Såhär är det!
Säljaren säljer huset till vem hen vill och för hur mycket hen vill.
Punkt.
Till exempel ... kanske vill säljaren -sälja snabbt, - välja vem som köper/tar över ansvaret för deras gamla fina hus, - att deras nuvarande grannar/vänner får trevliga nya grannar, - köparen kanske har en lägenhet som säljaren vill köpa. O.s.v.
Högsta priset är inte allt - för säljaren....- men troligtvis för mäklaren!!!!

Mäklaren förmedlar handeln på säljarens uppdrag (visning, annonsering, pappersarbete) och inget annat.
Mäklaren har egentligen inget ansvar alls.
Lösning:
Ta kontakt med säljaren att du lägger ett bud som säljaren får ta ställning till.
Självklart måste mäklaren ha sin procent och betalt för de "tjänster" han är anlitad för.

Problemet är att ibland vill inte säljaren blanda sig in i hanteringen (p.g.a. ålder eller annan orsak).
Men då jag tror att säljaren vill sälja - bör ni komma överens.

Säljaren är ju oxå låst till mäklaren - oavsett hur nöjd eller missnöjd säljaren är med "sin" mäklare.
Skulle säljaren önska en annan mäklare, tvingas säljaren betala bägge två, p.g.a. nuvarande kontrakt.

Mäklaren är har tydligen fått myndighetsstatus numera - bara för atr säljaren är bekväm att lämna bort jobbet.
Det är som med bilar... numera vill många sälja sin bil via ombud/firma/auktionsföretag m.m. vilket oxå är en typ av mäklare som tjänar pengar uran risk.

Så med andra ord.
Prata med säljaren, kom överns.
Sedan kan ni ta dit mäklaren som får göra sitt jobb.
Funkar det inte - får ni ringa mäklarsamfundet.

Redigerat:
  • Gilla
Wiw1
  • Laddar…
T
Skillnaden mellan mäklare är stor, jag har sålt några hus, ibland har jag fått bud 3-400 tusen över utsatt pris direkt efter visning , där har dom erfarna mäklarna väntat tills resten av budgivarna är uppe där innan dom framför det högre budet, på så sätt får han fortsatt flyt i budgivningen, ingen kan skräm öppna, ett hus gick innan visning, där kom oxå bud som var lite under, och ett på utgångspris men hon valde att inte presentera dessa bud, då kom ännu en och gav 800 tusen över utsatt pris om dom fick ta den innan visning .
Självklart lyssnar jag på dessa rävar som sålt tidigare åt mig, får du sedan en mäklare som inte kan jobba på detta sätt så ser man skillnader, stora sådana, man ställer frågan varför skillnaderna är så stora, varför dom jobbar så olika? varför är råden så olika, vilket sätt som är bäst. Nu valde vi 3 som sålde samtidigt att följa dessa rävar som ger tydliga signaler, men att få en sämre mäklarkår kommun att ändra på sig, visa sig inte vara lätt, utan vi som säljare fick personligen själva ta tag och styra hur affären skulle skötas, vilket nu med facit i hand visa att vi hade rätt.

Vi fick ett skambud, när vi sålde vår fars fabriksfastighet. Svaret den köparen fick va:
Om du så bjuder 2 miljoner, så kommer du ALDRIG att få köpa.
Skambud ska man akta sig noga för. Säljaren kommer troligtvis aldrig att acceptera ett bud från er, oavsett. Så börja titta på något annat, är mitt råd.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Någon sa till mig att man får inga billiga hus så lägg utgångspris och avvakta. Spara till renoveringar. Glöm inte lagfart och ev pantbrev.
Inga konstigheter att prata med säljaren bara ni förmodligen lägger utgångspris.
Man kan också kräva avdrag efter ni vunnit budet och hittat lite brister ni inte såg initialt,
med risk för att de blir sura. Men som sagt man får inget bra hus till bra pris.

