Appendix Appendix skrev:
Ärligt så ser jag ju inte alls att de är knepiga. om de har haft det ute sen april så kanske det är ett tecken på att de vill ha det de säger för huset och kan vänta.

Skambud brukar många gånger göra säljarna svårare att ha att göra med.

Så...

Vill ni ha det?
Då betalar ni det de vill ha.

Vill ni inte betala. Leta vidare.

Enkelt. Och så lägger ni inte mer negativ energi på det :)
Ni kommer behöva all energi till att flytta sen, allt som krävs för att komma igång med ett hus.

Och du.... det där med pengar. Hus är svindyra. Det kan verka frestande att köpa ett billigt utanför stan. Men det är väldigt mycket utgifter som man inte tänker på som kommer första året. tex att allt man gör dessutom kostar 10-20.000 direkt.
Ni kommer behöva en buffert. För en vecka sen dog min ventilation. Kostar 53.000 för nytt aggregat. Visst kan man vara utan. Men då slits byggnaden snabbare och helt plötsligt får man reparera saker på grund av den dåliga ventilationen.

Räkna med att det krävs en hel del timmar med hus bara på underhåll och sköta om tomten dessutom. Med tre barn så skulle jag rekommendera er hus bara om ni har bott i hus innan. Och att ni är vana vid ett fixa själv. (Är ni inte vana så går det alltid att köpa in. Räkna inte att släkt och vänner gör saker gratis åt er. Folk lovar mycket hjälp men det är inte lika lätt få hjälp när man behöver det och de ska fixa med sina egna byggen).
Lätt att säga om man inte kan sätta sig in i situationen med 3 barn i en trång lägenhet som kostar lika mycket som ett hus ... men ja vi är pålästa, frågan var hur vi skulle göra av dessa 3 alternativ. Vi kommer köpa hus, som sagt vi är pålästa om allt. Men tack iaf

Appendix Appendix skrev:
Ni har inte en dålig mäklare. Det är säljarens mäklare. Ni vet dessutom inte vilken dialog mäklaren och säljaren har.

Säljaren kanske sagt till mäklaren att de inte vill sälja under ett visst pris och att de inte vill höra om bud under det :)

Välkommen till den underbara världen med husaffärer.

Mäklaren kanske är "sämst". Men om denne har 80% av affärerna tycker ju uppenbarligen säljarna att denne är bra ;) Jag skiter ju i om köparna tycker att mäklaren är bra om jag säljer. Jag tycker de ska känna att de betalade precis max av det som de kunde-. Att det blev dyrt och jobbigt. Så att jag fick så mycket pengar som möjligt. DET är den bästa mäklaren för mig som säljare :D
Enda anledning till varför hen anlitas är för att hen är ägare och tar alla bra och dyra hus för sin provision.. där hen trissar upp budgivningarna med kontakter som kan lägga bra belopp för större vinster.
Hen är känd för att sälja snabbt. Så förstår inte varför det inte går lika snabbt nu. Inga bra svar. Ingen återkoppling ingenting. Hen verkar inte ett dugg intresserad av att sälja till oss alls av någon av dessa 3 hus vi kikat på med hen som mäklare..

Ja som säljare är det säkert superbra med en sån. Men det var ju inte det som var poängen med detta inlägg.

Men ja tack för svar. Vi behöver inte diskutera mer om du anser vad hen är för mäklare då vi har fakta, bevis och säkra källor på att hen inte är någon bra mäklare för oss köpare.

• Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Ni kan inte göra annat än att avvakta och se. Hade jag varit säljare skulle jag tyckt att ni verkat vara besvärliga köpare eftersom ni ändrat ert bud. Att då ringa och tjata förbättrar inte er situation.

• Gilla
t4bb3 och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Ni kan inte göra annat än att avvakta och se. Hade jag varit säljare skulle jag tyckt att ni verkat vara besvärliga köpare eftersom ni ändrat ert bud. Att då ringa och tjata förbättrar inte er situation.
Precis. Har de väntat sen april (ett halvår) kommer de nog fortsätta att vänta. Tiden är uppenbarligen ingen faktor :)

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M Mn92 skrev:
Lätt att säga om man inte kan sätta sig in i situationen med 3 barn i en trång lägenhet som kostar lika mycket som ett hus ... men ja vi är pålästa, frågan var hur vi skulle göra av dessa 3 alternativ. Vi kommer köpa hus, som sagt vi är pålästa om allt. Men tack iaf
Jag tror man nog ska säga att ett hus kostar mer än en trång lägenhet. Både i pengar och tid.

Svaret på hur ni ska göra blir "gå vidare".

Karlia
Är inte huset värt 1.7 för er ska ni givetvis inte lägga det. Då ni inte har anlitat mäklaren är det svårt för er att ställa krav på honom, ni vet inte vilken kontakt han har med sin uppdragsgivare.

Spelar ingen roll vad ni tycker om honom, jag har själv träffat få mäklare jag tyckt om. När jag anlitat någon har jag kunnat välja inte när jag köpt något.

Appendix Appendix skrev:
Jag tror man nog ska säga att ett hus kostar mer än en trång lägenhet. Både i pengar och tid.

