13 527 läst ·
50 svar
14k läst
50 svar
Knepiga barnomsorgsregler för egenbyggare
Tycker du 30% av de totala skatterna är lite???v-g skrev:
Att det mesta går till bidrag, vad grundar du det på ?? hur många prcent går till bidrag?? vet du eller tokgissar du??
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tja, om man bygger själv så borde man ju göra en större vinst (än om man lejt) den dag man säljer huset, och då lär det ju bli skatt på vinsten, så visst kommer man att få betala skatt på det egna arbetet.
Om alla hade följt reglerna, så hade det nog gått bra att ha barnen på dagis denna period, men det fuskas så otroligt mycket i detta land, så man måste dra åt svångremmen lite här o där.
Det är kanske det moment 22, men om ALLA hade betalat ALL skatt som skulle betalas, så hade vi inte haft så hög skatt i sverige anser jag.
Om du startar en egen firma, så snor du ju ännu mer pengar. regelrätt? kanske, regelvidrigt, ja.
Det är kanske det moment 22, men om ALLA hade betalat ALL skatt som skulle betalas, så hade vi inte haft så hög skatt i sverige anser jag.
Om du startar en egen firma, så snor du ju ännu mer pengar. regelrätt? kanske, regelvidrigt, ja.
pappskallen:Vet och vet, jag hade en länk tyvärr är den död nu
Det var mer eller mindre officiella siffror iaf
Sen om det gäller just nu är en annan sak då många fått arbete.
Att bidrag kostar är väl inte så svårt att förstå tex alla barn upp till 18 år 1000 pix/månad osv. Får man barn så får man ju i runda slängar ut 100 papp om man har bra inkomst. Alla bidrag DU får har du själv betalat in sålänge du är arbetande.
Sen om det gäller just nu är en annan sak då många fått arbete.
Att bidrag kostar är väl inte så svårt att förstå tex alla barn upp till 18 år 1000 pix/månad osv. Får man barn så får man ju i runda slängar ut 100 papp om man har bra inkomst. Alla bidrag DU får har du själv betalat in sålänge du är arbetande.
Jadå, hela 22%...Snailman skrev:
Barnomsorg kostar ungefär 50kkr per år och barn för kommunen, så det bästa sättet att komma till rätta med den här sortens fusk tycker jag vore att låta föräldrarna betala hela kostnaden rakt av, men att sedan göra det möjligt att kvitta en del mot skatten på inkomst av tjänst.
Fuska lär funka jättebra tills något av följande händer:
1) Någon granne med barn på samma dagis blir irriterad.
2) Någon ur personalen åker förbi bygget och inser vad du "jobbar" med...
3) Barnen meddelar stolt att "pappa är duktig och bygger ett helt hus alldeles själv hela dagarna"....
Du kan nog hålla på ostört i minst en halv dag... (Speciellt i ett mindre samhälle)
Om du startar en byggfirma och låter firman bygga huset får du ha barnen på dagis, men då sparar du ju knappast något om du inte kör mörksvart och det är ju ännu mer riskfyllt...
Går det inte att ordna egen barnvakt? Om du bygger själv lär du ju ändå spara en rejäl slant. Förstår ditt problem men jag blir också ganska irriterad när föräldrar till andra barn på dagiset där mina barn är fuskar med tiderna för att julhandla, renovera eller bara vila hemma.
Och dagis har rätt att lägga sig i arbetstider mm just för att det är en skattefinansierad verksamhet som ska underlätta förvärvsarbete. Det är mao ingen bekvämlighetsanordning som man har rätt till bara för att man betalar skatt...
/Niklas
1) Någon granne med barn på samma dagis blir irriterad.
2) Någon ur personalen åker förbi bygget och inser vad du "jobbar" med...
3) Barnen meddelar stolt att "pappa är duktig och bygger ett helt hus alldeles själv hela dagarna"....
Du kan nog hålla på ostört i minst en halv dag... (Speciellt i ett mindre samhälle)
Om du startar en byggfirma och låter firman bygga huset får du ha barnen på dagis, men då sparar du ju knappast något om du inte kör mörksvart och det är ju ännu mer riskfyllt...
Går det inte att ordna egen barnvakt? Om du bygger själv lär du ju ändå spara en rejäl slant. Förstår ditt problem men jag blir också ganska irriterad när föräldrar till andra barn på dagiset där mina barn är fuskar med tiderna för att julhandla, renovera eller bara vila hemma.
Och dagis har rätt att lägga sig i arbetstider mm just för att det är en skattefinansierad verksamhet som ska underlätta förvärvsarbete. Det är mao ingen bekvämlighetsanordning som man har rätt till bara för att man betalar skatt...
/Niklas
Du milde tid, tur att man bor i Finland ! Här är det ingen som lägger sig i vad du gör när barnen är på dagis, vill du ligga på sofflocket och ha en "barnfri" dag så är det fritt fram ! Vad jobbigt att vara dagistant samtidigt som man skall agera föräldrakontrollant !
Du milde tid, vilken tur att man inte bor Finland! Jag hade inte velat betala för att slöfockar ska få ha en barnfri dag. För övrigt är det ont om dagistanter i Sverige, vi har förskollärare och barnskötare här...Pius skrev:
Tycker du på allvar att det känns OK att lämna barn på dagis för att slappa hemma (om dagiset är skattefinansierat)?
/Niklas
Fullständigt vansinningt att man inte ska få ha barn på dagis om man tar tjänsteledigt för att bygga hus. Det är ju arbete, ingen semester. Knappast jämförbart med om man tar semester och lämnar in barnen på dagis för att åka till golfbanan...
Enda konsekvensen av en sådan regel blir ju att man inte kan ta tjänsteledigt för att bygga hus. Man får väl anlita ett gäng polacker istället och jobba över för att kunna betala dem. Men då får man väl aldrig träffa barnen...
