Alebaleportocale
M Mn92 skrev:
Gillar att ingen svarar på det jag skrev, men ja vi får se hur det blir.
ha is i magen. Jag skulle inte köpa. Om du vill ha ett svar.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Cheesen
D Danielc skrev:
Goda råd tror jag men besiktning och dolda fel är väl helt frikopplade från varandra rent ansvarsmässigt? Besiktning gör man för att veta vad man köper och vad det kan komma att kosta att få huset i sådant skicka man vill, dolda fel är en märkig historia som går ut på att man under ett decennium ska ha ansvar för problem som man som säljare antagligen inte känner till - sådär, nu springer jag vidare på min käpphäst.
.
Just dolda fel är jättesvåra att komma farandes med när man inte uppfyllt sin undersökningsplikt. Säljaren har då alltid övertag när man kan påpeka att köparen borde ha fullgjort sin undersökningsplikt ordentligt och då troligen upptäckt felet eller kunnat ana att en fördjupad undersökning vart på plats (Det är det alla dessa doldafelförsäkringar gör i första läget).

Sedan håller jag med om att besiktningen främst är till för ens egen skull som köpare för att kunna bilda sig en uppfattning om husets värde och kostnader. Därför så råder jag att besikta i alla fall i förminskad skala innan du lägger några bud över huvudtaget. Om du köper med besiiktningsklausul så har du redan kommit överrens om priset och säljaren behöver då inte alls gå ned i pris ett öre (Båda förlorar på detta då säljaren får betala eventuell mälklaravgift och köparen får stå för sin besiktningskostnad lika fullt som om man besiktat före budgivning). Därför råder jag TS att besikta innan han lägger något mer bud.

M Mn92 skrev:
Jo det hade vi tänkt göra om vi får det. Det flesta hus här är besiktade vid försäljning nämligen..
Se till att välja en välrenommerad besiktningsman och ta inte den som mäklaren rekommenderar.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Just dolda fel är jättesvåra att komma farandes med när man inte uppfyllt sin undersökningsplikt. Säljaren har då alltid övertag när man kan påpeka att köparen borde ha fullgjort sin undersökningsplikt ordentligt och då troligen upptäckt felet eller kunnat ana att en fördjupad undersökning vart på plats (Det är det alla dessa doldafelförsäkringar gör i första läget).
Men crap, jag trodde jag fått grepp om detta - om det är hur bra jag besiktigat som avgör om något är ett dolt fel blir det ju bisarrt på en helt ny nivå. De saker jag sett exempel på som faktiskt gått igenom som dolda fel har ju varit rejält dolda så att säga.

Cheesen
D Danielc skrev:
Men crap, jag trodde jag fått grepp om detta - om det är hur bra jag besiktigat som avgör om något är ett dolt fel blir det ju bisarrt på en helt ny nivå. De saker jag sett exempel på som faktiskt gått igenom som dolda fel har ju varit rejält dolda så att säga.
just dolda fel är bizzart på hög nivå. Jag var inte det minsta orolig när jag sålde min trettitalskåk för 8 år sen. Just för att jag har insett hur svårt det är med dolda fel. Om köparen kan förvänta sig att ett dolt fel kan finnas så är det inte ett dolt fel. Om man då inte besiktar så kan man förvänta sig att hitta fel:-)

• Gilla
Danielc
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Har i sommar sålt i en svårsåld kommun, med bakgrund att jag tidigare sålt i en lättsåld kommun , oj vilka skillnader på mäklare, dom framför inte skambud om man satt en prisnivå, dom framför inte ens budet och följer dom riktlinjer man kommit överens om.

Sista tog ca 1 år att sälja, fick köpare som du, dom som pruta hårt, tog upp detta med mäklaren att inte framföra dessa bud till mig , då jag inte är intresserad att sälja till det priset, ( utan bara tacka dom för visat intresse) men mäklaren envisades att framföra buden, då tog jag bort mäklaren, hitta en annan mäklare, samma köpare kom med sina skambud, då tog jag tag i affären, denna skambuds köpare säljer jag inte till , stryk bort han helt !
Då framförde han ett vettigt bud, val o kval om jag skulle sälja eller inte, men tänkte samtidigt, en som bråkar så här kommer bara ge framtida problem, så skit i han.

