Forum and friends,
Vår tomt är långsmal, mitt på i längsled löper en ås (berg i dagen) Runt om är det lermark. Det är en kustnära tomt i gbg trakten. Åsen höjer sig som mest 70-80cm över omgivande mark. Mitt på den vill vi ha huset. Åsen har en bredd på cirka 6-8 meter. Vår tanke är att lägga en platta mitt på och låta fylla upp-Är det rimligt eller är det pangpang för dyra pengen som gäller ändå? Vi tycker det skulle fördärva en del av tomtens charm, ett hus upp på åsen skulle bli fint (och billigare tror vi) Huset måste stå på åsen, med tanke på avstånd till grannar och väg. Plattan ska bara delvis ligga på berg (cirka 40% av ytan) och vi hoppas att det underlättar dragning av vatten och avlopp.

Det blir nog pangpang ändå. En platta ska inte ligga direkt mot berg. Den ska ligga på ett lager kross. Så om du inte spränger kommer det att bli mycket att fylla upp.

Varför inte fundera på en varmgrund?

Dum fråga nummer 1: Vad är en varmgrund? :-/

Bob_the_builder
En kryprumsgrund med isoleringen på marken och på grundens innerväggar, inte i bottenbjälklaget. Ska vara en tämligen fuktsäker konstruktion. Grunden ventileras oftast mekaniskt med inomhusluft.

Ok, med en sån grund så kan jag undvika pangpang antar jag-Är det en mycket dyrare konstruktion än ovan nämnda platta? Förstår att jag inte behöver fylla så mycket.

Med tanke på de hutlösa priser de tar för att spränga och gjuta platta så kan det aldrig vara fel. En platta kostar väl runt 2-2500 kr/kvm. Sprängningär långt ifrån gratis. Dessutom tror jag personligen att varmgrund är en bättre konstruktion än en platta i mark. Sök lite på forumet med sökfunktionen - det finns många trådar om detta - och på internet och bilda dig en egen uppfattning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.