Fick en köksfläkt uppsatt idag av företaget jag köpte den av. Är denna infästning ok? Den sitter alltså enbart uppe på listerna som han skruvade dit i köksskåpen, via dessa små metallfästen på sidan av fläkten, och dessutom är en av listerna sprucken in till skruven… Reklamation?

• Köksfläkt monterad i ett köksskåp, fäst med metallfästen på en list. En list är sprucken vid skruven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksfläkt fastsatt på sprucken list inuti köksskåp, visar sidomonterad metallfäste.
    Skapa konto
  • Köksfläkt monterad med metallfästen på lister i skåp, en list är sprucken vid skruven.
    Skapa konto
  • Köksfläktens infästning med metallfäste på trälist i köksskåp, visande en sprucken list vid skruven.
    Skapa konto
Ja, det var slarvigt utfört. Där behövde det förborrats.

• Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, det var slarvigt utfört. Där behövde det förborrats.
I listen ja. Det är väl därför det just spräckt.

Men räcker det med träskruv som går en bit in i skåpsidan? Förra fläkten satt uppe med tjockare skruvar genom sidan som var fästa med mutter inuti skåpet. Men det var utan listen.

K kedjehus1973 skrev:
I listen ja. Det är väl därför det just spräckt.

Men räcker det med träskruv som går en bit in i skåpsidan? Förra fläkten satt uppe med tjockare skruvar genom sidan som var fästa med mutter inuti skåpet. Men det var utan listen.
Spontant känns ju upphängningen klen, precis som du beskriver.
Jag vet inte hur man skulle kunna förstärka den..
Går det att fästa fler skruvar på något sätt?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Spontant känns ju upphängningen klen, precis som du beskriver.
Jag vet inte hur man skulle kunna förstärka den..
Går det att fästa fler skruvar på något sätt?
I listen? Ja kanske. Om den trasiga byts ut. Företaget kommer tillbaks om några dagar. Men har någon en bättre idé så är den välkommen. Trodde att montören kunde detta men jag börjar nästan tvivla. Fläkten ska enligt monteringsanvisning kunna skruvas även uppifrån men där finns ingen skiva i dessa skåp. Kanske går det att sätta vinkeljärn mot väggen och skruva i hålen som finns på ovansidan fläkten för att förstärka?

Hur är den tänkt att fästas? Låter som en konstig lösning.. vad är det för modell? Borde väl stå i manualen..

Edit: missade att du just skrivit alternativ från monteringsanvisningen, vore ändå intressant att se!

P pjkw skrev:
Hur är den tänkt att fästas? Låter som en konstig lösning.. vad är det för modell? Borde väl stå i manualen..
Den ska tydligen fästas i skåpen på sidorna och hänga på metallskenorna som på bilden. Men skåpet är aningen för brett så det måste dit lister för att måtten ska stämma.

K kedjehus1973 skrev:
I listen? Ja kanske. Om den trasiga byts ut. Företaget kommer tillbaks om några dagar. Men har någon en bättre idé så är den välkommen. Trodde att montören kunde detta men jag börjar nästan tvivla. Fläkten ska enligt monteringsanvisning kunna skruvas även uppifrån men där finns ingen skiva i dessa skåp. Kanske går det att sätta vinkeljärn mot väggen och skruva i hålen som finns på ovansidan fläkten för att förstärka?
Vinkeljärn låter ju som en vettig lösning ja..

P pjkw skrev:

Edit: missade att du just skrivit alternativ från monteringsanvisningen, vore ändå intressant att se!
Här är en bild på hur den ska sitta. Skivan över fläkten finns inte hos mig och då får jag väl fixa den själv i så fall. Men visst borde fläkten ändå monsteras så att den sitter säkert på annat sätt. ”Installation utförs fackmässigt i den mån befintliga förutsättningar medger detta, utan ombyggnad av befintlig VVS & snickerier” står det på kvittot. Detta känns inte ”fackmässigt” trots brist på skivan över…
Tänker att om de inte kan sätta upp den på ett ok sätt så går det ju att meddela kunden detta? Så får jag ringa en snickare… och då var installationskostnaden (inkl hemleverans) på 1800 kr ganska onödig…

• Illustration av fläktinstallation med mått och skruvplacering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.