Comcast och netflix är först ut, jag tror att fler kommer följa.

Mats skrev:
Det handlar bara om att de ska ta ett ärligt pris för den bandbredden från början och sluta gnälla över att deras kunder använder de produkter de har sålt
Precis, det som orsakat hela problematiken är ju att internetleverantörerna tagit priser som varit baserade på att folk inte utnyttjar den bandbredd de betalar för. Hade de satt ett "rättvist" pris redan från början hade de inte råkat ut för detta.

Det är lite grann som när restauranger som serverar buffé börjar klaga på att kunderna äter "för mycket".

Nerre skrev:
Vilket telebolag började sin bana utan öppningsavgift?

På den gamla Televerkstiden så debiterades man ju i markeringar, den första markeringen drogs när samtalet kopplades upp. Så redan där var det i praktiken öppningsavgift.

Däremot är operatörerna duktiga på att marknadsföra sig med låg (eller obefintlig) minutavgift, när de flesta samtal är så korta att det är öppningsavgiften som är den stora posten.
Jag skulle säga att det är skillnad på att ta betalt per påbörjad period, som det ju blir med markeringar, och att sedan säga; fast minimidebiteringen är 3 (eller 5 eller 10) perioder. I det ena fallet så är taxan rak, även om periodiseringen är diskrediterad. I det andra är den inte eftersom minimidebiteringen inte är en period utan flera. Ergo "öppningsavgift".

Och, ja man räknade ju förstås på hur långa genomsnittssamtalet var och såg till att minimitaxan gav ett rejält tillskott jämfört med avgiften för längden på samtalet.

var kan man köpa en BRA crimptång för RJ45 kontakter?

Välj baserat på budget här:

http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=65

Själv köpte jag tång på Kjell för flera år sedan, den har funkat utmärkt men deras sortiment har ändrats sedan dess. Jag tror kjells dyrare tång funkar utmärkt, men har inte provat den själv.

MathiasS skrev:
Välj baserat på budget här:

[länk]

Själv köpte jag tång på Kjell för flera år sedan, den har funkat utmärkt men deras sortiment har ändrats sedan dess. Jag tror kjells dyrare tång funkar utmärkt, men har inte provat den själv.

det finns inte någon mellan läge:)?

Vad som upplevs som bra är ju rätt subjektivt... Skall man fixa bara ett par kontakter eller är det 50 eller fler? Är det samma typ av kontakt överallt eller behöver man stöd för olika typer?

Berätta lite mer vad du tänkt använda den till så får du säkert fler svar.

Själv löpte jag en semiprofi från Tyskland, kommer tyvärr inte ihåg modell eller vartifrån. Jag tänkte att en installatör kostar flera tusen att få ut så kände att jag lätt kan lägga minst 500 kr på ett vettig som jag sedan kan använda i många år.

Videonisse skrev:
Vad som upplevs som bra är ju rätt subjektivt... Skall man fixa bara ett par kontakter eller är det 50 eller fler? Är det samma typ av kontakt överallt eller behöver man stöd för olika typer?

Berätta lite mer vad du tänkt använda den till så får du säkert fler svar.

Själv löpte jag en semiprofi från Tyskland, kommer tyvärr inte ihåg modell eller vartifrån. Jag tänkte att en installatör kostar flera tusen att få ut så kände att jag lätt kan lägga minst 500 kr på ett vettig som jag sedan kan använda i många år.

Jag köpte ett kit med allt, men tycker tången är alldeles skrot, då den inte riktigt pressar in stiften riktigt, så man kan tappa 1 tråd, har fått gå efter å nypa med en tång för att få i stiften,

Jag vill ha en tång som man kan nya rj45 kontakter.... Väldigt många..... En som är kvalite så som håller:)

Räcker med rj45 kontakter

Hej Alla och Tack Matts för en bra tråd!

Jag köpte hus nu vid nyår och hela huset behövde en helrenovering. Så tog in en elektriker och han sa det som jag gick och tänkte på att just fälla in i väggarna (betong) allt för uttag så man får en fin dold installation. Så så blev det.
Huset är från 1968 och i tre plan med planer för en 4 våning.

Eftersom vi i dagsläget bara börjat med över våningen så har jag inte dragit mer än bara där.
Men det blev 1 uttag per rum med två portar. Sen i lilla allrummet blev det två uttag. Allt drogs till central punkt där det sedan ska få ta sig hela vägen ner till källaren och Elcentralen där jag tänkt ha router och inkommande fiber.
Så totalt just nu så är det 10 uttag bara på övervåningen.
Vad jag räknar det blir är:
6 uttag vind
10 uttag ÖV
4-6 uttag BV
2-4 uttag källare

Vinden kommer bli kontor/TV rum när vi byggt ut.
ÖV Sovrum, tv rum
BV Vardagsrum, kök
Källare hobbyrum, tvättstuga

Så jag ligger på ca 24 - 26 access punker i huset när det är klart.
Kommer gå en hel del kabel men det är en ganska liten kostnad i det hela.
Det kommer nog bli en WiFi enhet på varannat plan som Bridgas via ethernet kabeln.

