Vindictive skrev:
Ja visst är jag säker, har manualen framför mig. Men jag kommer köra B på båda som du säger. Tyvärr är Classes produktmanualer lite bristfälliga ibland :-)
Finns den länkad någonstans? Jag skulle gärna vilja läsa den...

Tog en några bilder, hoppas det
går att se.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag testade att köra b-standarden på båda uttagen och mitt testinstrument
visar inga fel mellan patchpanel->kabel->uttag. Men det vore intressant att veta hur kopplingschemat var tänkt

Vindictive skrev:
Jag testade att köra b-standarden på båda uttagen och mitt testinstrument
visar inga fel mellan patchpanel->kabel->uttag. Men det vore intressant att veta hur kopplingschemat var tänkt
Ja, OK. Det är lite illa skrivet, men det är faktiskt korrekt. De skriver att om du vill ha en korsad kabel (och det vill du inte) så kopplar du A i enda änden och B i den andra. Om du vill ha en rak (och det vill du) så kopplar du B i båda ändar. För ett uttag så skall man naturligtvis koppla en "rak" kabel mellan uttaget och patchpanelen. Och man skall naturligtvis koppla båda uttagen på samma sätt.

Skillnaden är att portar i switchar är kopplade "tvärtom" jämfört med datorer. Annars så skulle de inte kunna kommunicera (båda skulle försöka sända på samma par). Så om man vill koppla ihop två datorer utan en switch/hub emellan så måste man ha en korsad kabel. Och samma sak med en switch. Dvs om du vill koppla ihop två switchar. Sedan så kom det switchar med (typiskt en) port som man kunde ställa om med en knapp om den skulle vara "korsad eller rak", och sedan så fick alla utrustning avkänningsautomatik som automatiskt ställer in den rätt. (Det kan krångla, men brukar fungera OK. Blev ett krav i standarden för gigabit ethernet).

• Gilla
Vindictive
  • Laddar…
Tack för utförligt och bra svar! Nu vet jag lite mer :)

Mikael_L
Jag vet inte om jag missat det, men ...

Några frågor om gigabit ethernet.
Jag har redan köpt kat5e UTP kabel och kat5e patchpanel, kabellängderna kommer inte bli längre än 20 meter någonstans. Visst kommer detta klara gigabit?

Om jag kopplar RJ45 i B-standard, och alla 4 paren så kommer panel-kabel-uttag fungera automagiskt för både 10, 100 Mbit och gigabit ethernet?

Det finns en gigabit-standard - 1000Base-TX ...
Är detta något jag, typ, inte behöver bry mig om?
Jag har en NAS D-link-320L som jag tror inte stöder detta protokoll, men jag vet faktiskt inte.
Men Nas'ens instruktionsbok stipulerar 1000Base-T, utan X, alltså ...
Vilka switchar och nätverkskort som sen blir framöver är i nuläget helt okänt.

Är inte TX fiber?

Mikael_L: Cat5E stödjer gigabit ut till 100 meter s det ska vara lungt.
B standard och alla åtta trådar anslutna i båda ändrar så uppfyller du standard.

Ethernet är bakåtkompatibelt så det som funkar för gig funkar alltid för lägre hastighet i samma familj så det är lugnt även det.

Strunta i -TX. TX är en ovanlig variant där man bara använder 2 par för gig över koppar. Jag har aldrig stött på den i verkligheten.
Det du hittar ute i handeln osv är -T utrustning,dvs prylar som använder 4 par dvs 8 trådar för gig. Det är den standarden man vanligen avser när man pratar gig och det är den man bör bygga efter.
-TX prylar funkar över -T kablage så på den fronten är det lugnt också om du nu skulle råka stöta på nån -TX pryl. Mer troligt är det nån som menar -T men har skrivt -TX

• Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Mikael_L
OK, tack för (de uppmuntrande :)) svaren.

Då ska jag snart, åtminstone vilket år som helst, börja att sno ihop mitt allra första hemmanätverk.
Jag kommer detaljstudera nätverksskolan och denna tråd lite mer, när jag sitter där med skalade kablar och annat jox i händerna. :)

Hmm, kanske frågan har besvarats förr men jag trodde nätverkskabel funkade så att man endast hade en koppling per kabel. Men det verkar på dessa uttag och även i nätverksskoltråden som att man kan koppla en kabel till två uttag. Är detta s.k. splitting? Har hört det inte var rekommenderat.

DennisCA skrev:
Hmm, kanske frågan har besvarats förr men jag trodde nätverkskabel funkade så att man endast hade en koppling per kabel. Men det verkar på dessa uttag och även i nätverksskoltråden som att man kan koppla en kabel till två uttag. Är detta s.k. splitting? Har hört det inte var rekommenderat.
Stämmer, nackdelen är att med splitter max får 100Base-Tx, dvs ej kan köra Gigabit.

Anledningen är att en nätverkskabel har 4 partvinnade trådar och under GigE används bara 2 av dessa par men GigE kräver alla 4.

Om du drar nytt kablage i huset skall man aldrig planera att använda splitter, det är däremot en bra nödlösning när man inte kan ha en extra kabel och 100 Mbps räcker. :-)

Jag började mest fundera på detta med kabeldragning för jag kanske måste arbeta lite med det i framtiden och jag har inte haft att göra så mycket med hårdvarusidan på typ 12 år om man inte räknar bara för personligt bruk. Jag är mest riktad åt grafik och programmeringshållet. Men på ett småföretag blir man en allt-i-allo person, jag har nog gjort nästan allt som faller under IT en gång eller annan...

Bygger förvisso hus just nu också (grunden inte lagd ännu), men där ingår nätverk färdigdraget i paketpriset. 1-2st RJ45 uttag i varje rum, vet inte om dom drar Cat6 eller Cat5 eller om det ingår en patchpanel i det tekniska utrymmet så det blir lättare att koppla in allt senare. Blir att fråga.

Skall koppla in två vanliga telefonjack med EKKX kabel till en splitter, http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2027

EKKX kabeln har fyra trådar: blå, vit, violett, turkos
Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Telefonjack skall vit kopplas till nedre vänstra på uttaget och blå till höger nedre. Däremot hittar jag ingen info någonstans om i vilken ordning de skall klämmas ihop i RJ11 kontakten i andra ändan (den som skall kopplas in i splittern. Tacksam om någon vet!

Jodå påsen med RJ11 kontakter på Kjell innehöll 50st, så jag kan visserligen prova mig fram... finns väl 4! (fakultet) variationer, dvs 24st. Men roligare kan man ha...

Det spelar ingen roll vilken sida du sätter kablarna i jacket på. Höger/vänster alltså. Vit/blå nere och lila/turkos uppe.
Som Demmpa säger vit/blå i mitten och lila/turkos på de två yttre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.