Ny mäklaren lyssna inte heller på vad jag sa, framför inte låga bud till mig, men mäklaren fortsatte, då tog jag bort även den sista mäklaren.
Vi var 3 hus som hade liknande prislapp , såg att dom fick göra som jag gjorde, byta mäklare, tidsramen för sälja ca 1 år, dom 2 andra gick ut för 3 gången, jag avvaktade , men då ringer en ny köpare till mig som följt huset, jag är tydlig vad jag ska ha, han framför då ett seriöst bud till min gamla mäklare .
Så alla vi 3 fick vad vi begärde , men var en bråkig resa att nå dit.
Snacka sedan med dessa två andra säljare, visa sig att vi hade samma köpare som framfört liknande skambud till även till dom , även dessa säljare blev förbannade på mäklarna varför dom envisas att framföra skambud, dom andra två fick sedan en ny startad mäklare som inte framförde skambuden och lyckades då sälja deras hus, tog upp detta med min mäklare som även haft deras hus .Du tappa 2 av 3 topp hus till den nya mäklaren , på håret du även tappade mig även mig.

Som köpare tror man oftast säljaren måste sälja till vilket pris som helst , vilket mäklare i dessa svårsålda kommuner måste bli tydligare med , finns ett lägstapris som man har som säljare, då ska mäklaren acceptera vad man som säljare har för krav, säljaren har tydligt framför detta när man anlita mäklaren. vilket mäklare gör i lättsålda kommuner, dom tackar för visat intresse, sedan hur dom framför det till köpare, kan vara att dom hör av sig dagen efter att säljaren inte säljer till detta bud, då har dom inte ens framfört skambudet till säljaren, exakt som säljaren har begärt.
Du vet att det finns en lagstiftning i Sverige som säger att en Mäklare måste framföra alla bud oavsett till uppdragsgivaren va?

M Mn92 skrev:
Har gått på en del visningar här. En av mäklarna har otroligt dåligt rykte men är den som säljer typ 80% av alla villor här..
Så ja på med masken och låtsas som inget..
Efter några visningar gav vi upp i "stan" och letade runtom. Mer hus och tomt för pengarna.
Hittade ett som varit ute sen april i år. Som ingen budat och intresset där är oerhört svalt då det inte längre anordnas visningar utan man får boka en privat.

Vi bokade och blev förälskade.. perfekt för vår familj och att även kunna växa i .
Med tanke på hur litet intresset är och hur länge det legat ute så gav vi ett skambud samma kväll på 1.355 (utgångspris 1.675) efter en vecka där vi inte hört nåt skickade jag till mäklaren och frågade om han hört nåt och fick då till svar att det troligen var för lågt men att hen skulle höra av sig till säljaren.. så på 1 vecka har hen alltså inte ens meddelat säljaren om vårt bud..
Fick svar på kvällen. Då vill säljaren ha 1.7 alltså mer än utgångspriset... och svaret var pga att det var en vanlig reaktion vid irriterade säljare.. jo visst.

Men vi la ett bud på 1.550 och 2 dagar senare hörde vi inte ett knyst så jag valde att konfrontera och skrev att vi sänkte vårt bud pga brist på respons och att det gällde tills dagen efter annars letar vi vidare.

Ni får nog göra det, inte hört nåt än. fick vi som svar

Blev irriterad och svarade att då får hen helt enkelt försöka jaga tills de svarar tillbaka.
Och om de vill sälja önskar vi en snabbare affär.

3 min senare så skulle de helt plötsligt återkomma snart...

Fick samma svar att de inte tar lägre än 1.7...

Vi skrev att vi avvaktar då.

Men vi vill verkligen ha det här huset. Men har bara ett lånelöfte på 1.8 och vill kunna renovera liiite iaf..
Dessutom är inte huset värt pengarna, speciellt inte när det varit ute så länge heller..

Vad ska vi göra ? Ska vi avvakta och ha is i magen och hoppas att de ringer tillbaka eller ska vi försöka höra av oss igen och lägga ett bud på 1.6 vårt sista maxbud, eller be om att kanske få kontakta säljaren och försöka komma fram till nåt?

