Hej Alla!

Har suttit och lusläst forumet efter vettiga svar men inte hittat något som motsvarar min fråga.

Sitsen är som följer.

Jag och min sambo med två barn 3 + 1,5 år gamla (gemensamma)

Köpte ett hus, jag var inte kreditvärdig hos den vanliga banken (pga anmärkning) så min svärmor köpte huset med sin dotter (min sambo)

Jag kommer att lösa ut min svärmor om ca 2 år då samtliga anmärkningar är borta.

Om min sambo skulle gå bort så ärver våra barn hennes del om jag har förstått lagen rätt, barnen kommer sedan att få en förmyndare uthyrd och vad jag förstått så skall barn inte förvalta fastigheter och därvid kommer huset att säljas till marknadsvärde.

Finns det något sätt för mig att rent juridiskt behålla huset om detta skulle inträffas?

Kan jag och min sambo upprätta avtal/testamente ?

Kanske hade varit lättare om jag ägt andra halvan som svärmor har...

Hon och jag har ett skrivet avtalet (upprättat av jurist) Som klargör att jag får köpa ut hennes halva av huset när jag är kreditvärdig dvs när anmärkningarna är borta...

Har jag någon typ av besittningsrätt av huset?
Rent krast har jag betalt Minst: 10 000 / månad i ett antal år bland annat svärmor del av lånet, el, värme,vatten,försäkringar och renoveringar

Hoppas ni förstår frågan och tankarna.

Ni kan naturligtvis upprätta avtal/testamente. Ni kan även gifta er.

Det jag blir lite fundersam över är varför dina barn skulle få en förmyndare? Varför duger inte du som förmyndare åt dina egna barn?

§1 - Gift Er.
§2 - Som sambo utan testamente är Du körd, anlita en advokat, ärvdabalken är inget för amatörer.

Lycka till :)

eviljava skrev:
Ni kan naturligtvis upprätta avtal/testamente. Ni kan även gifta er.

Det jag blir lite fundersam över är varför dina barn skulle få en förmyndare? Varför duger inte du som förmyndare åt dina egna barn?

Beträffande förmyndare så läste jag det någon stanns att om barnen fick en förmyndare/Godman utsedd och att förmyndaren ansåg att barn inte skulle äga fastigheter osv osv....
Kanske blandade ihop det....

:-)

Här kommer min högst lekmannamässiga bedömning av läget:

Om din sambo går bort kommer dina barn att ärva hennes del av huset. Du kommer att bli förmyndare över dem och kommer således att kunna bo kvar i huset.

Däremot kan din "svärmor" (om hon vill) kräva att bli utköpt eller i annat fall initiera en försäljning. Har du då en bet.anmärkning kan det naturligtvis bli lite struligt. Skulle det otänkbara hända att din livskamrat går bort, behöver du ju därför inte ta hem allehanda nya kvinnor innan din bet.anmärkning försvinner, eftersom detta eventuellt kan provocera din bortgångne sambos mor?

Redigerat:
eviljava skrev:
Här kommer min högst lekmannamässiga bedömning av läget:

Om din sambo går bort kommer dina barn att ärva hennes del av huset. Du kommer att bli förmyndare över dem och kommer således att kunna bo kvar i huset.

Däremot kan din svärmor (om hon vill) kräva att bli utköpt eller i annat fall initiera en försäljning. Har du då en bet.anmärkning kan det naturligtvis bli lite struligt. Skulle det otänkbara hända att din livskamrat går bort, behöver du ju därför inte ta hem allehanda nya kvinnor innan din bet.anmärkning försvinner, eftersom detta eventuellt kan vara provocerande gentemot din svärmor?

Jag kan få ett lån via tex bluestep redan nu så egentligen är det lungt :-)
Men det kostar mig ca 3 ggr mer än vad jag betalar i lån nu...

Nya kvinnor får jag dock vänta med....:-)
Dessutom så bor svärmor granne med oss så det kan vara svårt att smyga...

