9 670 läst ·
61 svar
10k läst
61 svar
Kollar igenom lite el i huset, är detta vägguttag ok?
Det är jag som dragit kabelkanalen faktisktNötegårdsgubben skrev:
Kabeln var klamrad innan, men med för tok för stora klamrar. Min gissning är att tidigare ägare målat om rummet och bytt klamrar fast till för stora, för det finns tidigare hål vid kabeln där andra klamrar antagligen suttit.
Kabeln såg förjävlig ut efter ommålningar och fel klamrar så jag satte kabelkanaler runt om, visserligen
väldigt stora, men tycker det ser ok ut ändå. Min tanke var att dra nätverkskabel i denna kanal också, vilket föranleder till en till fråga:
Är det ok att dra fler andra typer av kablar (typ nätverkskablar) när man dragit en elkabel av denna typ i kanalen? Den är ju isolerad..(Därför jag valde en så fet kabelkanal.
Vet att man inte får dra andra typer av kablar som inte är dimensionerade för 230v spänning i rör med t.ex. FK, men i detta fallet är man har isolering runt kabeln redan?
Redigerat:
Ok du har säkert rätt, vet ej vad detta är.E elmont skrev:På Elkos uttag har man samma typ av "uttag" i både vanliga dubbla och 4-vägs uttag. I Elkos 4-vägs finns det anvisningar i alla fyra hörnen för fästskruvar. Utbrytningsanvisningarna för rörinförning är ej helt genomgående utan det är kvar lite plast. Så jag vidhåller, trots att skalet är väldigt likt, att det INTE är ett Elko uttag.
Ps
På Elkos uttag står det även Elko på uttagsinsatserna.
Men på det uttag jag köpt på Bauhas står det Gelia och sedan även Elko på förpackningen,
och det är exakt likadant som sitter på väggen, både kåpa och insats.
Men det kanske är något som tillverkas av Elko fast tillverkaren är Gelia eller något liknande?
På bauhus produktsida blandat det också hejvilt med Gelia och Elko för det uttag jag köpt.
Något förvirrande.
Men det som sitter på väggen kan naturligtvis vara av annat fabrikat, ser att många andra
ser typ likadana ut.
Gelia köper uttagen av Elko och styckepackar dom och säljer dom under varumärket Gelia.
Men dom kanske även köper in tex Anslut och packar om dem och säljer dom som Gelia.
Elkos uttag ser, som jag skrev, inte ut som på bilden.
Men dom kanske även köper in tex Anslut och packar om dem och säljer dom som Gelia.
Elkos uttag ser, som jag skrev, inte ut som på bilden.
Vad bra. Har tapetserat om ett annat rum och drog likadan kabelkanal som taklist för framtida kabeldragningar (både ström och nätverk). Vi behöver fler uttag på vissa ställen men vill inte fräsa i väggarna för detta så då tänkte vi se till att förlägga nätverkskabel och kabel till vägguttag i denna takkanalerna. Hoppas elektrikern går med på det sen, när vi satt upp dom själva.E elmont skrev:
Tunnare kabelkanaler tycker jag heller inte har samma utbud av vinkeltillbehör så som t-lister, böjar m.m. utan man får då gå upp till 40x25. Har visserligen ingen grosssist att handla av, utan är ju bara vanlig konsument.
Svarade bara på Uffes fråga angående tillverkare.J jojo123 skrev:
Det är säkert helt ok och godkänt. Men elektrikern som får tråda om här sen kanske byter allt till samma typ av uttag. Blir väl snyggast.
Det här får leva till dess iaf.
Angående mantlingen så inser jag nu att det kan vara jag som tryckt in den en bit när jag monterade kabelkanalen. Så den kanske inte låg så långt in innan.. Osäker, var ett tag sedan jag monterade kabelkanalen.
Jag har ju haft kabeln lös, kan även vara tidigare ägare när dom klamrat om.
Jag har ju haft kabeln lös, kan även vara tidigare ägare när dom klamrat om.
Ett svar på din undran över nätverks- och kraftkabel i samma kanal så för att undvika störningar om förläggningsavståndet är noll och intet så ska det vara skärmad kabel både vad gäller kraft och nätverk.E eddiw skrev:Det är jag som dragit kabelkanalen faktiskt
Kabeln var klamrad innan, men med för tok för stora klamrar. Min gissning är att tidigare ägare målat om rummet och bytt klamrar fast till för stora, för det finns tidigare hål vid kabeln där andra klamrar antagligen suttit.
Kabeln såg förjävlig ut efter ommålningar och fel klamrar så jag satte kabelkanaler runt om, visserligen
väldigt stora, men tycker det ser ok ut ändå. Min tanke var att dra nätverkskabel i denna kanal också, vilket föranleder till en till fråga:
Är det ok att dra fler andra typer av kablar (typ nätverkskablar) när man dragit en elkabel av denna typ i kanalen? Den är ju isolerad..(Därför jag valde en så fet kabelkanal.
Vet att man inte får dra andra typer av kablar som inte är dimensionerade för 230v spänning i rör med t.ex. FK, men i detta fallet är man har isolering runt kabeln redan?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är väl exakt samma sak! Byglingarna blir aldrig onödiga, ser kanon ut! Tom blå/svart bygling..seriöst!Bo.Siltberg skrev:
Den är ok vilken sträcka som helst, det är ur säkerhetsperpektiv endast isolationen som ger några krav störningar kan man i princip bortse från mot en nätverkskabel speciellt i bostadsmiljö. Det framgår ju som så ofta varit uppe i forumet tex via skrivningar i SS. Och i fallet där starkströmsdelen är en i sammanhanget korrekt kabel lagd i kanalen faller ju i stort alla krav på övriga ledningar.5 AlmostDwarf skrev: