492 läst ·
24 svar
492 läst
24 svar
Köksfläkt frånluft byta
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Hm. Hoppas jag inte gjort fel nu då 😬. Vad händer om jag satt in fläkt m för rejäl motor? Blåser ut oset i ventilationen i huset? Nu är den uppsatt. Mor o barn ensamma i helgen men fixade det.BirgitS skrev:
Nope, inte bytt röret. Ser ganska rent ut. Fick korta det några dm. Det är sådant man bara klipper m sax och så en metallspiral att klippa av. Själva fläkten ganska äcklig men det mesta verkar ha fastnat i den. Kallrasventilen hade dessutom klibbat igen så särskilt effektiv kan den inte ha varit på slutet 😂C Cissisv skrev:
Tror vi haft en helt vanlig köksfläkt. Om vi haft en alliancefläkt borde vi väl vetat om det? Verkar ju vara ngn form av fläkt på vinden som vi skulle styrt med reglage och det har vi inte. Jag tror vi bara haft en rätt enkel köksfläkt som inte har så stor motor. Köksutrustningen var rätt basic när vi byggde. Smålandsvilla fr 2004S Fru Kan Själv skrev:
Hade ändå bytat röret när du har allt nere ändå och fixar, har det suttit där lika länge som fläkten är det dax. Bara rekommendation, hoppas du får rätt på fläkten 👍S Fru Kan Själv skrev:Nope, inte bytt röret. Ser ganska rent ut. Fick korta det några dm. Det är sådant man bara klipper m sax och så en metallspiral att klippa av. Själva fläkten ganska äcklig men det mesta verkar ha fastnat i den. Kallrasventilen hade dessutom klibbat igen så särskilt effektiv kan den inte ha varit på slutet 😂
Den här blev över. På medföljande bilder ser det ut som om lockventilen ska sitta i den men den passar ju inte. På Youtube sätter de ventilplattorna direkt i utloppet där de passar bra. Fattar inte vad jag ska ha den här till.
Tack alla för kloka tips och hejarop. Nu är fläkten uppe och kryddhyllan tillbakaskruvad. Det fick bli ett par svängar till bygghandel då vi behövde monteringslim till röradaptern och spännbandet till röret var för stort. Alltid är det ngt som hänger upp sig. Uppsättningen funkade bra med distansklossar från en hylla i garaget. Testade så allt fungerade och var tätt innan vi satte tillbaka hyllan. Med hyllan framför är den också mkt tystare. Supernöjd 😊
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden