9 628 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Knepig sits om min sambo skulle avlida
Förmyndaren i fråga är kommunens överförmyndare som ska se till att barnens intressen tillvaratas, denne blir inte målsman eller vårdnadshavare på något vis.
Tycker också ni borde gifta er TS, även om det inte löser hela problemet här. http://www.dn.se/ekonomi/sambos-med-barn-bor-gifta-sig
Att teckna en livförsäkring på sambon, som ger motsvarande halva marknadsvärdet (så vitt man nu kan uppskatta det) skulle kanske vara en lösning på problemet med svärmodern? Om då hon skulle vilja sälja kan TS använda dessa pengar till att lösa ut henne. Då äger han hennes halva och har förfoganderätt till fruns, dvs har kontroll över hela huset (förutsatt att hon blivit just "frun" då, annars har ju även överförmyndaren en del att säga till om).
Nu verkar ju detta iofs vara en rätt hygglig svärmor som köper ett halvt hus åt TS familj, så det kanske inte är så troligt att hon vill köra ut svärson och barnbarn? Å andra sidan är ju hela tråden uppbyggt runt ett sk "worst case-scenario" så det är väl lika bra att utgå från att hon vill det...
Tycker också ni borde gifta er TS, även om det inte löser hela problemet här. http://www.dn.se/ekonomi/sambos-med-barn-bor-gifta-sig
Att teckna en livförsäkring på sambon, som ger motsvarande halva marknadsvärdet (så vitt man nu kan uppskatta det) skulle kanske vara en lösning på problemet med svärmodern? Om då hon skulle vilja sälja kan TS använda dessa pengar till att lösa ut henne. Då äger han hennes halva och har förfoganderätt till fruns, dvs har kontroll över hela huset (förutsatt att hon blivit just "frun" då, annars har ju även överförmyndaren en del att säga till om).
Nu verkar ju detta iofs vara en rätt hygglig svärmor som köper ett halvt hus åt TS familj, så det kanske inte är så troligt att hon vill köra ut svärson och barnbarn? Å andra sidan är ju hela tråden uppbyggt runt ett sk "worst case-scenario" så det är väl lika bra att utgå från att hon vill det...
Redigerat:
Varken testamente eller äktenskap löser - som sagt - alla problem. När arvet skiftas måste befintliga skulder överlåtas till nya lagfarna ägare. Och de måste godkännas som låntagare av banken, precis som vid vid alla andra förvärv. Ett minderårigt barn eller en make med betalningsanmärkning kan mycket väl få av slag på ansökan att överta lånet.
En tillfällig lösning av detta kan vara att - i samförstånd med svärmor - behålla dödsboet oskiftat tills betalningsanmärkningarna blivit föråldrade.
En livförsäkring löser också upp problemet, men medför kostnad.
En tillfällig lösning av detta kan vara att - i samförstånd med svärmor - behålla dödsboet oskiftat tills betalningsanmärkningarna blivit föråldrade.
En livförsäkring löser också upp problemet, men medför kostnad.
TS har ju förklarat att svärmoderns hjälp var det enda sättet (såvida han inte tog lån via bluestep).silverscreen skrev:Ni måste börja med att få bort svärmor från ägandet, hon bör skänka sin del till hennes dotter.Hon verkar vilja sitta som en ryttare och se till att du med betalningsanmärkning minsann inte ska dra in dottern i samma gegga.
Ta inga dyra lån, se till att dottern trycker lite på sin morsas ägande om det är det ni vill.
Att hon skulle vilja "sitta som en ryttare" finns det ju inte heller något som tyder på? Det verkar snarare vara en ganska hygglig svärmor (iaf. av det man kan utläsa).
Men det kan naturligtvis bli problem om dottern eller svärmodern avlider, när det gäller det rent juridiska. Men det har ju redan avhandlats ovan.
Det här med Juridik är en djungel....
Eftersom det varit mycket spekulationer om allt möjligt så kan jag klargöra det hela.
1. Vi var på väg att köpa huset via bluestep, då dök svärmor upp och sa att hon kunde ta halva lånet, på såvis sparade vi typ 6-7 000 per månad.
