På konsumentens sida
· 3 619 inlägg
Köket är det rum som spelar störst roll för köparna när du ska sälja ditt hus. Här är trenderna som lockar köparna idag.
Du kan läsa artikeln här: Köket viktigast när du säljer huset - trenderna som lockar
Du kan läsa artikeln här: Köket viktigast när du säljer huset - trenderna som lockar
Mäklare har väl inte bättre smak än medelsvensson, kanske lite bättre koll på vad folk frågar efter. Men det känns som de mera recenserar sin egen smak än vad som säljer bra?
Om högblanka luckor redan är ute så lär ju de andra exemplen de drar vara lika ute den dag de säljs för de som byter kök för egen skull och sen kommer på att sälja, för jag har flera bekanta som nyligen satt in kök med blanka luckor... därmed torde det vara så att det kortsiktiga modet inte är nåt att satsa på om man inte gör renoveringen inför en försäljning... och frågan är om det inte är vanskligt att gå på det moderna då också, utan man hellre ska satsa på nåt ganska neutralt...
Om högblanka luckor redan är ute så lär ju de andra exemplen de drar vara lika ute den dag de säljs för de som byter kök för egen skull och sen kommer på att sälja, för jag har flera bekanta som nyligen satt in kök med blanka luckor... därmed torde det vara så att det kortsiktiga modet inte är nåt att satsa på om man inte gör renoveringen inför en försäljning... och frågan är om det inte är vanskligt att gå på det moderna då också, utan man hellre ska satsa på nåt ganska neutralt...
Med denna information i bakhuvudet skulle det vara intressant hur stor del av köparna som först av allt bygger nytt kök, och river ut det "gamla" oavsett dess skick. Var är etnologerna? Varav kommer sig detta rituella beteende i de svenska hemmen?
Jag vill ha ett funktionellt kök med mycket förvaring och som är lätt att hålla rent. Dubbla rejäla hoar är också ett måste för mig. Jag ska stå ut med köket länge så färgerna och stilen ska inte vara några tillfälliga modetrender. Såväl bänkar som golv ska tåla att sullas på. Gott om eluttag överallt i köket och såväl mysljus som rejält med ljus beroende på aktuellt behov och situation.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Det är ren spekulering om vilken köpare man jagar. En del vill renovera och välja detaljer själva och andra kan tänka sig betala lite mer för att slippa besväret. Oavsett tror jag ett neutralt och felfritt kök är den säkra vägen att gå, om inte bostaden har en väldigt speciell karaktär.
Troligen får många för sig att bara byta kök trots det som finns fungerar bra och är fräscht.
Intressant och veta om ens egna omgjorda kök håller sig över åren (har gjort det enkelt att montera ner jämför med det gamla köket, även om en del är limmat
).
Intressant och veta om ens egna omgjorda kök håller sig över åren (har gjort det enkelt att montera ner jämför med det gamla köket, även om en del är limmat
Klicka här för att svara