Stickan56
D Danielc skrev:
Här verkar det vara så, har funnits besiktningar på alla hus vi tittat på och de presenteras som om de är sanningen och livet... Lökigare trend får man ju leta efter.
Ofta köper säljaren en dolda fel försäkring och då ingår en besiktning.
Jag har själv gjort det.
Jag tyckte att besiktningsmannen var onödigt petig vid besiktningen och fick till svar att om han missar något så är det dom som får problem. Så att fuska vid en besiktning är bara korkat, däremot kan man vara oskicklig.
Många köpare däremot, tror att en besiktning omfattar mer än vad det gör.

Stickan

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har nyligen sålt ett hus och hade en som la ett skambud på 300 000 under utgångspris, den försvann direkt i min tanke att få köpa huset. Det blev inte heller den som bjöd mest utan jag lyssnade på grannarna vem jag skulle sälja till och det kändes bra. Huset gick för 300 000 över utgångspriset. Öppen budgivning så alla ser borde vara en självklarhet.

Varje husaffär är unik, därför är det MYCKET svårt att ge genrella råd.
När vi köpte våran fastighet (i samma område som vi redan bodde i) efter en visning första sommardan det året var vi enda budgivare.
Utgångspriset var 5.8mkr, vi bjöd 5.6. Säljaren stod på sig och efter 24hr gick vi med på 5.8 och fick huset.

I efterhand har vi fått reda på att flera andra grannar också varit intresserade men av en händelse varit bortresta just helgen för visning.
Hade vi stått fast vid 5.6 hade det sannolikt blivit ny visning med riktig budrunda och ordentligt högre pris.

Med detta vill jag ha sagt att trots att ingen avslut skett på 6 månader så KAN det plötsligt komma en intressent som tar huset till utgångspriset (och sålunda fattar beslutet åt er)
Ni bjuder 1.55 men huset är absolut inte värt 1.7 skriver ni.
Här får man helt enkelt känna efter HUR mycket man egentligen VILL ha huset...

M Mn92 skrev:
Har gått på en del visningar här. En av mäklarna har otroligt dåligt rykte men är den som säljer typ 80% av alla villor här..
Så ja på med masken och låtsas som inget..
Efter några visningar gav vi upp i "stan" och letade runtom. Mer hus och tomt för pengarna.
Hittade ett som varit ute sen april i år. Som ingen budat och intresset där är oerhört svalt då det inte längre anordnas visningar utan man får boka en privat.

Vi bokade och blev förälskade.. perfekt för vår familj och att även kunna växa i .
Med tanke på hur litet intresset är och hur länge det legat ute så gav vi ett skambud samma kväll på 1.355 (utgångspris 1.675) efter en vecka där vi inte hört nåt skickade jag till mäklaren och frågade om han hört nåt och fick då till svar att det troligen var för lågt men att hen skulle höra av sig till säljaren.. så på 1 vecka har hen alltså inte ens meddelat säljaren om vårt bud..
Fick svar på kvällen. Då vill säljaren ha 1.7 alltså mer än utgångspriset... och svaret var pga att det var en vanlig reaktion vid irriterade säljare.. jo visst.

Men vi la ett bud på 1.550 och 2 dagar senare hörde vi inte ett knyst så jag valde att konfrontera och skrev att vi sänkte vårt bud pga brist på respons och att det gällde tills dagen efter annars letar vi vidare.

Ni får nog göra det, inte hört nåt än. fick vi som svar

Blev irriterad och svarade att då får hen helt enkelt försöka jaga tills de svarar tillbaka.
Och om de vill sälja önskar vi en snabbare affär.

3 min senare så skulle de helt plötsligt återkomma snart...

Fick samma svar att de inte tar lägre än 1.7...

Vi skrev att vi avvaktar då.

Men vi vill verkligen ha det här huset. Men har bara ett lånelöfte på 1.8 och vill kunna renovera liiite iaf..
Dessutom är inte huset värt pengarna, speciellt inte när det varit ute så länge heller..

Vad ska vi göra ? Ska vi avvakta och ha is i magen och hoppas att de ringer tillbaka eller ska vi försöka höra av oss igen och lägga ett bud på 1.6 vårt sista maxbud, eller be om att kanske få kontakta säljaren och försöka komma fram till nåt?