Jag oroar mig inte för svärmor iom att vi har ett juridiskt bindade avtal som enligt juristen inte går att bryta bara för att hon blir "sur"

Frågan kom upp då min sambo skall operaras om ca 1 månad och hon tog upp frågan vad som hände med vårt & våra barns hem om något skulle hända henne något.

Svärmors kommentar var: Det ordnar sig ni/du behöver inte oroa er....

Men när det gäller pengar och Sorg så kan allt hända har varit vittne till det för många gånger...

Skriv ett avtal då, eller gift er lite snabbt.

Testamente är det som gäller, och jag är lite förvånad över att inte juristen som upprättade avtalet såg till att det fanns testamenten mellan er och dessutom en livförsäkring på dig med din sambo som förmånstagare så att hon kan lösa ut sin mamma från huset om det händer dig något.

Det börjar bli oroliga tider på bostadsmarknaden där det kan ta lång tid att sälja en fastighet och då inte sällan till ett pris som ligger en bit ifrån vad man ville ha, på den negativa sidan, så det finns all anledning i världen att se om sitt hus lite,

Hur menar ni att ett testamente skulle hjälpa? Barnen har ju laglott hur som helst.

Så här förklarade vår bank för oss.

Om jag eller min dåvarande sambo går bort utses en god man, inte förmyndare, åt barnen/barnet. Denna goda man har som uppgift att tillvarata barnens ekonomiska intressen till de fyller 18 år. Jag som förmyndare kan inte röra barnens arv eller förvalta det under denna tid utan att den goda mannen godkänner detta.

Vi löste det genom att boka en tid på kommunhuset, sen tog vi ledigt en eftermiddag och gick ned och gifte oss.

Hemmakatten
Gift er. Beställ personbevis för hindersrprövning hos Skatteverket. Ring en borgerlig vigselförättare (eller präst men det brukar ta längre tid)och bestäm tid. En enkel vigsel är lika värdig och fin om inte mer änett vansinnigt bridezilla-bröllop.

Kan inte förstå människor som har barn tillsammans, hus tillsammans, oftast gemensam ekonomi och gemensamma semester- och framtidsplaner - och ändå inte gifter sig!!? För mig är det en gåta.

Om mandg varit gift hade banken godkänt honom som låntagare tillsammans med sin fru och eventuellt med svärmor som borgenär,vilket är helt annorlunda och bättre för er familj mot vad det är nu.

Varför i hela friden är ni inte gifta?! Då slipper ni tänka på alla papper och paragrafer som kan gå helt åt helsike.

Jag inbillar mig att ni vill ha ett sagobröllop för ett par hundra tusen (jepp, en ordentlig fördom om sambos med barn), men prioriterat att köpa en bostad i stället då det råder fantasipriser vilket gör det omöjligt för ett ungt par att kombinera boende och och nämnda bröllop. I stället skjuter man upp bröllopet och hoppas att man en dag ska ha råd.

Då ser mitt förslag ut som följande:
1) Gift er borgerligt på enklaste sätt med för er okända vittnen. Berätta inte för någon att ni gift er.
2) Lev tryggt i förvissningen om att det juridiska är ordnat om det skulle hända något.
3) Den dag ni faktiskt sparat ihop till bröllopet så bokar ni en kyrka, men anlitar en skådespelare i stället för en präst och genomför ett fejkbröllop. Alternativt skiljer er för att direkt gifta er igen.

Det här är inte direkta råd till dig TS, utan till alla de som känner igen sig i andra stycket. :)

• Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
Att gifta sig förbättrar situationen men det löser inte allt.

Jo, det löser väl detta problem så länge man inte skiljer sig?!

Nej, så länge som svärmodern står som delägare så kan hon tvinga fram en försäljning, om giftemålet även löser problemet med kreditanmärkningar som antytts här ovan så skulle det iofs. kunna lösa problemet fullt ut. Fördelen med giftemålet är att den efterlevande då förfogar över barnens arv så länge h*n lever.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.