Hej,

På min inglasade balkong finns en gardinskena i taket. Jag har i skenan lyckats fästa en gardin, vilken funkar bra som solskydd på sommaren.

Men med de fästen jag har använt så glider gardinen dåligt när man vill dra undan/dra fram den. Det går att flytta den om man står på en stol och drar den helt vågrätt (med fingrarna på fästena) vänster/höger men när man står på golvet och därför drar i gardinen både höger/vänster och snett nedåt så fastnar den bara, går inte att rubba.

Så min första tanke är att, har jag använt fel fästen för att fästa gardinen på skenan, och är det nån som vet vilka fästen jag köpa istället för att kunna enkelt glida gardinen vänster/höger, utan att behöva stå på en stol?

Eller om det är nåt annat som är fel än fästena, om jag behöver en helt ny skena/stång?

Tack på förhand

• Gardinskena i taket på en inglasad balkong, med fokus på skenans monteringsdetaljer och en vit krok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gardinskena i taket med gardin fäst i skenan, fotograferad från underifrån. Gardinen är upphängd i klämmor som gör att den glider dåligt.
    Skapa konto
  • Gardinfäste i skena i balkongtak, närbild av gardinkrok och tyg hänger från skenan.
    Skapa konto
  • Inglasad balkong med takmonterad gardinskena och gardin fäst i skenan; användaren har problem med att dra gardinen smidigt.
    Skapa konto
  • Gardinskena monterad i taket på en inglasad balkong, avsedd för att fästa gardiner som fungerar som solskydd.
    Skapa konto
Alternativet är ju att köpa en dragstav så du slipper stå på en stol när du drar men kommer ändå åt att dra helt horizontelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.