Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej
Jag har lite funderingar om prefabricerade bjälklag:

* Är det några problem med att kombinera trä och betong i bjälklag?

Det jag främst tänker på är Heda's EW-bjälklag och Alfa stenhus' fackversförstärkta bjälklag vilka båda kombinerar trä och betong vilket spontant känns lite riskabelt med avseende på att trät rör på sig mer vid temperatur och fuktvariationer.

alfabjälklag.png
Alfa stenhus bjälklag (se skiss ovan) har en 60mm betongskiva som är förstärkt med fackversbalkar på ungefär cc 300mm, där fackverksbalkarna är uppbyggda av stålstag som är fastgjutna i betongen och i underkant en 45x45 regel för att ta upp dragkrafterna och för att kunna montera undertaket på våningen under.

ew-bjalklag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Heda's EW-bjälklag (se bild ovan) verkar i princip vara ett träbjälklag med golvreglar där en 80mm betongskiva gjutits fast på undersidan så betongskivan får ta upp dragkrafterna och fungerar som tak på våningen under.

* Finns det några problem med de två konstruktionerna med temperatur och fuktvariationer?

* Är det rimligt att vända upp och ner på Hedas bjälklag så betongskivan blir golv istället för tak? Trä är bättre på att ta upp dragkrafter så det bör väl bli starkare eller? (Se bild nedan)

altbjälklag.png

mvh
Rickard

* Är det några problem med att kombinera trä och betong i bjälklag?

Att kombinera trä och betong i ett mellanbjälklag bör inte vara några problem.
Förutsättningen är dock att man följer

* Finns det några problem med de två konstruktionerna med temperatur och fuktvariationer?

Jag förutsätter att produktutvecklaren sett till att det finns en rörelsemån i skarven mellan materialen på något sätt. Det är inget som oroar mig när jag ser de båda alternativen.

* Är det rimligt att vända upp och ner på Hedas bjälklag så betongskivan blir golv istället för tak? Trä är bättre på att ta upp dragkrafter så det bör väl bli starkare eller?

Man skall absolut följa tillverkarens montageanvisningar för produkten. Du har rätt i att betong är sämre på att ta upp dragkrafter och att de är störst på undersidan, men det är armeringen i betongen som har denna funktionen. De har dimensionerat sin produkt för ett montage med trä överst och betong underst och då ska man montera så.

Tack för ditt svar.

I fallet med uppochnervänt EW-bjälklag funderade jag i så fall om det var rimligt för någon annan betongelementtillverkare att räkna på och tillverka motsvarande uppochnervänt bjälklag, är det svårt att räkna på för tillverkaren?

Angående rörelsemån, finns det någon maxlängd som inte kräver rörelsemån? det finns betongleverantörer som gjuter in träreglar kring fönster, bör inte bli så stor rörelsemån då, är det rimligt att göra så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.