S
M Mn92 skrev:
Enda anledning till varför hen anlitas är för att hen är ägare och tar alla bra och dyra hus för sin provision.. där hen trissar upp budgivningarna med kontakter som kan lägga bra belopp för större vinster.
Hen är känd för att sälja snabbt. Så förstår inte varför det inte går lika snabbt nu. Inga bra svar. Ingen återkoppling ingenting. Hen verkar inte ett dugg intresserad av att sälja till oss alls av någon av dessa 3 hus vi kikat på med hen som mäklare..

Ja som säljare är det säkert superbra med en sån. Men det var ju inte det som var poängen med detta inlägg.

Men ja tack för svar. Vi behöver inte diskutera mer om du anser vad hen är för mäklare då vi har fakta, bevis och säkra källor på att hen inte är någon bra mäklare för oss köpare.
Om mäklaren anlitas gör han ett bra jobb. Du påstår att du har bevis att han bryter mot lagen, jag påstår att du ljuger. Mäklaren kan ha goda skäl att behandla era bud som luft.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
@Mn92
Ni behöver se försäljningen utifrån säljarens perspektiv.

Varför vill denna sälja?
Vilket behov finns att flytta?
Vilka lån finns det på bostaden?
Finns det några renoveringar som är akuta?

Säljaren kan vara i en sits att en viss summa är avgörande, samtidigt som det då är svårt att först varför de begär mer än utgångspriset.

Säljaren har kanske ingen som helst brådska att sälja utan priset är avgörande..

Sedan kan det ju också vara så att mäklaren har gjort ett bra/kasst kontrakt. Att denne tar större % i ersättning vid högre försäljningsbelopp.

Med en mäklare som har största andelen av alla objekt får man fundera på om man vill göra denne sur.

Om ni gärna gärna vill ha huset så kan man höra av sig till säljaren och fråga fint. Vi har lagt ett bud, budet vi la var under utgångspriset men nu har bostaden varit ute sen April, vad krävs för ett avtal?

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Att huset inte är besiktigat behöver ni inte bry er om då det är ert ansvar som köpare att fullfölja er undersökningsplikt. Det är bättre att anlita en egen besiktningsman (viktigt att hitta en riktigt bra, vet av erfarenhet vad det kan kosta med en som inte gör sitt jobb ordentligt). När det gäller priset så sätter säljaren priset och sedan är det upp till er att välja om huset är värt vad säljaren begär. I det här fallet så verkar de ju inte sälja för mindre än 1,7 MSEK och då är det ju upp till er att bestämma er för hur gärna ni vill ha det här huset. Är det inte värt priset för er så är det ju bara att titta vidare, trist men sant.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Du får nog stanna upp och fundera lite. För mig känns läget ganska klart.

Du skriver att de andra visningarna ni gått på har gått på direkten och går väldigt snabbt, ni säger att mäklaren är "känd" för att fixa snabba affärer. En snabb affär är en bra affär och det betyder bra betalt.

Att ni inte köpt dessa hus antar jag beror på att ni inte har råd. Du säger att ni är jätte sugna på att köpa hus för lägenheten är trång etc. Då utgår jag ifrån att OM det fanns billigare hus så hade ni köpt det, korrekt ? Att ni inte köper billigare hus antar jag därmed är för att det inte finns några. Nu finns det ett hus som ni verkar ha råd med och vill köpa det för en summa som ni är villiga att betala men det är en summa som säljarna inte accepterar. Det verkar ju vara så att prisläget är för högt eller (om den informationen utelämnas) är så att ni har för höga krav. I min värld är det ganska enkelt;

- Om lägenheten är så hemsk och ni måste ha hus och om på orten där ni vill bo finns billigare hus - Så sänk kraven och köp ett annat.