Jag kommer ha två switchar en 24 port länk som får dela ut internet
och en 8 port Länk som delar ut TV.
Intresset för telefoni har jag inte så den delen skippar jag. Vill nästkommande ägare ha tele får han/hon fixa det.
Rautern är en Airport extreme då jag bara kör med apple prylar. :)

Det jag funderar på är montage utav allt nere i källaren ska bli.
Patch panelen jag tittat på är LÄNK men den ska ju monteras på nått också. den enda mindre lösningen jag hittat är LÄNK men den är bara 4U så inte så stor nåra tipps om vart man kan hitta andra lite större/högre. Jag har sett här att ni använt någon annan form av ställning men inte hittat några sådana. tipps välkommet.
Den 24 ports Switchen om jag vill montera den i Racken behövs nått speciellt då? fins det nått att köpa till eller hur funkar det?

Bifogar lite bilder på nuvarande installation.
2015-01-18 22.30.51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-02-12 21.22.28.jpg
Skapa konto

Igår drog jag ner alla kablar från övervåningen ner till källaren. Drog det genom 40mm flexrör. kan nog få ner par kablar till där men blir tight. tänkt dra en 25mm flex rör bredvid som får gå upp på vinden för framtida bruk. Annars börjar det ta sig. mycke annat som är på gång samtidigt och får in fibern idag i huset så det uttaget hamnat precis vid nätverhubben.
2015-06-03 22.34.16.jpg
Skapa konto

2015-06-03 22.35.10.jpg
Skapa konto

2015-04-09 22.31.33.jpg
Skapa konto

2015-04-09 22.32.01.jpg
Skapa konto

Kul och se att andra också kör trådbundet nätverk i dessa trådlösa tiden.

Dina bilder och frågor och inlägg tycker jag är värd en egen tråd.

:)

nimhed skrev:
Kul och se att andra också kör trådbundet nätverk i dessa trådlösa tiden.

Dina bilder och frågor och inlägg tycker jag är värd en egen tråd.

:)
WiFi duger ju bara till slösurf :)

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag kommit lite längre. Äntligen dragit kablarna i kabel kanaler och fram till patchpanelen. Kopplat in till patchpanelen. Men när jag skulle koppla in patch till switch så bestämde jag mig att tillverka kablarna själv med rätt mått för att slippa kabel nystan.
Sen som tips är att när ni väl dragit kablarna som så fint märkts upp i början ända ner till patchpanelen kapa INTE kablarna till mer behändig längd innan du då även flyttat markeringarna. Jag gjorde inte det och kom på det när sits kabeln klipptes. Försökte lösa det med att göra en "kortsluten" kontakt i rummet och med voltmätare ta resa på vilken kabel som är vilken. Nope funkade inte.
Tog en tur till Kjell o CO för att köpa RJ45 kontakter så såg då deras tongenerator så den fick följa med hem. Riktigt nöjd att jag skaffade den blev väldigt lätt.
Motion fick man ju när man gjorde detta då man var själv fick man ta sig upp och ner de två våningarna och ner igen först när kablarna skulle identifieras 10turer sedan när kabeln kopplades in och testades 12ggr "gjorde fel"
Det blir ju mycket att koppla in totalt 240 tåtar i patch och kontakter.

Ska lägga till mer allt eftersom. Vet inte om intresset finns. Men kan uppdatera om så önskas.
Skulle gärna få tippa om vart man kan få tag på exxxact vägguttag för bra priser. Vill inte köpa via min elektriker då han har ett ordentligt påslag

Som det ser ut bakom
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Som det ser ut fram
image.jpg
Skapa konto

• Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Jag har <0,5Mbit nedströms och 40mbit uppströms på wifi ibland. Periodvis ingen uppkoppling alls. Whatehell är fel..... Verkar sammanfalla med att jag har <20db snr.... Hur kommer det sig att dålig täckning inte drabbar prestandan symetriskt?

Kör ddwrt på en netgear-router.

MathiasS skrev:
Jag har <0,5Mbit nedströms och 40mbit uppströms på wifi ibland. Periodvis ingen uppkoppling alls. Whatehell är fel..... Verkar sammanfalla med att jag har <20db snr.... Hur kommer det sig att dålig täckning inte drabbar prestandan symetriskt?

Kör ddwrt på en netgear-router.
Kan ju vara nästan vad som helst. Första (enklaste) frågan; det är inte så att någon i huset äter upp all nedlänk med exv. någon filnedladdning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.