2. Jag accepterade detta då jag känt min svärmor i över 10 år och litar till 100% på henne.
3. Beträffande giftemålet/eller köpa hus så har detta aldrig varit något val.
Vi köpte huset ett par dagar innan vi fick reda på att vi skulle få barn...därefter "glömdes" detta bort med giftemål.
4. Sagobröllop eller inte, det är jag inte tidigare inte velat gifta mig pga att jag har haft ett par JOBBIGA år med stora skulder ifrån en tidigare verksamhet som jag bedrev och ville därför inte belaste min sambo, barn etc med eventuella oangelägenheter som detta kan innebära så som utmätning av HENNES lön/ägodelar när jag har skitigt i det blå skåpet...
5. Svärmor kan inte skänka sin del av huset till min sambo pga att min sambo inte godkännes av banken att axla hela lånet pga mammaledigheter etc etc...
Eftersom det varit mycket spekulationer om allt möjligt så kan jag klargöra det hela.
1. Vi var på väg att köpa huset via bluestep, då dök svärmor upp och sa att hon kunde ta halva lånet, på såvis sparade vi typ 6-7 000 per månad.
2. Jag accepterade detta då jag känt min svärmor i över 10 år och litar till 100% på henne.
3. Beträffande giftemålet/eller köpa hus så har detta aldrig varit något val.
Vi köpte huset ett par dagar innan vi fick reda på att vi skulle få barn...därefter "glömdes" detta bort med giftemål.
4. Sagobröllop eller inte, det är jag inte tidigare inte velat gifta mig pga att jag har haft ett par JOBBIGA år med stora skulder ifrån en tidigare verksamhet som jag bedrev och ville därför inte belaste min sambo, barn etc med eventuella oangelägenheter som detta kan innebära så som utmätning av HENNES lön/ägodelar när jag har skitigt i det blå skåpet...
5. Svärmor kan inte skänka sin del av huset till min sambo pga att min sambo inte godkännes av banken att axla hela lånet pga mammaledigheter etc etc...
Apropå punkt 4, finns det någon möjlighet att styrka vilka saker som är hennes?
(På fogdens hemsida står "Om det blir aktuellt med en utmätning av egendom, anses personen som har skulder vara ägare till de saker som finns i er gemensamma bostad. För att undvika utmätning av något som tillhör dig, måste du kunna styrka att det är din egendom.") Kvitton och kontoutdrag är ju ett sätt, kanske finns andra? Om ni inte redan kollat upp det kunde det kanske vara en idé att kontakta Kronofogden och fråga i alla fall?
(På fogdens hemsida står "Om det blir aktuellt med en utmätning av egendom, anses personen som har skulder vara ägare till de saker som finns i er gemensamma bostad. För att undvika utmätning av något som tillhör dig, måste du kunna styrka att det är din egendom.") Kvitton och kontoutdrag är ju ett sätt, kanske finns andra? Om ni inte redan kollat upp det kunde det kanske vara en idé att kontakta Kronofogden och fråga i alla fall?
Wagner skrev:Apropå punkt 4, finns det någon möjlighet att styrka vilka saker som är hennes?
Tidigare köpte vi allt via hennes kort och hade 100% koll på alla kvitto utifall att...
Men nu föreligger inte risken längre då jag har skött mig på senare år....
silverscreen skrev:En hygglig (svär)mor släpper navelsträngen och ger dottern sin del. Det kan väl knappast vara så att svärmor inte vet vilket dilemma hennes ägande kan skapa. Alla vill väl hjälpa sina ungar och att ens insats som förälder inte går åt spillo. Men här finns det barn inblandat och familjen verkar vara så pass etablerad att dottern borde kunna sköta ägandet. Det går ju att lösa med äktenskapsförord eller liknande om svärmor är orolig för skilsmässa vid eventuellt brölopp.
Vid ett hemskt dödsfall så känns det ännu mer klart att allt ska gå till efterlevande pappan och barn, så länge inget brott finns.
Att svärmor ger sin del till dottern förvärrar endast min sits, om min sambo då "dör" så innebär det att barnen äger 100% istället....
Svärmor kan inte skänka sin del då hon tog lånet i mitt ställe, banken godkänner inte min sambo som ensam ägare till huset....