Svaret på hur ni ska göra blir "gå vidare".
Men jaaa, vi är pålästa. Det ändrar inte vår livssituation där vi mår dåligt av att bo såhär med barnen.

Jösses.. ett hus är en investering för livet där man själv står som ägare och betalar för sitt egna.
medan man nu bara betalar till någon annans ficka ..

• Gilla
AnnaLundh och 3 till
  • Laddar…
C
M Mn92 skrev:
Men ja tack för svar. Vi behöver inte diskutera mer om du anser vad hen är för mäklare då vi har fakta, bevis och säkra källor på att hen inte är någon bra mäklare för oss köpare.
Mäklare är ju mäklare, ingen idé att som spekulant haka upp sig på vad man tycker om mäklaren eftersom man inte väljer. Annorlunda om man skall sälja. Se det som ett spel och fundera på hur du skall spela spelet för att vinna.

Vill man göra en bra affär - få mycket för pengarna - krävs det oftast att säljaren är lite desperat och att köparna saknas av någon anledning t.ex. en svag eller orolig marknad eller ett knepigt objekt. Här var det uppenbarligen bara köparna som saknades. Då får man leta vidare.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Är inte huset värt 1.7 för er ska ni givetvis inte lägga det. Då ni inte har anlitat mäklaren är det svårt för er att ställa krav på honom, ni vet inte vilken kontakt han har med sin uppdragsgivare.

Spelar ingen roll vad ni tycker om honom, jag har själv träffat få mäklare jag tyckt om. När jag anlitat någon har jag kunnat välja inte när jag köpt något.
Nåja, Vi får helt enkelt se hur det blir..

• Gilla
jsoderholm47 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mäklare är ju mäklare, ingen idé att som spekulant haka upp sig på vad man tycker om mäklaren eftersom man inte väljer. Annorlunda om man skall sälja. Se det som ett spel och fundera på hur du skall spela spelet för att vinna.

Vill man göra en bra affär - få mycket för pengarna - krävs det oftast att säljaren är lite desperat och att köparna saknas av någon anledning t.ex. en svag eller orolig marknad eller ett knepigt objekt. Här var det uppenbarligen bara köparna som saknades. Då får man leta vidare.
Gillar att ingen svarar på det jag skrev, men ja vi får se hur det blir.

• Gilla
Bjirn
  • Laddar…
Karlia
M Mn92 skrev:
I inlägg #33 gav jag ett svar på din fråga.

H
Appendix Appendix skrev:
Ni har inte en dålig mäklare. Det är säljarens mäklare. Ni vet dessutom inte vilken dialog mäklaren och säljaren har.

Säljaren kanske sagt till mäklaren att de inte vill sälja under ett visst pris och att de inte vill höra om bud under det :)

Välkommen till den underbara världen med husaffärer.

Mäklaren kanske är "sämst". Men om denne har 80% av affärerna tycker ju uppenbarligen säljarna att denne är bra ;) Jag skiter ju i om köparna tycker att mäklaren är bra om jag säljer. Jag tycker de ska känna att de betalade precis max av det som de kunde-. Att det blev dyrt och jobbigt. Så att jag fick så mycket pengar som möjligt. DET är den bästa mäklaren för mig som säljare :D
En mäklare ska tillgodo se både säljare och köpare. Köparen kan ju bli en säljare sen. Sen finns det mäklare som vill sälja till sin kompis, släkting och lämnar inte vidare de högre buden till säljaren. Rätt? Nej, det är t.om. olagligt. Svårt för säjaren att bevisa då de förmodligen aldrig får veta att någon/några la ett högre bud än det som huset blev sålt för.

Huset är uppenbarligen mycket svårsålt. Det vet ju säljaren också. Antagligen är priset för högt. Du säger att husen säljs för 1.2-1.6 Då är det där du skall ligga. Men detta är svårsålt så i underkant. Låter som 1.550 var lite högt. Har du möjligen låtet lite angelägen som mäklaren läst av och nu försöker lura dig till överpris. Lägg vad huset är värt och vad du vill betala och stå på dig och låt dig inte dras med. Det finns ju inga andra budgivare. Om huset är så svårsålt så kommer väl mäklaren tillbaka så småningom.

C
M Mn92 skrev:
Gäller samma sak på öppna forum för övrigt. Meningslöst att haka upp sig på de svar man får eftersom du inte väljer vilka som svarar. Personligen tycker jag du har fått många bra svar på din frågeställning.

P
Tycker du ska ta huset. Win win för alla. Ni kan låta era barn härja som indianer och de stackars grannarna kan kanske äntligen få lite lugn och ro. Folk i allmänhet antar möjligtvis att det är så oskyldigt med barn och ”de låter väl inte så mycket”. Fel. Barn kan låta som en hord elefanter när de håller på och det är enormt påfrestande för grannen under.

Hur som helst. Eftersom du har för avsikt att bo i huset i många år så är det väl en bra investering. Du måste ju inte renovera allt på en gång. Men som många redan nämnt här, tänk på att ett hus kräver sjukt mycket jobb, tid, pengar. Det är lätt att ha en romantisk bild. Sen när dina ungar gapar på tomten och hoppar studsmatta kanske du ändå får stå ut med gnälliga grannar :crysmile:

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fagerkvinna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.