- Om detta hus (1,7) är i typ lägsta priserna för hus på orten. Så får ni fråga er hur mycket ni vill flytta ifrån lägenheten. Chansen är att priserna går ner och då kunde ni fått mer hus för pengarna, men risken är att priserna ökar och har ni inte råd nu så kommer ni inte ha råd senare heller = lgh för resten av livet. Ingen mera än ni kan säga hur mycket ni vill flytta. Du säger också att ni gärna vill ha 100k för att renovera, ni kanske inte måste renovera ? Men samtidigt säger du att huset inte är värt 1,7 mkr...enligt dig. Och då är du tillbaka på de olika alternativen.

- Är det så att ni kärade ner er i detta huset men det finns flera liknade hus i denna prisklass men det kommer titt som tätt upp hus i samma prisklass. Skit i detta då, säljarna vill uppenbarligen inte sälja för under 1,7 och ni vill itne köpa för 1,7 så då finns det ingen matchning. Tänk sedan på ev. brygglån, lagfart och pantbrev drar upp kostnaden ytterligare.

Det är svårt när känslor kommer in och man "tycker det borde vara si och så" vi har alla varit/är där. Men marknaden bestämmer och vill man vara med på marknaden (köpa/sälja) så får man rätta sig efter den eller för evigt tycka att marknaden borde vara på ett annat sätt.

Lycka till !

• Gilla
Frisa och 6 till
  • Laddar…
TS uttrycker det som ”det är inte värt 1,7milj.

1,7milj är precis det säljarna (enligt mäklaren) bekräftat (två gånger) att det är vad de vill ha för att sälja och helt i linje med utgångspriset som är 1,675milj.

RÅD: släpp det och leta efter ett annat objekt. Kanske kommer huset ut med lägre pris på marknaden men svårt för er att ”pressa fram” om säljarna inte är där ännu.

TIPS 1: hota/kräv aldrig något om ni inte är beredd/tänker att stå för det. (y)Nu har du sagt att ert bud på 1550 ”gällde vid snabb affär annars letar ni vidare”. Särskilt viktigt när mäklaren sköter 80% av försäljningarna. Är nog bra att ni inte uppfattas som en strulig köpare som säger en sak och gör en annan.

Vi har precis i höst både varit på flera visningar och deltagit i budgivningar och till slut både köpt och sålt. Mäklare finns defintivt både bra och dåliga precis som både köpare och säljare kan kännas bra och dåliga.

Mäklaren vi valde sålde vårt förra hus för 14år sedan och har hållit på i 20år och gjort 1400 försäljningar. Så han är väldigt ”erfaren” och både kunnig, trevlig och väldigt proffsig.

Vi hade mycket prat med mäklaren och fick råd inför visningar och sen hur eventuell budgivning skulle hanteras på bästa sätt för minsta ”friktion” för budgivare och oss säljare nu i ”Coronatider” och allt. Vi fokuserade på:

Hur säkerställer vi att man ”kan stå för sina bud?” Helt enkelt att lånelöfte eller annan finansiering är klart. =Mäklaren lyfter frågan med spekulanten innan de får läggabud.

Hur får vi fram ev ”krav från köpare” redan inför budgivning? Dvs tankar om besiktningsklausuler, inflyttningsdatum, krav på lyckad försäljning av deras nuvarande hus till visst pris osv. =Mäklaren sonderar och noterar deras tankar omkring det här och förmedlar till oss som säljare.

Hur rangordnar/prioriterar vi bland dessa aspekter utifrån vår situtation UTÖVER eventuellt bud som de lämnar? (Dvs pengar är inte allt) =Mäklaren och vi bestämde tillsammans vad som kändes bäst/smidigast utifrån vår situation.

Hur UPPFATTAR mäklaren kunden utifrån mäklarens erfarenhet? Vilken kund känns bäst utifrån de kriterier vi diskuterat innan? =Mäklaren berättade hels tiden för oss vad olika spekulanter gjort/sagt/agerat och hans tolkning/tankar omkring de olika spekulanterna.

