9 670 läst ·
61 svar
10k läst
61 svar
Kollar igenom lite el i huset, är detta vägguttag ok?
Aha ok, tack för infon. Kan mycket väl vara så att det inte är en elektriker som varit i farten om man säger så. Jag är helt hundra på att andra delar av huset är annat än elektriker som kopplat, annars borde nog den elektrikern byta yrkeU Uffe A skrev:
Eh, jag ser absolut inget enda fel på inkopplingen av det där uttaget.
En lite väl lång bit kabelmantel tyder på lite brådska eller ovana hos den som gjort det, det är inget fel, och det är ingen indikation på att det är antingen en elektriker eller hempulare som varit framme, såhär blir det mellan varven hos båda grupperna.
En lite väl lång bit kabelmantel tyder på lite brådska eller ovana hos den som gjort det, det är inget fel, och det är ingen indikation på att det är antingen en elektriker eller hempulare som varit framme, såhär blir det mellan varven hos båda grupperna.
Bättre med för lång mantling än för kort också kanske?Mikael_L skrev:
Eh, jag ser absolut inget enda fel på inkopplingen av det där uttaget.
Då kan jag glömma dom här två uttagen iaf, resten av huset är betydligt sämre skick.
Ingen av er elektriker som huserar i östergötland?
Osäker, står inget på vad jag kan se men jag har lyckats hitta vad jag tycker ser identiskt ut och det är av märket Gelia/Elko.U Uffe A skrev:
Möjligt om det står på baksidan av uttaget, men vill helst inte skruva bort det
Tror det är ett sånt här:
https://www.bauhaus.se/vagguttag-elko-rs-4-vags-jordat.html
Det är mycket likt det i alla fall.
Redigerat:
Spelar ingen roll, kan ju kolla när jag kommer ditE eddiw skrev:
Tror att du kan hitta en bra firma närmare dig,
och är inte här inne för att jaga jobb heller
Nej Anslut är det inte.E elmont skrev:
100% identiskt med detta från Bauhaus:
(Har ett likadant som jag köpt till ett annat rum och jämfört det, allt ser helt identiskt ut)
Så verkar vara Gelia, men det står även Elko på förpackningen. Samma skruvanslutning.
https://www.bauhaus.se/elko-rs-vagguttag-1-vags-utan-jord.html
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 263 inlägg
Juste överdimensionering på kanalen. 
På Elkos uttag har man samma typ av "uttag" i både vanliga dubbla och 4-vägs uttag. I Elkos 4-vägs finns det anvisningar i alla fyra hörnen för fästskruvar. Utbrytningsanvisningarna för rörinförning är ej helt genomgående utan det är kvar lite plast. Så jag vidhåller, trots att skalet är väldigt likt, att det INTE är ett Elko uttag.
Ps
På Elkos uttag står det även Elko på uttagsinsatserna.
Ps
På Elkos uttag står det även Elko på uttagsinsatserna.