BirgitS
S Fru Kan Själv skrev:
Det sitter en liten motor i den gamla med. Men inte särskilt bra...
Så är det i Alliance-fläktar, den lilla motorn är bara till för att styra den stora fläkten som sitter någon annanstans.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så är det i Alliance-fläktar, den lilla motorn är bara till för att styra den stora fläkten som sitter någon annanstans.
Hm. Hoppas jag inte gjort fel nu då 😬. Vad händer om jag satt in fläkt m för rejäl motor? Blåser ut oset i ventilationen i huset? Nu är den uppsatt. Mor o barn ensamma i helgen men fixade det.

Antar att du bytte fläktröret/slangen samtidigt 👍 med tanke på att gamla fläkten var 20 år så är nog röret lika gammalt

BirgitS
S Fru Kan Själv skrev:
Blåser ut oset i ventilationen i huset?
Så kan det bli.
S Fru Kan Själv skrev:
Mor o barn ensamma i helgen men fixade det.
👍

C Cissisv skrev:
Antar att du bytte fläktröret/slangen samtidigt 👍 med tanke på att gamla fläkten var 20 år så är nog röret lika gammalt
Nope, inte bytt röret. Ser ganska rent ut. Fick korta det några dm. Det är sådant man bara klipper m sax och så en metallspiral att klippa av. Själva fläkten ganska äcklig men det mesta verkar ha fastnat i den. Kallrasventilen hade dessutom klibbat igen så särskilt effektiv kan den inte ha varit på slutet 😂

S Fru Kan Själv skrev:
Hm. Hoppas jag inte gjort fel nu då 😬. Vad händer om jag satt in fläkt m för rejäl motor? Blåser ut oset i ventilationen i huset? Nu är den uppsatt. Mor o barn ensamma i helgen men fixade det.
Tror vi haft en helt vanlig köksfläkt. Om vi haft en alliancefläkt borde vi väl vetat om det? Verkar ju vara ngn form av fläkt på vinden som vi skulle styrt med reglage och det har vi inte. Jag tror vi bara haft en rätt enkel köksfläkt som inte har så stor motor. Köksutrustningen var rätt basic när vi byggde. Smålandsvilla fr 2004

returen returen skrev:
easy
infästningen kan ha vissa utmaningar men annars lätt
Märkte detta när vi satte upp den. VARFÖR gör man en upphängning till en 60 cm bred fläkt som inte passar i 60 cm brett skåp??? Löst det med distansklossar. Men då funkade det.

S Fru Kan Själv skrev:
Nope, inte bytt röret. Ser ganska rent ut. Fick korta det några dm. Det är sådant man bara klipper m sax och så en metallspiral att klippa av. Själva fläkten ganska äcklig men det mesta verkar ha fastnat i den. Kallrasventilen hade dessutom klibbat igen så särskilt effektiv kan den inte ha varit på slutet 😂
Hade ändå bytat röret när du har allt nere ändå och fixar, har det suttit där lika länge som fläkten är det dax. Bara rekommendation, hoppas du får rätt på fläkten 👍

• Gilla
whak
  • Laddar…
Den här blev över. På medföljande bilder ser det ut som om lockventilen ska sitta i den men den passar ju inte. På Youtube sätter de ventilplattorna direkt i utloppet där de passar bra. Fattar inte vad jag ska ha den här till.

• Vit plastgallerbit ligger på en stenliknande yta, del av ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack alla för kloka tips och hejarop. Nu är fläkten uppe och kryddhyllan tillbakaskruvad. Det fick bli ett par svängar till bygghandel då vi behövde monteringslim till röradaptern och spännbandet till röret var för stort. Alltid är det ngt som hänger upp sig. Uppsättningen funkade bra med distansklossar från en hylla i garaget. Testade så allt fungerade och var tätt innan vi satte tillbaka hyllan. Med hyllan framför är den också mkt tystare. Supernöjd 😊

• Gilla
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.