Vi hade tre ”för-visningar” och sen en ”huvud-visning”. 20 intressenter och budgivningen började så smått efter den tredje för-visningen och vi kunde skriva på eftermiddagen dagen efter huvud-visningen. Där både slutpriset och den intressent som till slut köpte huset var högst oväntat för både oss och mäklaren! MEN vi hade under hela resans gång en bra bild av vad som hände och vilka intressenter som fanns och hur de agerade.

Så under resans gång hade vi flera gånger kontakt om bud och andra saker kopplade till det. Där mäklaren t ex fick förklara för en spekulant att vi som säljare kommer att prioritera en smidig försäljning utan t ex ”krav i kontraktet om försäljning av nuvarande hus”. Däremot kunde vi kanske tänka oss lite senare tillträde. Andra spekukanter hjälpte mäklaren att få till en värdering på sitt nuvarande hus och ytterligare andra fick hjälp med bankkontakt. Osv.

I vårt fall var mäklaren väldigt duktig och informerade hela tiden om olika alternativ/konsekvenser och sätt man kan göra på men det var alltid vi som bestämde.

TIPS 2: Utgå ifrån att mäklaren gör sitt jobb och håller fortlöpande kontakt med säljarna. Oavsett vad ni tycker om mäklaren som person så är det bra att mäklaren har en positiv bild av er som köpare. HUR ni agerar/kommunicerar kommer säkerligen att noteras/förmedlas av mäklaren på ett eller annat sätt till säljaren.

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
T
Det här är ju enkelt.

Vill ni ha huset? Betala vad det kostar.

Vill ni ha huset, men inte betala vad det kostar? Lägg ett tydligt tidsbegränsat best and final offer, funkar det inte så släpp det helt och leta vidare.

Vet ni inte vad ni vill? Bestäm er först.

(Jag var i samma situation, fast på andra sidan, när alla spekulanter försvann på en vecka i våras.)

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
För det första gäller det att skaffa sig en "objektiv" uppfattning om värdet på huset. Försök gör lite statistik på liknande försäljningar. Finns det inte tillräckligt många försäljningar av liknande hus i liknande läge, så kan man skapa lite omräkningstabeller själv.

Kommer man då fram till att huset är inte värt mer än ex. 1,5. Då skall man inte bjuda mer än så. Det är skillnad om det faktiskt finns fler aktiva spekulanter, då kan man i viss mån ser övriga bud som en värdering.

Men ser det ut som att huet egentligen borde kosta 2 milj.Fast kanske inte just nu. Då kan man ju överväga att gå in i en seriös förhandling i närheten av säljaren önskade pris.

Om man vill lägga ett skambud, och hoppas på framgång, så är det bra att göra lite studier av säljaren. Varför säljer man? Finns det indikationer på att säljaren inte behöver sälja just nu (typ redan försökt sälja två gånger de senaste 3 åren)?

Det kan vara bra att försöka lite småprat med mäklaren om säljaren under visningen. Är det ex. ett dödsbo, efter skillsmässa, så kan det vara bra att försöka luska om säljarna är överens om försäljningen. Är de inte det, så bör man vara lite extra vaksam över formaliteter, och säkerställa att det verkligen är utflyttat vid ev. tillträde osv.

Hej TS,

Kan berätta lite om vårt husköp. När vi var bortresta på en långresa kom ett hus som vi tyckte var helt fantastiskt upp på Hemnet, vi förälskade oss också i detta huset. Dock var vi bortresta i en månad till nästan och därefter började jag nytt jobb som resulterade i en provanställning. Så vi insåg direkt att det var kört eftersom det var fyra månader bort för oss att lägga bud. Men bad ändå om en visning för att få se detta hus.

Efter fyra månader så låg fortfarande huset ute till försäljning och vi valde då att lägga ett bud cirka 500.000kr utgångspriset. I denna sits stod vi i cirka fem månader till, vi hade högsta (Och enda kvarstående) budet i fem månader. Tillslut tröttnade säljare och gav med sig (Mäklaren försökte flertalet gånger trissa upp oss) och vi mötes vid cirka 400.000kr under utgångspris.