Vi är så kluvna nu.. hur hade ni gjort? Vi vill ju verkligen ha det men inte för 1.7 det är det inte värt det.. jag jobbar med förra säljaren som fixat allting innan nuvarande som köpte det så dem har ju i princip inte gjort nåt sen dem köpte det av min kollega.
Sen är det heller inte besiktat..Därav tycker vi inte alls det är värt 1.7 ..

Ska vi försöka ha is i magen bara, eller hur hade ni gjort?
Mvh desperat första gångs husköpare som mår oerhört dåligt i vår lägenhet som småbarnsfamilj med gnälliga grannar under oss

Har du lagt 1.355 så är det det budet som gäller.
Om säljaren inte vill acceptera så måste han meddela er antingen att ge ett motbud och sen ger ni också ett bud tills ni är överens.
Mäklaren skall bara förmedla era bud inget annat.
Har det legat ute länge så råder jag er att hålla fast vid första budet tills någon annan säger något annat bud

Det finns ett skäl varför huset är kvar på marknaden troligtvis. Dvs det är fler än ni som inte tycker priset är rimligt för vad man får..

Nu kan man alltid köpa ett hus på de premisserna ändå.. men då får man också acceptera att man betalar för mycket - för att det är något man hemskt gärna vill ha. Det är pengar man kanske inte får tillbaka och det orsakar kanske lite minskad renoveringsglädje (rent ekonomiskt).. men det är ett val man måste göra själv.

Dock ska ni absolut inte köpa ett för dyrt hus som kommer göra er ”olyckliga”.. bara för att komma ut ur en lgh som känns för liten. Börjar man stressköpa.. blir alltid något lidande i slutänden, barnen, kärleken, ekonomin eller ens egna hälsa..

Lyssna på er magkänsla, sätt upp en rimlig budget för just det där huset.. vad ni vill ge, vad ni tycker det är värt, vad som måste göras direkt (om nått), vad ni måste göra inom 5 år.. och lägg till ett sparande för huset samtidigt som ni görbudgeten.. det dyker alltid upp oväntade saker med ett hus.. och man vill inte sitta med skägget i brevlådan sedan!

Slå ihop siffrorna och se om ni tycker det är värt pengarna.. fundera på om det är era önskemål som kostar för mycket el huset som är för dyrt (inte alltid självklart).. om ni inte får ihop budgeten, tycker det blir för dyrt (för. Nära marginalerna)..

..släpp det där huset och kika vidare.
Det kommer fler hus.. (hur trist det dock än är att vänta in det..)

..

Ang budet ni gav, intresset från mäklare/säljare .. tror ni gav ett skambud i deras ögon och de blev helt enkelt ointresserade av att sälja till er.. såg det som en förolämpning typ.

Obs, jag sätter ingen värdering i vad eller hur ni budat.. jag bara tänker på deras beteende.

Vi har sålt hus till andra pga deras skambud.. (man drar öronen åt sig om det inte känns förklarligt varför någon ger ett märkligt bud.. man ser helt enkelt problem.. och man vill inte ha problem efter man sålt).

Vi har oxå blivit ”dissade” pga att de tyckt vi lagt skambud..

Inte lätt alla gånger!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
M Mn92 skrev:
Vet vem säljaren är haha så det behövs inte
Kontakta ägaren och hör för dig.
Var i samma sits. Ett hus som hade legat ute länge och som när vi budade helt plötsligt fanns 2 andra intressenter med...
Kollade sedan med gamla ägaren. Mäklaren hade ljugit och inte heller haft kontakt med ägaren.

Intressant läsning
Det är en affär med många ingridienser...
Men många krånglar till det...

Vad huset är värt - är i betraktaren öga.
Samma om ett konstverk är fint eller inte.
Hur ofta har inte mäklaren skrattat åt ett skambud... men efter någon dryg månad ringt upp och sagt att "ni får huset för ert bud"
... men då gäller självklart inte tidigare bud - utan man har funderat och kan tänka ett ännu lägre bud - efter att man själv fått en bättre uppfattning eller lärt sig mer.