Vi är så kluvna nu.. hur hade ni gjort? Vi vill ju verkligen ha det men inte för 1.7 det är det inte värt det.. jag jobbar med förra säljaren som fixat allting innan nuvarande som köpte det så dem har ju i princip inte gjort nåt sen dem köpte det av min kollega.
Sen är det heller inte besiktat..Därav tycker vi inte alls det är värt 1.7 ..

Ska vi försöka ha is i magen bara, eller hur hade ni gjort?
Mvh desperat första gångs husköpare som mår oerhört dåligt i vår lägenhet som småbarnsfamilj med gnälliga grannar under oss
Hej hej,

Två saker jag noterar efter att läst er story, säljaren verkar inte vara ”desperat” nog. Sedan känns det som att mäklaren kör fulspel med er då ni kanske ”visat” att ni är sugna, dvs ”fear of loss” -tricket. Verkar oerhört märkligt att man har ett utgångspris som sedan inte gäller. Kallas lockpris i min värld.

Sedan sa ni att ni hade lånelöfte på 1,8. Men det gäller väl själva huset? Eller har ni löfte på blankolån till renovering utanför lånelöftet på huset?

T
T TVR skrev:
Du vet att det finns en lagstiftning i Sverige som säger att en Mäklare måste framföra alla bud oavsett till uppdragsgivaren va?
Ja men mäklaren behöver inte framföra budet offentligt , om han skickar ett sms till mig räcker, mäklaren behöver inte upplysa andra att det finns ett bud, som ett skambud. detta kan hållas dolt, mäklaren kan bokföra budet i sina papper om försäljningen inget en spekulant behöver få reda på, där kan sedan köparen se vilka bud som kommit och när, men inte innan affären är klar.
På detta sätt kan säljaren dölja skambuden, som att dom inte finns där, vilket är bra i prutar kommuner, mäklaren kan framföra att säljaren har en lägsta nivå.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Mn92 skrev:
Vi vill ju ha det.. men inte för 1.7 som det inte ens är ute för
Ligg lågt o avvakta, verkar ju inte vara så många spekulanter precis.

T Takläggare skrev:
Ja men mäklaren behöver inte framföra budet offentligt , om han skickar ett sms till mig räcker, mäklaren behöver inte upplysa andra att det finns ett bud, som ett skambud. detta kan hållas dolt, mäklaren kan bokföra budet i sina papper om försäljningen inget en spekulant behöver få reda på, där kan sedan köparen se vilka bud som kommit och när, men inte innan affären är klar.
På detta sätt kan säljaren dölja skambuden, som att dom inte finns där, vilket är bra i prutar kommuner, mäklaren kan framföra att säljaren har en lägsta nivå.
Det framgick inte i det du skrev! d
Dessutom kanske spekulanterna har frågat om det finns någon som lagt något bud, vad tycker du Mäklaren ska svara då?

T
T TVR skrev:
Det framgick inte i det du skrev! d
Dessutom kanske spekulanterna har frågat om det finns någon som lagt något bud, vad tycker du Mäklaren ska svara då?
Han kan svara att det finns bud men inte accepterade bud, säljaren har tackat för visat intresse och sagt nej, mer behöver inte mäklaren göra.
På så sätt avfärdar man prutare och skambud snabbt och snyggt. då behöver ingen fundera eller hoppas på att skambud accepteras , ett snabbt svar är oftast det bästa svaret i dessa kommuner.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Kom att tänka på en till sak, möjligheten finns ju att mäklaren kör fulspel mot säljaren också. Varför inte kontakta säljaren och kolla? Inget att vara rädd för. Ni skall ju ändå om det blir affär ha en hel del med varandra att göra.

Låter mysko.
Kan ni inte själva ta kontakt med ägaren?

Ha is i magen! Är det inte sålt på 6 månader så är det inte värt det priset. Säljaren behöver bara tid för att inse och acceptera att hen inte får vad hen begär, och ibland tar det väldigt lång tid. Är själv mäklare så jag vet detta av erfarenhet, tyvärr

• Gilla
Mn92 och 1 till
  • Laddar…
M Mn92 skrev:
Har gått på en del visningar här. En av mäklarna har otroligt dåligt rykte men är den som säljer typ 80% av alla villor här..
Så ja på med masken och låtsas som inget..
Efter några visningar gav vi upp i "stan" och letade runtom. Mer hus och tomt för pengarna.
Hittade ett som varit ute sen april i år. Som ingen budat och intresset där är oerhört svalt då det inte längre anordnas visningar utan man får boka en privat.