Så dina alternativ:

Få huset nu genom att betala 1,7miljoner.
Få huset i framtiden genom att ha is i magen. Sedan gäller det att ha riktigt mycket is i magen ibland. Då kan ni möta varsom mellan ert högsta bud och 1,7 miljoner (Lägre än ert högsta blir tufft tror jag)

Dock skulle jag avråda strakt från att lägga dryga bud för vissa er tuffa som någon rekommenderade, uppenbarligen har inte säljaren problem med att vänta och kan avfärda er helt som köpare (Säljaren av vårt hus avfärdade en köpare för han kritiserade någon detalj med huset)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
Har i sommar sålt i en svårsåld kommun, med bakgrund att jag tidigare sålt i en lättsåld kommun , oj vilka skillnader på mäklare, dom framför inte skambud om man satt en prisnivå, dom framför inte ens budet och följer dom riktlinjer man kommit överens om.

Sista tog ca 1 år att sälja, fick köpare som du, dom som pruta hårt, tog upp detta med mäklaren att inte framföra dessa bud till mig , då jag inte är intresserad att sälja till det priset, ( utan bara tacka dom för visat intresse) men mäklaren envisades att framföra buden, då tog jag bort mäklaren, hitta en annan mäklare, samma köpare kom med sina skambud, då tog jag tag i affären, denna skambuds köpare säljer jag inte till , stryk bort han helt !
Då framförde han ett vettigt bud, val o kval om jag skulle sälja eller inte, men tänkte samtidigt, en som bråkar så här kommer bara ge framtida problem, så skit i han.

Ny mäklaren lyssna inte heller på vad jag sa, framför inte låga bud till mig, men mäklaren fortsatte, då tog jag bort även den sista mäklaren.
Vi var 3 hus som hade liknande prislapp , såg att dom fick göra som jag gjorde, byta mäklare, tidsramen för sälja ca 1 år, dom 2 andra gick ut för 3 gången, jag avvaktade , men då ringer en ny köpare till mig som följt huset, jag är tydlig vad jag ska ha, han framför då ett seriöst bud till min gamla mäklare .
Så alla vi 3 fick vad vi begärde , men var en bråkig resa att nå dit.
Snacka sedan med dessa två andra säljare, visa sig att vi hade samma köpare som framfört liknande skambud till även till dom , även dessa säljare blev förbannade på mäklarna varför dom envisas att framföra skambud, dom andra två fick sedan en ny startad mäklare som inte framförde skambuden och lyckades då sälja deras hus, tog upp detta med min mäklare som även haft deras hus .Du tappa 2 av 3 topp hus till den nya mäklaren , på håret du även tappade mig även mig.

Som köpare tror man oftast säljaren måste sälja till vilket pris som helst , vilket mäklare i dessa svårsålda kommuner måste bli tydligare med , finns ett lägstapris som man har som säljare, då ska mäklaren acceptera vad man som säljare har för krav, säljaren har tydligt framför detta när man anlita mäklaren. vilket mäklare gör i lättsålda kommuner, dom tackar för visat intresse, sedan hur dom framför det till köpare, kan vara att dom hör av sig dagen efter att säljaren inte säljer till detta bud, då har dom inte ens framfört skambudet till säljaren, exakt som säljaren har begärt.

• Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Har i sommar sålt i en svårsåld kommun, med bakgrund att jag tidigare sålt i en lättsåld kommun , oj vilka skillnader på mäklare, dom framför inte skambud om man satt en prisnivå, dom framför inte ens budet och följer dom riktlinjer man kommit överens om.

