9 457 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
knep att komma förbi hinder i flexrören?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det är t.o.m förbjudet i elinstallationsreglerna!
522.8.1 Användning av smörjmedel som innehåller silikonolja för idragning av kablar och ledare i elinstallationsrör, kabelkanaler och hyllor eller stegar är inte tillåtet.
Oljan kan rinna in i apparater.
522.8.1 Användning av smörjmedel som innehåller silikonolja för idragning av kablar och ledare i elinstallationsrör, kabelkanaler och hyllor eller stegar är inte tillåtet.
Oljan kan rinna in i apparater.
tror ni verkligen att om jag nu kör dammsugare och tråd... binder tråd på riktiga draglinan.... att jag verkligen får genom med lankabel när inte draglinan ens gick förbi? Kan rätt sorts fett göra sådant mirakel.. kan det vara alla mina skarvmuffar som spökar?
Jag lyckades med att få in i ett 16mm flex 1 styck CAT5E, 1 6mm koax, 3mm tele. Ca 25 meter.
drag fjäder eller nylon lina lyckades jag inte få i. Det satt en CAT5E där i början. Ville använda den för att dra övriga. Men denna enda CAT kabel gick ej att rubba!
Det slutade med att jag stoppade i kopplingsdosan en gammal dammsugare och sen sprutade in från andra sidan nåt smörjmedel med PTFE. Eftersom jag visste att fanstyget satt där som fan, drag jag ut den med nylonlinan. Den kraftiga som man använder till att dra kablar med.
Det var först då jag lyckades (vi var 2) att dra dessa 3 kablar med ganska mycket våld.
På ett annat ställe började vi med lite isolering och fiskelina+ dammsugare. Med den mycket tunna linans hjälp, nylonlinan. Och sen med smörja och våld 5 styck Fk1,5.
Går det inte med våld, använd mera våld.
drag fjäder eller nylon lina lyckades jag inte få i. Det satt en CAT5E där i början. Ville använda den för att dra övriga. Men denna enda CAT kabel gick ej att rubba!
Det slutade med att jag stoppade i kopplingsdosan en gammal dammsugare och sen sprutade in från andra sidan nåt smörjmedel med PTFE. Eftersom jag visste att fanstyget satt där som fan, drag jag ut den med nylonlinan. Den kraftiga som man använder till att dra kablar med.
Det var först då jag lyckades (vi var 2) att dra dessa 3 kablar med ganska mycket våld.
På ett annat ställe började vi med lite isolering och fiskelina+ dammsugare. Med den mycket tunna linans hjälp, nylonlinan. Och sen med smörja och våld 5 styck Fk1,5.
Går det inte med våld, använd mera våld.
Jag tror att endera har rörläggaren fuskat och gjort en för tvär böj, eller så har snickaren inte sett sig för och skruvat i röret. Har man skruvat i röret brukar det höras när man stöter med dragfjädern.
Det brukar gå att fiska fram fjädern med en pianotråd gör den så lång att den går en meter förbi stoppet, gör en krok på den ändan du stoppar in, när du vet att du är förbi snurra pianotråden och du kan tvinna ihop dragfjädern och pianotråden.
Eller om du vet vart stoppet är, öppna väggen. Det är inte så mycket arbete, inte ens om du får spackla lite och sätta en ny tapetvåd.
Och man måste vara två om det går lite tungt.
Det brukar gå att fiska fram fjädern med en pianotråd gör den så lång att den går en meter förbi stoppet, gör en krok på den ändan du stoppar in, när du vet att du är förbi snurra pianotråden och du kan tvinna ihop dragfjädern och pianotråden.
Eller om du vet vart stoppet är, öppna väggen. Det är inte så mycket arbete, inte ens om du får spackla lite och sätta en ny tapetvåd.
Och man måste vara två om det går lite tungt.
Gul gucka röstar jag för i smörjsammanhang...
Nä, gul gucka....

Sånt här typ......kamelinski...du var ju med i förra tråden som handlade om glidmedel också... http://www.byggahus.se/forum/el/144845-hur-far-man-igenom-dragfjaedern-2.html#post1292744
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
