9 670 läst ·
61 svar
10k läst
61 svar
Kollar igenom lite el i huset, är detta vägguttag ok?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jo att det säkerhetsmässigt finns krav vet jag. Det är ok att lägga enkelisolerade ledare i kabelkanal tillsammans med nätverkskabel, så länge som kanalen endast kan öppnas med verktyg och att nätverkskabeln klarar isolationen på den högst förekommande spänning.GK100 skrev:
Den är ok vilken sträcka som helst, det är ur säkerhetsperpektiv endast isolationen som ger några krav störningar kan man i princip bortse från mot en nätverkskabel speciellt i bostadsmiljö. Det framgår ju som så ofta varit uppe i forumet tex via skrivningar i SS. Och i fallet där starkströmsdelen är en i sammanhanget korrekt kabel lagd i kanalen faller ju i stort alla krav på övriga ledningar.
Det var jag vet, när jag var med å drog nätverk kors och tvärs så fick jag lära mig att man kan lägga oskärmade nätverkskablar brevid en kraftmatning upp till en viss sträcka utan att få några egentliga störningar.beroende på hur stor kraftmatningen är.
Men vad det gäller störningar så kan jag ha fel, vilket du påpekade
Redigerat:
I mitt fall är ju kabeln dubbelisolerad. Kabelkanalen behöver ej verktyg för att öppnas, men det är väl inget krav när det gäller ekk?5 AlmostDwarf skrev:Jo att det säkerhetsmässigt finns krav vet jag. Det är ok att lägga enkelisolerade ledare i kabelkanal tillsammans med nätverkskabel, så länge som kanalen endast kan öppnas med verktyg och att nätverkskabeln klarar isolationen på den högst förekommande spänning.
Det var jag vet, när jag var med å drog nätverk kors och tvärs så fick jag lära mig att man kan lägga oskärmade nätverkskablar brevid en kraftmatning upp till en viss sträcka utan att få några egentliga störningar. Men det beror ju såklart på hur stor kraftmatningen är.
Annan fråga, dragavlastning på kabeln som sitter till uttaget idag, hur ska det vara? Sitter klamrar vid dosan samt innan (ej i böjar ala pizzaklamring) böjar och precis innan kabeln går in i uttaget. I övrigt ligger kabeln löst i kanalen.
Redigerat:
Nej du behöver inte tolka det som att ha fel, men ofta är diverse såna tumregler du jobbat efter inte helt tekniskt sett ovedersägliga. Tex kan de ha sin grund i diverse samförläggningsregler från televerkstiden osv kring nätbrum mm sen följer det med in vidare när omgivningen förändras, utvecklas. Och givetvis kan det av många anledningar vara bra att hålla saker skilda även om skälen kan variera som logisk översiktlighet, restrisker pga utsatta miljöer som kan ge elfaror oavsett osv.5 AlmostDwarf skrev:Jo att det säkerhetsmässigt finns krav vet jag. Det är ok att lägga enkelisolerade ledare i kabelkanal tillsammans med nätverkskabel, så länge som kanalen endast kan öppnas med verktyg och att nätverkskabeln klarar isolationen på den högst förekommande spänning.
Det var jag vet, när jag var med å drog nätverk kors och tvärs så fick jag lära mig att man kan lägga oskärmade nätverkskablar brevid en kraftmatning upp till en viss sträcka utan att få några egentliga störningar. Men det beror ju såklart på hur stor kraftmatningen är.
Men i en bostad och med kablar i kanal tror jag man med stor säkerhet kan påstå att det förutom då uppfylla säkerhetskrav även är helt ok sett till störfrågan. Snarare så att diverse överdrifter som skärmade nätverk oftare ger problem av olika slag om de inte är korrekt utförda vilket kan vara svårare att göra pga mer udda material, moment som kräver lite mer omsorg osv.
Och i fallet med kanaler som iofs är ok för enkelisolerade ledare typ FK som du nämner och där det då kanske faller på att sån nätverkskabel är lite mer udda och inte så tillgänglig. Större risk att det blir fel och enklare att som tumregel säga använd kabel på starkströmssidan vid samförläggning.
Ja det finns några samförläggningsregler, som det väl bara är att följa när man arbetar yrkesmässigt. Även om reglerna är överdrivna eller så, så är det inte lämpligt att börja köra efter eget huvud, om inte annat så får man smisk av besiktningsmannen och får göra om och gå med förlust på jobbet.5 AlmostDwarf skrev:
Jag är ganska övertygad om att man i sitt hem kan samförlägga TP-kabeln väldigt lång sträcka med starkström utan att egentligen få problem, men som sagt - arbeta professionellt mot kund, då är det nog bara att tugga i sig alla regler.