Sista tog ca 1 år att sälja, fick köpare som du, dom som pruta hårt, tog upp detta med mäklaren att inte framföra dessa bud till mig , då jag inte är intresserad att sälja till det priset, ( utan bara tacka dom för visat intresse) men mäklaren envisades att framföra buden, då tog jag bort mäklaren, hitta en annan mäklare, samma köpare kom med sina skambud, då tog jag tag i affären, denna skambuds köpare säljer jag inte till , stryk bort han helt !
Då framförde han ett vettigt bud, val o kval om jag skulle sälja eller inte, men tänkte samtidigt, en som bråkar så här kommer bara ge framtida problem, så skit i han.

Ny mäklaren lyssna inte heller på vad jag sa, framför inte låga bud till mig, men mäklaren fortsatte, då tog jag bort även den sista mäklaren.
Vi var 3 hus som hade liknande prislapp , såg att dom fick göra som jag gjorde, byta mäklare, tidsramen för sälja ca 1 år, dom 2 andra gick ut för 3 gången, jag avvaktade , men då ringer en ny köpare till mig som följt huset, jag är tydlig vad jag ska ha, han framför då ett seriöst bud till min gamla mäklare .
Så alla vi 3 fick vad vi begärde , men var en bråkig resa att nå dit.
Snacka sedan med dessa två andra säljare, visa sig att vi hade samma köpare som framfört liknande skambud till även till dom , även dessa säljare blev förbannade på mäklarna varför dom envisas att framföra skambud, dom andra två fick sedan en ny startad mäklare som inte framförde skambuden och lyckades då sälja deras hus, tog upp detta med min mäklare som även haft deras hus .Du tappa 2 av 3 topp hus till den nya mäklaren , på håret du även tappade mig även mig.

Som köpare tror man oftast säljaren måste sälja till vilket pris som helst , vilket mäklare i dessa svårsålda kommuner måste bli tydligare med , finns ett lägstapris som man har som säljare, då ska mäklaren acceptera vad man som säljare har för krav, säljaren har tydligt framför detta när man anlita mäklaren. vilket mäklare gör i lättsålda kommuner, dom tackar för visat intresse, sedan hur dom framför det till köpare, kan vara att dom hör av sig dagen efter att säljaren inte säljer till detta bud, då har dom inte ens framfört skambudet till säljaren, exakt som säljaren har begärt.
Jag tror också du belyser en annan viktig punkt, och det är att vara en reko köpare. Ingen vill sälja till en jobbig j*vel som ska strula innan affären är klar. Därför tror jag inte på att hålla på med massa villkorade bud som dras tillbaka och "Maxnivåer" som justeras etc.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Sista tog ca 1 år att sälja, fick köpare som du, dom som pruta hårt, tog upp detta med mäklaren att inte framföra dessa bud till mig , då jag inte är intresserad att sälja till det priset, ( utan bara tacka dom för visat intresse) men mäklaren envisades att framföra buden, då tog jag bort mäklaren,
Du menar att du bytte mäklare för att vederbörande inte ville bryta mot gällande lagar och regler?

"Mäklaren är skyldig att framföra alla bud till säljaren till dess att köpekontraktet är påskrivet."
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/budgivning/

• Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Du menar att du bytte mäklare för att vederbörande inte ville bryta mot gällande lagar och regler?

"Mäklaren är skyldig att framföra alla bud till säljaren till dess att köpekontraktet är påskrivet."
[länk]
Snacka igenom detta med flera mäklare, ringde även min tidig mäklare från den lättsålda kommunen.

Hon berätta sanningen , ja den kommun du är i är en bland dom sista kommuner i landet som fick igång budgivning.
Vilket även en mäklare bekräftade i den aktuella kommunen , det stämmer, här råder det prutar kultur,
Rådet jag då fick var att inte presentera skambudet på hemnet/mäklarsidan den kan komma ligga som grund för andra köpare, där första budet ligger drygt 500 tusen under utsatt pris, låt inte mäklaren lägga ut detta bud, vilket jag även ställde som krav andra gången, men min nya mäklare la ändå ut den, då tog jag bort även denna mäklare, och han blev så besviken, skrev långt mail till mig.
Ca 4 månader efter hör den nya kunden av sig till mig, yes han förstår , vi kommer överens om nästan utsatt pris , vilket han då framför till den gamla mäklaren, köparen vill ha mäklare , vilket jag accepterar då prislappen är hög.