Enda konsekvensen av en sådan regel blir ju att man inte kan ta tjänsteledigt för att bygga hus. Man får väl anlita ett gäng polacker istället och jobba över för att kunna betala dem. Men då får man väl aldrig träffa barnen...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_286293.svd
'Nästan ett år efter valet fick fortfarande mer än 8 av 10 före detta ledamöter inkomstbidrag från riksdagen'
en del har visst väldigt svårt att komma in på arbetsmarknaden...
men det går bra hitta på en massa regler för andra...
Du skulle nog satsat på att sitta en period i riksdagen så kan du snickra ett år på ditt hus sen (om de får ha sina barn på dagis medan de 'febrilt letar jobb', vet jag ej)
'Nästan ett år efter valet fick fortfarande mer än 8 av 10 före detta ledamöter inkomstbidrag från riksdagen'
en del har visst väldigt svårt att komma in på arbetsmarknaden...
men det går bra hitta på en massa regler för andra...
Du skulle nog satsat på att sitta en period i riksdagen så kan du snickra ett år på ditt hus sen (om de får ha sina barn på dagis medan de 'febrilt letar jobb', vet jag ej)
Vad är det som är vansinne? Det är ganska enkelt egentligen (i alla fall om dagiset är kommunalt):
Kommunerna tillhandahåller subventionerade dagisplatser för att föräldrarna ska kunna förvärvsarbeta och betala skatt. Arbetar du däremot med att bygga ditt eget hus utan lön och därmed skatt tillhandahåller kommunen inget dagis. Undantag görs till exempel för mamma- och pappaledighet.
Om vissa aktiviteter ska vara barnomsorgsberättigande, var ska man då dra gränsen? Om jag gillar att fotografera, ska jag då ha barnen på dagis när jag gör det? Det kan ju vara ett arbete. Eller om jag gillar att snickra möbler? Det är ju också ett arbete, även om jag inte tjänar nåt på det.
Den summa man betalar till kommunal barnomsorg är närmast symbolisk jämfört med kostnaden per plats och år, det allra mesta betalar vi gemensamt.
Enda sättet att göra rätt är att ordna barnomsorgen på egen hand. Varför ska jag vara med och finansiera att grannen kan spara stora pengar? I så fall vill nämligen jag också bygga mitt hus själv...
/Niklas
Kommunerna tillhandahåller subventionerade dagisplatser för att föräldrarna ska kunna förvärvsarbeta och betala skatt. Arbetar du däremot med att bygga ditt eget hus utan lön och därmed skatt tillhandahåller kommunen inget dagis. Undantag görs till exempel för mamma- och pappaledighet.
Om vissa aktiviteter ska vara barnomsorgsberättigande, var ska man då dra gränsen? Om jag gillar att fotografera, ska jag då ha barnen på dagis när jag gör det? Det kan ju vara ett arbete. Eller om jag gillar att snickra möbler? Det är ju också ett arbete, även om jag inte tjänar nåt på det.
Den summa man betalar till kommunal barnomsorg är närmast symbolisk jämfört med kostnaden per plats och år, det allra mesta betalar vi gemensamt.
Enda sättet att göra rätt är att ordna barnomsorgen på egen hand. Varför ska jag vara med och finansiera att grannen kan spara stora pengar? I så fall vill nämligen jag också bygga mitt hus själv...
/Niklas
Hm...
I Finland har man en lite annan syn på barnomsorgsverksamhet verkar det som. På daghemmet bedrivs pedagogisk verksamhet. Barnet har rätt till pedagogisk verksamhet, även när föräldern är ledig ... Daghemmen är alltså ingen förvaringsplats när föräldrarna arbetar. Bra eller dåligt har jag inga synpunkter på. Däremot tycker jag synd om personalen om det tillhör deras arbetsuppgifter att kontrollera vad föräldrarna har för sig på dagarna.
Förskollärare och barnskötare har vi också här i Finland, jag har t.o.m. varit chef för sådan personal i många år ... ;-)
I Finland har man en lite annan syn på barnomsorgsverksamhet verkar det som. På daghemmet bedrivs pedagogisk verksamhet. Barnet har rätt till pedagogisk verksamhet, även när föräldern är ledig ... Daghemmen är alltså ingen förvaringsplats när föräldrarna arbetar. Bra eller dåligt har jag inga synpunkter på. Däremot tycker jag synd om personalen om det tillhör deras arbetsuppgifter att kontrollera vad föräldrarna har för sig på dagarna.
Förskollärare och barnskötare har vi också här i Finland, jag har t.o.m. varit chef för sådan personal i många år ... ;-)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det där var en ganska bra poäng.Pius skrev:Hm...
Det heter förskola, inte dagis officiellt.
Jag reagerade på det här med "antal timmar" när vi fick vårt andra barn. Då fick vår dotter bara 30h i veckan, och det var ändå ganska bra mot en del andra kommuner där det bara blev 15h.
Varför skall hon straffas för att hon får ett syskon. Hon saknade sina kompisa och en del utflykter redan när hon inte fick vara mer än 6h/dag på dagis - men bar 3 h/dag hade inte funkat. Hon hade exploderat av leda hemma då, särskilt som det nya syskonet ju tar en hel del uppmärksamhet.
Jag kan köpa båda poängerna - varför skall andra betal för att du skall bygga ett hus billigt.
Å andra sidan är det ju konstanta pengar - dvs om du jobbar eller söker jobb så är det ju inga problem (om du jobbar drar du iof in lite pengar till staten också)
Och sen är det det här med skola - hade dina barn gått i skolan så hade dom ju haft rätt till det oavsett din sysselsättning...
Svår fråga...
/K