Om du kan ändra vilka kanaler routern använder kan vara störningar. Vart har du den placerad? Har du hemlarm med wi-fi? 2.4GHz är en ganska ockuperad frekvens så kan mycket väl vara störningar. Kan även vara grannen..

lars_stefan_axelsson skrev:
Kan ju vara nästan vad som helst. Första (enklaste) frågan; det är inte så att någon i huset äter upp all nedlänk med exv. någon filnedladdning?
Tack för den du....

MathiasS skrev:
Tack för den du....
Ja, det var inte illa ment. Har man jobbat med support så har man både stött på, och orsakat, de enklaste av fel som alla missat.

Och du har ju inte mycket att gå på så då får man ju börja i den änden.

Jag är stött.

Men ändå, jag funderar egentligen mest på hur dålig signal eller störning kan drabba endast nedlänk, det får jag inte riktigt ihop.

Regel 1: Gör aldrig hastighetstester över WiFi. Det finns så många saker som kan störa WiFi på olika sätt.

Nerre skrev:
Regel 1: Gör aldrig hastighetstester över WiFi. Det finns så många saker som kan störa WiFi på olika sätt.
Men om man vill mäta hastigheten på wifi så är det svårt att undvika det....:)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Quantumlight skrev:
Kanske kan hjälpa
[länk]
Det där ska jag testa....tack.

MathiasS skrev:
Jag är stött.

Men ändå, jag funderar egentligen mest på hur dålig signal eller störning kan drabba endast nedlänk, det får jag inte riktigt ihop.
Om det som sagt är det. Det vet vi ju inte ens än. Det kan som länken ovan visar ligga någon helt annanstans i nätverksstacken.

DET håller jag med om. Testar lite nu. Efter att ha kryssat i disable WMM support så kan jag inte ens logga in på trådlösa nätet så något skumt är på g.

Var med om en liknande sak innan om jag tänker till var med en AirPort extream hittade aldrig felet så bytte ut den. Elektronik har ju tendens att gå sönder

MathiasS skrev:
DET håller jag med om. Testar lite nu. Efter att ha kryssat i disable WMM support så kan jag inte ens logga in på trådlösa nätet så något skumt är på g.
Tack apple (det går alltså inte att köra med WMM avstängt):

Wi-Fi: Unable to connect to an 802.11n Wi-Fi network
Apple products may be unable to connect to 802.11n Wi-Fi networks if WMM (Wi-Fi Multimedia) is disabled.

Be sure you've reviewed connecting to wi-fi before proceeding with this article.
Some third-party wireless routers allow you to modify the WMM setting. Apple AirPort products do not have a setting to enable or disable WMM. WMM must be enabled for devices to connect.
Disabling WMM on your wireless router can prevent the following Apple products from connecting to an 802.11n Wi-Fi network:
iPhone
iPad
iPod touch
Apple TV
If you are unable to connect to an 802.11n Wi-Fi network on any of these devices, ensure that WMM is enabled and configured correctly on your wireless router. If you require additional assistance, please contact your router manufacturer.

Quantumlight skrev:
Var med om en liknande sak innan om jag tänker till var med en AirPort extream hittade aldrig felet så bytte ut den. Elektronik har ju tendens att gå sönder
Well, denna router är nästan ny, men det är ändå en ny AP på gång tror jag. Routern måste sitta i garderoben och därifrån blir inte täckningen tillräckligt bra. Tänkte nog skaffa mig en Unifi AP och montera centralt i taket istället, gissar att det löser alla mina problem.

Jag tror inte att 20dB snr räcker för signalmoduleringen i 11n, men jag vet inte säkert.

Nu testar jag lite med en bärbar PC istället. Står lite bättre till och har 54dB i SNR men får fortfarande en helt asymetrisk prestanda. DL 24Mbit, UL 80Mbit, fortfarande mot bredbandskollen.

Redigerat:
MathiasS skrev:
Men om man vill mäta hastigheten på wifi så är det svårt att undvika det....:)
Problemet är att hastigheten över WiFi varierar med tiden och vilka andra enheter som använder samma kanal hos accesspunkten. Att mäta hastigheten över WiFi i Mbit/s är alltså inte så meningsfullt.

Eftersom jag kontrollerar accesspunkten och alla andra klienter i nätet är miljön väl kontrollerad => helt rimligt att mäta faktisk fart i Mbit.

Nu kör jag förövrigt på 5gHz istället, mycket bättre prestanda där så jag gissar som någon sa tidigare på interference på 2,4 bandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.