Men som min gamla mäklare förklara så behöver inte skambudet ligga synligt , eller framföras till andra köpare vad detta bud är, vilket hon hade gjort om hon börjat sälja i denna kommun.
Så ville även jag och dom två andra säljarna även sälja våra hus, där skambud inte presenteras, vilket ledde till att det var bättre o plocka bort mäklarna istället och börja om, på så sätt lyckades vi alla sälja.

Cheesen
M Mn92 skrev:
Jo det hade vi tänkt göra om vi får det. Det flesta hus här är besiktade vid försäljning nämligen..
Säljaren kan inte hindra er att uppfylla er undersökningsplikt. Det är köparen som "måste" besikta huset inte säljaren.

Jag har skummat tråden och kan bara ge er ett råd då ni nu uppenbarligen är sugna på huset.

Om nu huset inte är besiktat av säljaren så boka en tid när du får koma med din besiktningsman och gör en grundlig genomgång av skicket. Ta med dig snickaren som du tänkt anlita för eventuell renovering vid samma tillfälle så får du ett hum om vad det kommer att kosta.
Efter att du gjort denna besiktning så kan du sedan lugnt bjuda 1,3, 1,5 miljoner eller 1,8 milijoner med hänvisning till att huset är faktiskt bara värt så mycket och det kommer att kosta mig så och så många hundra tusen att åtgärda felen vi hittat.
Sedan kan du sova lugnt om nätterna om säljaren fortfarande inte vill sälja för då vet du i alla fall att ni inte gick på den eventuella niten att stå i ett obeboeligt renoveringsobjekt med tre barn som har möss springandes i sängen (Det har hänt och det är inget dolt fel när du inte besiktat huset ordentligt)

Och ja jag vet att det kostar att anlita en besiktningsman men du visar samtidigt mäklare och säljare att du är en seriös kund.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
T
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag tror också du belyser en annan viktig punkt, och det är att vara en reko köpare. Ingen vill sälja till en jobbig j*vel som ska strula innan affären är klar. Därför tror jag inte på att hålla på med massa villkorade bud som dras tillbaka och "Maxnivåer" som justeras etc.
Var en jobbig köpare, han bolla hela tiden med mäklaren, fick svara flera gånger jag inte var intresserad, gjorde som TS säljare höjde priset till han, sedan berätta till mäklaren att han vägrar jag sälja till , var noga och framför detta till han så han försvinner.
Haha blev ett samtalsämne när jag senare sålde till en annan köpare, vilket även ena grannen tog till sig när dom sedan sålde med samma mäklare.
Självklart vill man sälja till en bra köpare, en som bråkar redan från start är lika och plocka bort , bästa som sagt be mäklaren framföra att han inte får köpa huset, vilket mäklaren måste framföra till köparen. skit bra.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
(Det har hänt och det är inget dolt fel när du inte besiktat huset ordentligt)
Och ja jag vet att det kostar att anlita en besiktningsman men du visar samtidigt mäklare och säljare att du är en seriös kund.
Goda råd tror jag men besiktning och dolda fel är väl helt frikopplade från varandra rent ansvarsmässigt? Besiktning gör man för att veta vad man köper och vad det kan komma att kosta att få huset i sådant skicka man vill, dolda fel är en märkig historia som går ut på att man under ett decennium ska ha ansvar för problem som man som säljare antagligen inte känner till - sådär, nu springer jag vidare på min käpphäst.

Och vad gäller seriös köpare - de mäklarkontakter jag haft tyder på att mäklarens älsklingar är kunder som köper osett till maximalt pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.