247 852 läst ·
590 svar
248k läst
590 svar
Kommentarer till nätverksskolan
Om du kan ändra vilka kanaler routern använder kan vara störningar. Vart har du den placerad? Har du hemlarm med wi-fi? 2.4GHz är en ganska ockuperad frekvens så kan mycket väl vara störningar. Kan även vara grannen..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 759 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 759 inlägg
Var med om en liknande sak innan om jag tänker till var med en AirPort extream hittade aldrig felet så bytte ut den. Elektronik har ju tendens att gå sönder
Tack apple (det går alltså inte att köra med WMM avstängt):MathiasS skrev:
Wi-Fi: Unable to connect to an 802.11n Wi-Fi network
Apple products may be unable to connect to 802.11n Wi-Fi networks if WMM (Wi-Fi Multimedia) is disabled.
Be sure you've reviewed connecting to wi-fi before proceeding with this article.
Some third-party wireless routers allow you to modify the WMM setting. Apple AirPort products do not have a setting to enable or disable WMM. WMM must be enabled for devices to connect.
Disabling WMM on your wireless router can prevent the following Apple products from connecting to an 802.11n Wi-Fi network:
iPhone
iPad
iPod touch
Apple TV
If you are unable to connect to an 802.11n Wi-Fi network on any of these devices, ensure that WMM is enabled and configured correctly on your wireless router. If you require additional assistance, please contact your router manufacturer.
Well, denna router är nästan ny, men det är ändå en ny AP på gång tror jag. Routern måste sitta i garderoben och därifrån blir inte täckningen tillräckligt bra. Tänkte nog skaffa mig en Unifi AP och montera centralt i taket istället, gissar att det löser alla mina problem.Quantumlight skrev:
Jag tror inte att 20dB snr räcker för signalmoduleringen i 11n, men jag vet inte säkert.
Nu testar jag lite med en bärbar PC istället. Står lite bättre till och har 54dB i SNR men får fortfarande en helt asymetrisk prestanda. DL 24Mbit, UL 80Mbit, fortfarande mot bredbandskollen.
Redigerat:
Eftersom jag kontrollerar accesspunkten och alla andra klienter i nätet är miljön väl kontrollerad => helt rimligt att mäta faktisk fart i Mbit.
Nu kör jag förövrigt på 5gHz istället, mycket bättre prestanda där så jag gissar som någon sa tidigare på interference på 2,4 bandet.
Nu kör jag förövrigt på 5gHz istället, mycket bättre prestanda där så jag gissar som någon sa tidigare på interference på 2,4 bandet.