...
Ja bor du på landet har du kanske full kontroll över miljön. Men i tätbebyggt område så är det massor med andra grejer som använder samma frekvensband och kan störa.
Jag läste nån artikel förut där de hade använt en spektrumanalysator för att kartlägga störningar och trots att analysatorer för WiFi angav att en kanal var jättebra så var det fullt med andra störningar (eftersom WiFi-analysatorerna bara "ser" WiFi-nätverk, inte störningar från t.ex. mikrovågsugnar eller liknande).
Jag läste nån artikel förut där de hade använt en spektrumanalysator för att kartlägga störningar och trots att analysatorer för WiFi angav att en kanal var jättebra så var det fullt med andra störningar (eftersom WiFi-analysatorerna bara "ser" WiFi-nätverk, inte störningar från t.ex. mikrovågsugnar eller liknande).
I brist på bröd äter man limpa.
Gör man tio test på raken som alla pekar på samma prestanda kan man sluta sig till att det faktiskt går så fort. Därefter får man fundera på vad det beror på och där är jag nu.
På 5ghz bandet har jag mina Ubi nanobeams som har inbyggd radiodel för analys, där syns allt på det bandet. På 2,4 ghz har jag inget sådan utan får förlita mig på en vanlig wifianalysator som ser wifinät. Undersökte lite med en sådan igår och hittade en stark sändare på samma kanal och nivå som min egen ap, oklart vem som sänder fortfarande. Jag birde kunna förbättra prestanda och lösa mina problem genom att flytta högre upp i frekvensbandet.
Gör man tio test på raken som alla pekar på samma prestanda kan man sluta sig till att det faktiskt går så fort. Därefter får man fundera på vad det beror på och där är jag nu.
På 5ghz bandet har jag mina Ubi nanobeams som har inbyggd radiodel för analys, där syns allt på det bandet. På 2,4 ghz har jag inget sådan utan får förlita mig på en vanlig wifianalysator som ser wifinät. Undersökte lite med en sådan igår och hittade en stark sändare på samma kanal och nivå som min egen ap, oklart vem som sänder fortfarande. Jag birde kunna förbättra prestanda och lösa mina problem genom att flytta högre upp i frekvensbandet.
Det är inget konstigt att den ena riktningen kan bli mer störd än den andra. Förhållandet mellan önskad och oönskad signal (typ signal/brus-förhållande) behöver inte alls vara lika i båda ändar, framför allt inte om störkällan är ganska svag, men mycket närmare en av ändpunkterna. För er med Android-telefoner rekommenderar jag appen "Wifi Analyzer". Den ger en bra bild över alla accesspunkter i närheten, vilken kanal de ligger på, och hur starka de är.
Ägare av Apple-produkter kan inte använda någon sådan app eftersom Apple har bestämt att den typen av appar är förbjudna.
Lägg er inte på kanalerna intill en annan accesspunkt i närheten. Då kan det faktiskt vara bättre att ligga på samma kanal. Protokollet är gjort för att hantera accesspunkter på samma kanal, men de algoritmerna fungerar inte om man ligger på en intilliggande kanal. Tyvärr är kanalerna så breda att de överlappar varandra. I Sverige kör proffsen endast på kanalerna 1, 6 och 11. Då ligger de så långt från varandra att de inte överlappar varandra, om man kör med 20 MHz bandredd.
Ägare av Apple-produkter kan inte använda någon sådan app eftersom Apple har bestämt att den typen av appar är förbjudna.
Lägg er inte på kanalerna intill en annan accesspunkt i närheten. Då kan det faktiskt vara bättre att ligga på samma kanal. Protokollet är gjort för att hantera accesspunkter på samma kanal, men de algoritmerna fungerar inte om man ligger på en intilliggande kanal. Tyvärr är kanalerna så breda att de överlappar varandra. I Sverige kör proffsen endast på kanalerna 1, 6 och 11. Då ligger de så långt från varandra att de inte överlappar varandra, om man kör med 20 MHz bandredd.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Det är den även jag använder. Den är "da shit" för snabba och enkla mätningar av ungefär hur spektrat ser ut när det gäller wifi. Anbefalles, som man säger "over there".b_hasse skrev:
Nu vet jag vad det är som jävlas med mitt trådlösa nätverk.
