Hej!

Jag har lite problem med fuktiga bjälklag i taket till en källare på en ekonomibyggnad. Jag har precis flyttat hit men misstänker att fukten tränger in i källaren pga situationen på bilden. Hur tusan löser man det? Det finns inget naturligt fall på endera sida. Är det ett alternativ att stoppa regnet innan det kommer ner på marken, typ att bygga en ränna mellan sten och grundmur. Denna sida är inte så synlig så estetik på lösning spelar ingen roll. Tacksam för era förslag.

• Mossbeklädd sten bredvid en grundmur med växter och jord vid basen; potentiellt problem med fuktgenomträngning i källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rinner det regnvatten på berget ner mot grunden, kan det bli många liter, liksom ett vattenfal och hur hög är bergsdelen.

En vän har ett hus i samma situation med brant berg ner mot huset och tidigare fuktproblem. Han grävde ut och gjöt ett svagt lutandes betongdike med brunn. Ser nästan plant ut. Aldrig haft problem sen dess.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
MacGyver-lösningen om du inte orkar gjuta är väl en plåt, typ takplåt, lagd som ett U i dalen mellan berg och hus.

• Gilla
LPson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gräv upp och lägg dränering och gjut om det behövs.

Jag har svårt att tro att små åtgärder på markytan kan rädda detta. (Hoppas jag har fel!)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Tack för alla svar! Uppskattas verkligen. Det lutar nog åt att jag gräver och formar en ränna av plåt eftersom baksidan på huset inte är synlig. Plåten tätas mot sten och grund ifall det är möjligt och behövligt. Men samtidigt är det väl inte så dumt att göra en enklare dränering med makadam.

Eller jag ju på att istället för att gräva kan jag skapa fall med makadam.

Om du vill att vattnet ska rinna undan behöver du bygga fall av ett material som ger dålig infiltration, inte makadam.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T Thomas808 skrev:
Eller jag ju på att istället för att gräva kan jag skapa fall med makadam.
Du ska gräva ur ca 30 - 40 centimeter om det går, fylla med kross 10 cm,sen gjuter du som en balja med lite högre mot huset. Du måste göra berget riktigt rent och praimer ca 3 gånger på berget, sista gången med praimer, blandar du i fin sand, då blir det en yta som betongen fastnar på. Ovan på kan du lägga kross eller vara öppet. Det verkar vara i skugga och kan bli is i rännan, lämpligt då med kross i rännan som blir.
En enkel skiss följer med.

• Skiss som visar snitt av en grundläggning med berg, grus och betong mot ett hus. Textetiketter: Berg, Grus, Betong, Hus. Streck representerar olika material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas808 och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Om du vill att vattnet ska rinna undan behöver du bygga fall av ett material som ger dålig infiltration, inte makadam.
Tänkte att lägga plåten på makadam. Makadamet är bara för att skapa ett fall.

har svårt att fatta att detta kan orsaka fuktig tak i källaren. Är källarväggar också fuktiga?

G gaia skrev:
har svårt att fatta att detta kan orsaka fuktig tak i källaren. Är källarväggar också fuktiga?
Detta är bara en hypotes. Ovanför källaren är det en litet utrymme fullt med skräp, det kan vara så enkelt att det har runnit ner något därifrån. Ovanför detta syns yttertaket, det ser jättefint ut. Jag kan posta fler bilder när jag kommer hem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.