Vi bokade och blev förälskade.. perfekt för vår familj och att även kunna växa i .
Med tanke på hur litet intresset är och hur länge det legat ute så gav vi ett skambud samma kväll på 1.355 (utgångspris 1.675) efter en vecka där vi inte hört nåt skickade jag till mäklaren och frågade om han hört nåt och fick då till svar att det troligen var för lågt men att hen skulle höra av sig till säljaren.. så på 1 vecka har hen alltså inte ens meddelat säljaren om vårt bud..
Fick svar på kvällen. Då vill säljaren ha 1.7 alltså mer än utgångspriset... och svaret var pga att det var en vanlig reaktion vid irriterade säljare.. jo visst.

Men vi la ett bud på 1.550 och 2 dagar senare hörde vi inte ett knyst så jag valde att konfrontera och skrev att vi sänkte vårt bud pga brist på respons och att det gällde tills dagen efter annars letar vi vidare.

Ni får nog göra det, inte hört nåt än. fick vi som svar

Blev irriterad och svarade att då får hen helt enkelt försöka jaga tills de svarar tillbaka.
Och om de vill sälja önskar vi en snabbare affär.

3 min senare så skulle de helt plötsligt återkomma snart...

Fick samma svar att de inte tar lägre än 1.7...

Vi skrev att vi avvaktar då.

Men vi vill verkligen ha det här huset. Men har bara ett lånelöfte på 1.8 och vill kunna renovera liiite iaf..
Dessutom är inte huset värt pengarna, speciellt inte när det varit ute så länge heller..

Vad ska vi göra ? Ska vi avvakta och ha is i magen och hoppas att de ringer tillbaka eller ska vi försöka höra av oss igen och lägga ett bud på 1.6 vårt sista maxbud, eller be om att kanske få kontakta säljaren och försöka komma fram till nåt?

Vi är så kluvna nu.. hur hade ni gjort? Vi vill ju verkligen ha det men inte för 1.7 det är det inte värt det.. jag jobbar med förra säljaren som fixat allting innan nuvarande som köpte det så dem har ju i princip inte gjort nåt sen dem köpte det av min kollega.
Sen är det heller inte besiktat..Därav tycker vi inte alls det är värt 1.7 ..

Ska vi försöka ha is i magen bara, eller hur hade ni gjort?
Mvh desperat första gångs husköpare som mår oerhört dåligt i vår lägenhet som småbarnsfamilj med gnälliga grannar under oss
Hej.
En mäklares uppgift är att ta tillvara på både köparens och säljarens intresse. I det här fallet tar ha inte ert intresse på fullt allvar. Sedan får inte mäklaren gå ut med ett pris som säljaren inte kan tänka sig att sälja för och så verkar fallet vara här eftersom han kommer tillbaka med ett högre pris än utgångspriset. Det är givetvis så att säljaren bestämmer till vem och till vilket pris hem säljer huset men ändå.
Jag skulle i dessa fall fundera på att anmäla mäklarens agerande till Fastighetsmäklarnämnden så att de kan kolla upp den här mäklaren och hans agerande.
Sedan till själva husköpet: Lägg ett bud som ni kan tänka er att betala med tanke på skick mm. OM ni får accept på det så skriv ett kontrakt med en besiktningsklausul där ni efter genomförd besiktning kan bestämma om ni vill fullfölja köpet eller inte. Väljer ni att inte göra det skall handpenningen i sin helhet betalas tillbaka till er. Om besiktningsmannen hittar fel och brister ni inte blivit upplysta om av säljaren, som han inte haft kännedom om eller som ni själva inte sett så kan ni försöka få priset reducerat till ett pris båda parter är nöjda med. Om det inte blir affär efter besiktning och fler fel hittas så måste ju säljaren upplysa framtida köpare om dem och då lär det inte bli lättare för honom att sälja till det priset han vill.
Om fastigheten är lite äldre och har en del fel så kan det kanske vara läge att erbjuda hen en friskrivningsklausul där hen inte behöver ta ansvar för fel och brister av vad slag de må vara. Kan vara bra vid förhandlingar om ni ändå skall renovera en del.
Stort lycka till med att finna ert drömhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.