50 821 läst ·
144 svar
51k läst
144 svar
Knepig mäklare och säljare
Ja det var tanken, vill ju veta hur det ligger till med det och om det verkligen är i så bra skick som de vill få det att framstå.D Danielc skrev:
Vill inte vara det paret som missar en besiktning och får dras med det resten av livet
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Kontakta ägaren direkt. Om det är en oseriös mäklare, vet du att han har kontaktat ägaren? Har själv varit ute för en osriös mäklare, han var inte ens intresserad av att visa huset, huset såldes sen för lång under utgångspriset.M Mn92 skrev:Har gått på en del visningar här. En av mäklarna har otroligt dåligt rykte men är den som säljer typ 80% av alla villor här..
Så ja på med masken och låtsas som inget..
Efter några visningar gav vi upp i "stan" och letade runtom. Mer hus och tomt för pengarna.
Hittade ett som varit ute sen april i år. Som ingen budat och intresset där är oerhört svalt då det inte längre anordnas visningar utan man får boka en privat.
Vi bokade och blev förälskade.. perfekt för vår familj och att även kunna växa i .
Med tanke på hur litet intresset är och hur länge det legat ute så gav vi ett skambud samma kväll på 1.355 (utgångspris 1.675) efter en vecka där vi inte hört nåt skickade jag till mäklaren och frågade om han hört nåt och fick då till svar att det troligen var för lågt men att hen skulle höra av sig till säljaren.. så på 1 vecka har hen alltså inte ens meddelat säljaren om vårt bud..
Fick svar på kvällen. Då vill säljaren ha 1.7 alltså mer än utgångspriset... och svaret var pga att det var en vanlig reaktion vid irriterade säljare.. jo visst.
Men vi la ett bud på 1.550 och 2 dagar senare hörde vi inte ett knyst så jag valde att konfrontera och skrev att vi sänkte vårt bud pga brist på respons och att det gällde tills dagen efter annars letar vi vidare.
Ni får nog göra det, inte hört nåt än. fick vi som svar
Blev irriterad och svarade att då får hen helt enkelt försöka jaga tills de svarar tillbaka.
Och om de vill sälja önskar vi en snabbare affär.
3 min senare så skulle de helt plötsligt återkomma snart...
Fick samma svar att de inte tar lägre än 1.7...
Vi skrev att vi avvaktar då.
Men vi vill verkligen ha det här huset. Men har bara ett lånelöfte på 1.8 och vill kunna renovera liiite iaf..
Dessutom är inte huset värt pengarna, speciellt inte när det varit ute så länge heller..
Vad ska vi göra ? Ska vi avvakta och ha is i magen och hoppas att de ringer tillbaka eller ska vi försöka höra av oss igen och lägga ett bud på 1.6 vårt sista maxbud, eller be om att kanske få kontakta säljaren och försöka komma fram till nåt?
Vi är så kluvna nu.. hur hade ni gjort? Vi vill ju verkligen ha det men inte för 1.7 det är det inte värt det.. jag jobbar med förra säljaren som fixat allting innan nuvarande som köpte det så dem har ju i princip inte gjort nåt sen dem köpte det av min kollega.
Sen är det heller inte besiktat..Därav tycker vi inte alls det är värt 1.7 ..
Ska vi försöka ha is i magen bara, eller hur hade ni gjort?
Mvh desperat första gångs husköpare som mår oerhört dåligt i vår lägenhet som småbarnsfamilj med gnälliga grannar under oss
Har faktiskt funderat på det, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Via mäklaren lär väl hen bli sur och från tomma intet känns nästan lite som stalker och som att de kanske ännu mindre vill sälja till ossH HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Lantmäteriet kan ta fram ägarens namn. Säg som det är, att ni har fått en känsla av att mäklaren inte framfört ert bud och att ni vill kolla upp om mäklaren har kontaktat dem om att ni lagt ett bud och fråga om ni kan komma överens om ett pris. Betala inget överpris och bestiga huset, innan köp, kolla radonhalt, en indikation kan ni få genom att titta på sgu.se kartvisaren, gammastrålning Låt inte känslorna styra! Går de inte med på besikta huset, spring därifrån, risken är att ni annars får problem som tar all kraft från er. Skulle ni inte få detta hus så kommer det fler fina hus!M Mn92 skrev:
Vet vem säljaren är haha så det behövs inteH HEM2121 skrev:Lantmäteriet kan ta fram ägarens namn. Säg som det är, att ni har fått en känsla av att mäklaren inte framfört ert bud och att ni vill kolla upp om mäklaren har kontaktat dem om att ni lagt ett bud och fråga om ni kan komma överens om ett pris. Betala inget överpris och bestiga huset, innan köp, kolla radonhalt, en indikation kan ni få genom att titta på sgu.se kartvisaren, gammastrålning Låt inte känslorna styra! Går de inte med på besikta huset, spring därifrån, risken är att ni annars får problem som tar all kraft från er. Skulle ni inte få detta hus så kommer det fler fina hus!
M Mn92 skrev:
Me då så, du skrev ja att du inte visste hur du skulle gå tillväga...
