Hej,
Har grävt en ränna runt huset som var full med sten gros, grus om vartannat. Nu tänkte jag fylla igen och göra det lite fint 😀.
Min tänkta steg är.
- markduk med uppvikmot gräsmatta/ tomt.
- fylla upp med singel (dimension?)
- bygger lite lutning ut mot tomt med matjord
Tänker jag någorlunda rätt? 😀
Mvh
Har grävt en ränna runt huset som var full med sten gros, grus om vartannat. Nu tänkte jag fylla igen och göra det lite fint 😀.
Min tänkta steg är.
- markduk med uppvikmot gräsmatta/ tomt.
- fylla upp med singel (dimension?)
- bygger lite lutning ut mot tomt med matjord
Tänker jag någorlunda rätt? 😀
Mvh
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Markduk(men inte nödvändigt), fyll upp med 0-18 med lutning från huset, ovanpå det kan du ha vilken dekoration du önskar.
Du ska inte fylla med makadam eftersom du då får ett dike som kommer vara mer eller mindre blött som ökar fukt mot grunden. Man vill för allt smör i Småland leda undan ytvatten från huset.
Du ska inte fylla med makadam eftersom du då får ett dike som kommer vara mer eller mindre blött som ökar fukt mot grunden. Man vill för allt smör i Småland leda undan ytvatten från huset.
Tack 😀mexitegel skrev:
Markduk(men inte nödvändigt), fyll upp med 0-18 med lutning från huset, ovanpå det kan du ha vilken dekoration du önskar.
Är det inte det man har dräneringen till (normalt)?mexitegel skrev:
Vi har tvättad makadam (10cm) hela vägen ner till dräneringen med en markduk mot gräsmattan/jorden.
Nu var det ju jord mot grunden en bit ner, så dumt att lägga makadam då som ni säger.
Dräneringen ska ta hand om grundvattnet som kommer nerifrån, dagvattnet som kommer uppifrån ska skötas av växtlighet, stenkistor eller diken via brunnar.X xLnT skrev:
Nja, dräneringen ska ta hand om allt vatten som letar sig fram mot grunden. Även dagvatten som letar sig ned. Dock onödigt att leda ner mer vatten än nödvändigt.
Om TS har bra dränerade material hela vägen från diket och nedåt kan det fungera med makadam. Men bättre då att ha material med nollfraktion som rekommenderats tidigare. Sen är det alltid möjligt att lägga lite snygga kattskallar eller liknande runt grunden ovanpå det materialet för att få en snygg rand runt grundsockeln.
Om TS har bra dränerade material hela vägen från diket och nedåt kan det fungera med makadam. Men bättre då att ha material med nollfraktion som rekommenderats tidigare. Sen är det alltid möjligt att lägga lite snygga kattskallar eller liknande runt grunden ovanpå det materialet för att få en snygg rand runt grundsockeln.
Tack för för svar. Vore det inte, med den principen, då bättre att hålla det helt tätt uppifrån med någon lösning i plast eller likande som i sin tur håller lutning från grund?Bart skrev:
Nja, dräneringen ska ta hand om allt vatten som letar sig fram mot grunden. Även dagvatten som letar sig ned. Dock onödigt att leda ner mer vatten än nödvändigt.
Tack för svar! Borde man inte i så fall hålla det helt tätt ovanifrån istället för 0-18 som, vad jag förstår, släpper igenom viss mängd vatten.?mexitegel skrev:
Problemet då är att det blir tätt uppåt också. Så marken kan inte avdunsta vatten den vägen. Men nollfraktion kommer det bli bra.R Robert N skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden