Mitt knx-system börjar så smått ta form. Jag måste erkänna att jag så här långt tyvärr inte är imponerad av hur firman som programmerar lagt upp funktionerna (vare sig det visuella, hur det ser ut i babtech, eller vad som händer när jag trycker på de fysiska knapparna). Jag försöker nu korrigera och "styra upp" designen lite.

Ni som har knx, vad har ni för funktioner t ex på knappen vid ytterdörren? Jag har en ABB Prion med 3 knappar och denna kan om jag förstått det rätt styra 9 händelser (eller är det ännu fler kanske, genom dubbel- eller långa tryck).

Funktioner jag kan tänka mig att styra med denna är:

"Hemmascenario" (dvs ljus mm), som varierar beroende på tid på dygnet, väder ute, innetemperatur, mm
"Nu går jag hemifrån" = släck lampor, stäng av ström till DM och TM om 2 timmar, mm
"Flytta ljud från iPhone (hörlurar) till högtalarna" (genom Sonos) - så att musik/ljudbok strömmas genom högtalarna istället (och kanske motsvarande funktion för att flytta från Sonos till mobilen)

Vad mer kan vara bra att kunna styra från denna knapp? Vad är mest intuitivt vad gäller att välja vilken knapp (och mitten eller sidorna av denna) som skall styra vilken funktion (för att
Minimera problem för tillfälliga gäster)?

Redigerat:
Vilka funktioner du har på knapparna är väl egentligen helt upp till dig.

Men en kom hem knapp och en släck allt knapp är väl alltid bra att ha.
Gärna med "långa tryck" så de inte aktiveras av misstag av gäster eller motsvarande.

Om du har KNX installerat har du antagligen ett larm till huset, så "nu går jag hemifrån" styr jag automatiskt från larmet. Det borde du med göra ;)

Jag har en "gå ut" knapp, och en res bort knapp. Sistnämnda aktiverar lite fler grejor. Vent, värme, belysning mm.
Komma hem knappen är densamma för båda scenarie.

Funkar den där sonos funktionen du vill ha, det jag sätt av sonos styrning via eibporten är begränsat till typ play/paus, skip, radio kanaler.
Jag skulle gärna haft tillgång till lite fler funktioner, tex väckarklocka, överför från telefon, aktivera specifika playlists mm.
Kan man få tillgång till dem?

Tack för bra idéer. Vet inte riktigt hur Sonos funkar (så här långt har jag mest blivit besviken på begränsningarna jag upptäckt i KNx/gränssnittet Babtec), men det jag kommunicerat till programmeringsföretaget (och som sammantaget resulterat i att jag valt Sonos istället för t ex Bose) är att jag på kvällen vill kunna skriva in en väckningstid i appen och att denna skall styra ett antal händelser, bl a musik när jag vaknar. Men som sagt, det jag fått levererat i termer av funktioner och gränssnitt så här långt är mycket långt ifrån vad jag förväntat mig.

"Great minds think alike" som man brukar säga...
... här är ett konstruktivt svar jag fått på samma plan i knxforum.se

---------------

Re: EIBport
Inläggav R_Strandberg » 16 jul 2016, 17:59

wittsjo skrev:
Ingen som har några tips för min väckarklockefunktion?

Jag förstår inte riktigt vitsen med att ha väckarklockfunktionen i KNX'en men om du ska trigga fler saker än bara musiken kan det finnas en vits med det.

Jag har inte hållt på med cubevison och endast väldigt lite med EIBport men gör ett försök.
Om du sätter upp en tidsfunktion som skickar en (1) på GA x
Sen en tryckknapp med indikering som skickar en (1) på GA y
GA x låter du gå via ett gate-block som styrs/öppnas av GA y.
Ur blocket tar du sedan GA z och startar Sonosen.

• Gilla
ccf
  • Laddar…
Kul citat från mig :)
Fick du till denna funktion? Fungerade det att ställa in tidsvillkoren från appen?

hehehe, jag har fullt upp med husbygget, skal börja programmera knxen om några veckor så vi får väl se :)

wittsjo skrev:
Funkar den där sonos funktionen du vill ha, det jag sätt av sonos styrning via eibporten är begränsat till typ play/paus, skip, radio kanaler.
Jag skulle gärna haft tillgång till lite fler funktioner, tex väckarklocka, överför från telefon, aktivera specifika playlists mm.
Kan man få tillgång till dem?
Jag använder Babtech visualisering och där är endast begränsad styrning av Sonos inkluderad för närvarande. http://bab-tec.de/index.php/146/items/eibport-steuert-sonos-geraete.html

Man kan dock köpa till en app module och då få tillgång till fler funktioner: https://www.bab-appmarket.de/play.html

Min förhoppning är dock att Babtec kommer att inkludera app-funktionen i en kommande uppdatering så jag köper ingen app module just nu.

Samma här. Kollade lite på manualen till appen du länkade, visste inte att denna fanns, men i sammanhanget är ju inte priset något att bry sig om, men i mina ögon är det tillägget lite onödigt. Om man skal scrolla musik etc i sonos är det enklare att bara göra det i sonos appen istället.
I min setup skal jag inte har några skärmar eller displayer. Kör allt med vanliga tryckknappar och cubevision på mobilen/paddan.

Det enda jag saknar är tillgång till väckarklockefunktionen. Min plan är att ha en knapp vid sängen med en diod. Trycker jag på knappen är alarmet på och dioden tänds. Stängs av med mute av sonos som jag har en knapp för på samma panel.

• Gilla
ccf
  • Laddar…
Appen är ju billig, men appmodulen kostar några tusenlappar och måste få plats i elskåpet och adress-sättas av elfirman så slipper den gärna om den inte behövs.

Min väckarklocksfunktion är delvis testad, men ännu inte hopkopplad.

1. Säg till Alexa vilken tid som du vill vakna. Här har vi problemet att det inte på svensk tidszon, men jag räknar med att det går att lösa.

2. En kort stund innan det är dags att vakna dras de motorstyrda rullgardinerna upp.

3. Om det istället fortfarande är mörkt ute tänder jag istället upp spottarna i taket, sakta, upp till kanske 30-40 procent.

4. Strax innan det är dags att vakna drar jag igång musiken på låg, behaglig volym.

5. När det är dags att vakna kör Alexa larmsignal. Kan snooza eller stänga av larmet genom att säga till henne.

6. Vid behov, om man inte stänger av, funderar jag på hur jag ska trigga en lite bättre signal via stereon.

• Gilla
ccf
  • Laddar…
K
Har man inbrottslarm, så kan man ju göra en panikknapp/överfallsknapp som kräver monkeygrip, dvs två knappar tryckta samtidigt, så löser du ut larmet..
Kan ju vara bra vid påstridiga asfaltläggare eller dylikt om man känner sig otrygg.

• Gilla
ccf och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.