Bjud 1,25m via mäklaren. Nu har du höjt ditt bud en gång, dom väntar väl på en höjning till och då blir det väldigt annorlunda att plötsligt bjuda under sitt första bud.
En annan sak är att jag får intrycket att det är en ganska liten stad med tanke på att du säger att mäklare säljer 80% av villorna. Det faktum att ni inte ens fick buda på de två senaste objekten tyder eventuellt på att ni har fått en stämpel på er att aldrig komma till skott, inte ha pengar eller nåt annat besvärande och att mäklaren agerar därefter.
Så du tycker jag ska buda igen till mäklaren?F fsn skrev:Me då så, du skrev ja att du inte visste hur du skulle gå tillväga...
Bjud 1,25m via mäklaren. Nu har du höjt ditt bud en gång, dom väntar väl på en höjning till och då blir det väldigt annorlunda att plötsligt bjuda under sitt första bud.
En annan sak är att jag får intrycket att det är en ganska liten stad med tanke på att du säger att mäklare säljer 80% av villorna. Det faktum att ni inte ens fick buda på de två senaste objekten tyder eventuellt på att ni har fått en stämpel på er att aldrig komma till skott, inte ha pengar eller nåt annat besvärande och att mäklaren agerar därefter.
Ja precis det är en liten stad haha.
Inte så konstigt vi inte velat buda på sjuka renoveringsobjekt utan att räknat på vad det innebär för oss . Har knappt gått 24h innan det sålts innan..
Och de var vår 2a och 3e visning då. Ja hen är då en väldigt hal och ful mäklare som går alla möjliga vägar har jag hört så..
Min magkänsla säger att han inte ens hört av sig om budet. En kompis berättade att deras första skambud inte kom fram förrän hen kände sig nöjd med siffra under utgångspris. Där är Vi inte ens skrev hen.
Påpekade att så får hen inte göra , alla bud måste meddelas enligt lag.
Så vi har den sämsta, fulaste fisken till mäklare tyvärr
Ärligt så ser jag ju inte alls att de är knepiga. om de har haft det ute sen april så kanske det är ett tecken på att de vill ha det de säger för huset och kan vänta.
Skambud brukar många gånger göra säljarna svårare att ha att göra med.
Så...
Vill ni ha det?
Då betalar ni det de vill ha.
Vill ni inte betala. Leta vidare.
Enkelt. Och så lägger ni inte mer negativ energi på det
Ni kommer behöva all energi till att flytta sen, allt som krävs för att komma igång med ett hus.
Och du.... det där med pengar. Hus är svindyra. Det kan verka frestande att köpa ett billigt utanför stan. Men det är väldigt mycket utgifter som man inte tänker på som kommer första året. tex att allt man gör dessutom kostar 10-20.000 direkt.
Ni kommer behöva en buffert. För en vecka sen dog min ventilation. Kostar 53.000 för nytt aggregat. Visst kan man vara utan. Men då slits byggnaden snabbare och helt plötsligt får man reparera saker på grund av den dåliga ventilationen.
Räkna med att det krävs en hel del timmar med hus bara på underhåll och sköta om tomten dessutom. Med tre barn så skulle jag rekommendera er hus bara om ni har bott i hus innan. Och att ni är vana vid ett fixa själv. (Är ni inte vana så går det alltid att köpa in. Räkna inte att släkt och vänner gör saker gratis åt er. Folk lovar mycket hjälp men det är inte lika lätt få hjälp när man behöver det och de ska fixa med sina egna byggen).
Skambud brukar många gånger göra säljarna svårare att ha att göra med.
Så...
Vill ni ha det?
Då betalar ni det de vill ha.
Vill ni inte betala. Leta vidare.
Enkelt. Och så lägger ni inte mer negativ energi på det
Ni kommer behöva all energi till att flytta sen, allt som krävs för att komma igång med ett hus.
Och du.... det där med pengar. Hus är svindyra. Det kan verka frestande att köpa ett billigt utanför stan. Men det är väldigt mycket utgifter som man inte tänker på som kommer första året. tex att allt man gör dessutom kostar 10-20.000 direkt.
Ni kommer behöva en buffert. För en vecka sen dog min ventilation. Kostar 53.000 för nytt aggregat. Visst kan man vara utan. Men då slits byggnaden snabbare och helt plötsligt får man reparera saker på grund av den dåliga ventilationen.
Räkna med att det krävs en hel del timmar med hus bara på underhåll och sköta om tomten dessutom. Med tre barn så skulle jag rekommendera er hus bara om ni har bott i hus innan. Och att ni är vana vid ett fixa själv. (Är ni inte vana så går det alltid att köpa in. Räkna inte att släkt och vänner gör saker gratis åt er. Folk lovar mycket hjälp men det är inte lika lätt få hjälp när man behöver det och de ska fixa med sina egna byggen).
Ni har inte en dålig mäklare. Det är säljarens mäklare. Ni vet dessutom inte vilken dialog mäklaren och säljaren har.M Mn92 skrev:
Säljaren kanske sagt till mäklaren att de inte vill sälja under ett visst pris och att de inte vill höra om bud under det
Välkommen till den underbara världen med husaffärer.
Mäklaren kanske är "sämst". Men om denne har 80% av affärerna tycker ju uppenbarligen säljarna att denne är bra