Det sitter Chromecasts på varje TV vi har. En i sovrummet och i förstärkaren vid TVn i vardagsrummet. Dessa satans enheter broadcastar sitt eget trådlösa nät som en del av parningsproceduren och även om man har Guest mode påslaget.
Stänger jag av mitt 2.4GHz nät så börjat dessa två prylar sända på kanal sex. Startar jag mitt 2.4GHz nät där dessa är konfigurerade (förnärvarande på kanal 1) så börjar dom väsnas där istället (kanal 1), även när dom inte används.
Detta är inte ett problem i närheten av min trådlösa router/ap, men längre bort, tex i sovrummet, så blir signalstyrkan lika stor från Chromcasten som för min router.
Jag har läst mig till att andra har problem med att deras trådlösa enheter försöker logga in på nätverket som Chomecasten broadcastar (får ip adress etc) men det är inte mitt problem, här handlar det bara om interference.
Frågan är, varför gör Chromecasten på detta vis även när den är konfigurerad och tillgänglig på nätverket och trots att Guest Mode är avstängt?
Det sitter Chromecasts på varje TV vi har. En i sovrummet och i förstärkaren vid TVn i vardagsrummet. Dessa satans enheter broadcastar sitt eget trådlösa nät som en del av parningsproceduren och även om man har Guest mode påslaget.
Stänger jag av mitt 2.4GHz nät så börjat dessa två prylar sända på kanal sex. Startar jag mitt 2.4GHz nät där dessa är konfigurerade (förnärvarande på kanal 1) så börjar dom väsnas där istället (kanal 1), även när dom inte används.
Detta är inte ett problem i närheten av min trådlösa router/ap, men längre bort, tex i sovrummet, så blir signalstyrkan lika stor från Chromcasten som för min router.
Jag har läst mig till att andra har problem med att deras trådlösa enheter försöker logga in på nätverket som Chomecasten broadcastar (får ip adress etc) men det är inte mitt problem, här handlar det bara om interference.
Frågan är, varför gör Chromecasten på detta vis även när den är konfigurerad och tillgänglig på nätverket och trots att Guest Mode är avstängt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Jag hade liknande problem med Spotify's grammofon-puck som också har en repeater av något slag som ska enligt uppgift vara avstängd... Men om pucken är på och wifiroutern bootar om t.ex så kommer inte nätverket upp igen för pucken har på något sätt tagit över eller blockerat. Man får stänga av pucken och låta den starta efter wifiroutern.
Hur upptäcker man sådana problem? Jag tror jag använde en wifi-analyser-app i mobilen och så en mystisk skugga. Men jag tycker detta område innefattar alldeles för mycket "prova si", "prova så", varför kan inte programvaran tala om vad de tycker är fel?? Hur svårt kan det vara??
Hur upptäcker man sådana problem? Jag tror jag använde en wifi-analyser-app i mobilen och så en mystisk skugga. Men jag tycker detta område innefattar alldeles för mycket "prova si", "prova så", varför kan inte programvaran tala om vad de tycker är fel?? Hur svårt kan det vara??
Jag har också drabbats av det här (främst inloggning) och varit på väg att kasta ut skiten på gräsmattan. Hur kan det vara OK att fucka upp nätet med massa "fiffiga" broadcastfunktioner mm som gör att det blir problem med basic wifi-funktionalitet? Om det inte finns några vettiga tekniska anledningar varför Chromecasten beter som den gör så kan vi väl gissa att Google vill snoka på dig och mig ännu mer än vad de gör idag?MathiasS skrev:
Jag är inte så konspiratoriskt lagd och kan inte se att man ser så mycket mer än vad man redan ser (och det är en hel del), men det stör mig att jag inte lyckas stänga av det. Det är som om guest mode är påslagen hela tiden. När jag googlar så verkar det som de flestas problem löses med att stänga av GM och boota om enheterna. Det funkar inte här.