Många köper inte hus så ofta - vilket gör att andra försöker utnyttja kundens okunskap eller brist på erfarenhet.
Alla värderar saker olika.
Vem vill bo nära havet med ständig blåst och oljud, eller ostört i en nära skogen med alla mygg o knott. -Nära en fors med ständigt störande brus, nöra kommunikationer med störande motorväg.. o.s.v.

Det kanske räcker med att Ernst inreder ett speciellt rum i TV4 för att priset går upp, eller ner om huset saknar en viss detalj.
Vem vill köpa en sommarstuga efter en regnig sommar?

Mäklaren har alltid högsta bud för ögonen... och vill gärna driva upp priserna genom att höja på andra egna objekt de annonserar ut.

Ofta är det smärtgränsen på vad folk kan betala som styr priset. Inte huset som sådant.
När det är "brist" på hus ökar "pendlarradien" på smärtgränsen.
I sämre tider krymper pendlarradien och husen längst ifrån stan sjunker mest.

Oftast är det viktigaste att hänga på konjunkturståget. Köper man dyrt kan man sälja dyrt och tvärtom.
Tråkigast är det för förstagångsköparen som skall hoppa på tåget...i rätt tid...

Redigerat:
  • Gilla
Alexandra59 och 1 till
  • Laddar…
Ta fram telefon nr till ägaren och ring
Förklara att ni får så dålig respons av mäklaren, och är osäkra på om era bud ens når säljaren

Var med om ngt liknande, vi var på visning, dåligt med folk konstigt nog.... bara vi och ett par till som tittade
Det andra paret tackade för sig och sa till mäklaren att huset inte passade dom, så vi var ensamma kvar
Detta var på onsdagen el torsdagen

Måndag ringde mäklaren och säger att han behöver ett svar, det var flera som var intresserade ... (ja tjena tänkte jag)
Begärt pris 1.500.000
Jag bjöd 1.200.000 då

Han skrattade till och informerade mig om att jag försökte pruta 300.000
Det går inte sa han

Gör som ni vill sa jag, på Onsdag får jag svar på en annan fastighet, den som svarar först köper vi
Fick känsla av att mäklaren inte ville delge säljaren vart bud
Jag visste vem säljaren var och sa till mäklaren att jag ”kände” xxxxxx lite sedan tidigare
Samma em ringde mäklaren och försökte trissa upp vårt bud, vi var stenhårda... NEJ
Mäklaren ringde ytligare en gång på kvällen och försökte få oss att höja ”bara 50.000”
NEJ igen från oss

Då säger mäklaren att säljaren tar ”nog” erat bud...
Och så blev det

• Gilla
Monteras
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
@Mn92
Ni behöver se försäljningen utifrån säljarens perspektiv.

Varför vill denna sälja?
Vilket behov finns att flytta?
Vilka lån finns det på bostaden?
Finns det några renoveringar som är akuta?

Säljaren kan vara i en sits att en viss summa är avgörande, samtidigt som det då är svårt att först varför de begär mer än utgångspriset.

Säljaren har kanske ingen som helst brådska att sälja utan priset är avgörande..

Sedan kan det ju också vara så att mäklaren har gjort ett bra/kasst kontrakt. Att denne tar större % i ersättning vid högre försäljningsbelopp.

Med en mäklare som har största andelen av alla objekt får man fundera på om man vill göra denne sur.

Om ni gärna gärna vill ha huset så kan man höra av sig till säljaren och fråga fint. Vi har lagt ett bud, budet vi la var under utgångspriset men nu har bostaden varit ute sen April, vad krävs för ett avtal?
Skrev till hen , får se vad hen svarar

Om jag skulle komma i samma situation och få samma bemötande så skulle jag helt sonika ta reda på säljaren och konfrontera denne med den skriftväxling som uppstått. Säljaren kanske inte har en susning om vad som pågår. Har huset varit ute så länge är det ju inte värt utgångspriset.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
I vissa städer/regioner verkar det vara kutym att säljaren har besiktat.
Ja, i varjefall i Stockholm och Halmstad där vi sålt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.