Jag kommer som sagt inte ihåg alla sträckor.
Det var flera parametrar. Om TPkabeln är skärmad, och/eller starkströmskabeln är det innebär olika krav, samt om det är vissa avstånd mellan kablarna. Men båda oskärmade innebar ändå att några meter kunde samförläggas, så det räcker ofta till för dela plats i en kabellist.
Jag brukar alltid välja kabelkanal med flera fack, inte för att det är något totalt krav, men det känns lite bättre.

Om du vänder kåpan ”upp å ner” så hamnar skruvarna på exakt samma ställe, det spelar ingen roll eftersom kåpan (och innanmätet) är symmetriska.E eddiw skrev:
Det är anledningen till att jag skrev ”nedrevänster/övrehögra”.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ok i en bostadsmiljö kan jag hålla med om, men att dra oskärmade kommunikationskablar på en industri är ju att bland kraftmatningar och olika tyristordrifter/styrningar är ju att be om problem, men det är en annan femma.GK100 skrev:
Nej du behöver inte tolka det som att ha fel, men ofta är diverse såna tumregler du jobbat efter inte helt tekniskt sett ovedersägliga. Tex kan de ha sin grund i diverse samförläggningsregler från televerkstiden osv kring nätbrum mm sen följer det med in vidare när omgivningen förändras, utvecklas. Och givetvis kan det av många anledningar vara bra att hålla saker skilda även om skälen kan variera som logisk översiktlighet, restrisker pga utsatta miljöer som kan ge elfaror oavsett osv.
Men i en bostad och med kablar i kanal tror jag man med stor säkerhet kan påstå att det förutom då uppfylla säkerhetskrav även är helt ok sett till störfrågan. Snarare så att diverse överdrifter som skärmade nätverk oftare ger problem av olika slag om de inte är korrekt utförda vilket kan vara svårare att göra pga mer udda material, moment som kräver lite mer omsorg osv.
Och i fallet med kanaler som iofs är ok för enkelisolerade ledare typ FK som du nämner och där det då kanske faller på att sån nätverkskabel är lite mer udda och inte så tillgänglig. Större risk att det blir fel och enklare att som tumregel säga använd kabel på starkströmssidan vid samförläggning.
Som sagt det där med kraftmatningar och längd på
oskärmad kabel är nåt jag fick lära mig för längesen och det är nog möjligt att det är som du säger angående sträckan
Nu har jag aldrig behövt tänka på det direkt då det är uteslutande är skärmade kommunikationskablar i form av ethernet och profinet/bus som jag installerar de få gånger jag gör det.
Sen ska de särskiljas vid förläggning även om det inte alltid är möjligt på en överfull kabelstege. Nu blev det en del OT med mitt inlägg, får be om ursäkt för det
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jo det är ju dumt att chansa på att få göra om ett arbeteMikael_L skrev:
Ja det finns några samförläggningsregler, som det väl bara är att följa när man arbetar yrkesmässigt. Även om reglerna är överdrivna eller så, så är det inte lämpligt att börja köra efter eget huvud, om inte annat så får man smisk av besiktningsmannen och får göra om och gå med förlust på jobbet.
Jag är ganska övertygad om att man i sitt hem kan samförlägga TP-kabeln väldigt lång sträcka med starkström utan att egentligen få problem, men som sagt - arbeta professionellt mot kund, då är det nog bara att tugga i sig alla regler.
Jag kommer som sagt inte ihåg alla sträckor.
Det var flera parametrar. Om TPkabeln är skärmad, och/eller starkströmskabeln är det innebär olika krav, samt om det är vissa avstånd mellan kablarna. Men båda oskärmade innebar ändå att några meter kunde samförläggas, så det räcker ofta till för dela plats i en kabellist.
Jag brukar alltid välja kabelkanal med flera fack, inte för att det är något totalt krav, men det känns lite bättre.
[bild]
Det känns inte bara bättre med en sån kanal, det ser bättre ut med.
Det man bör ha klart för sig är att det Mikael och AlmostDwarf är inne på som regler är något som i fallen på BH skulle hamna bäst i avd Juridik och mindre El. Det har i princip bara att göra med hur det avtalats kring ett jobb tex genom att ange vissa standarder, AMA, direkta specifika tekniska föreskrifter kring anbud osv. Så att man inte tolkar det som ett säkerhetsproblem och knappast heller ett som kan ge problem i signaleringen för ett nätverk hemma.