Hej!
Jag har lite problem med fuktiga bjälklag i taket till en källare på en ekonomibyggnad. Jag har precis flyttat hit men misstänker att fukten tränger in i källaren pga situationen på bilden. Hur tusan löser man det? Det finns inget naturligt fall på endera sida. Är det ett alternativ att stoppa regnet innan det kommer ner på marken, typ att bygga en ränna mellan sten och grundmur. Denna sida är inte så synlig så estetik på lösning spelar ingen roll. Tacksam för era förslag.
Jag har lite problem med fuktiga bjälklag i taket till en källare på en ekonomibyggnad. Jag har precis flyttat hit men misstänker att fukten tränger in i källaren pga situationen på bilden. Hur tusan löser man det? Det finns inget naturligt fall på endera sida. Är det ett alternativ att stoppa regnet innan det kommer ner på marken, typ att bygga en ränna mellan sten och grundmur. Denna sida är inte så synlig så estetik på lösning spelar ingen roll. Tacksam för era förslag.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
MacGyver-lösningen om du inte orkar gjuta är väl en plåt, typ takplåt, lagd som ett U i dalen mellan berg och hus.
Tack för alla svar! Uppskattas verkligen. Det lutar nog åt att jag gräver och formar en ränna av plåt eftersom baksidan på huset inte är synlig. Plåten tätas mot sten och grund ifall det är möjligt och behövligt. Men samtidigt är det väl inte så dumt att göra en enklare dränering med makadam.
Du ska gräva ur ca 30 - 40 centimeter om det går, fylla med kross 10 cm,sen gjuter du som en balja med lite högre mot huset. Du måste göra berget riktigt rent och praimer ca 3 gånger på berget, sista gången med praimer, blandar du i fin sand, då blir det en yta som betongen fastnar på. Ovan på kan du lägga kross eller vara öppet. Det verkar vara i skugga och kan bli is i rännan, lämpligt då med kross i rännan som blir.T Thomas808 skrev:
En enkel skiss följer med.
Detta är bara en hypotes. Ovanför källaren är det en litet utrymme fullt med skräp, det kan vara så enkelt att det har runnit ner något därifrån. Ovanför detta syns yttertaket, det ser jättefint ut. Jag kan posta fler bilder när jag kommer hem.G gaia skrev:
Klicka här för att svara