TACK!!!

Denna tråd räddade min dag.
Gällde i mitt fall ett befintligt ingjutet rör för telekabel. Hade under renoveringens gång dragit väck den befintliga gamla tvåtrådiga telefonkabeln. Nu skulle jag i med en fyrtrådig istället.

Försökte mata på med dragfjädern och kom typ nästan fram, men av någon anledning tog det tvärstopp, oavsett vilket håll jag försökte från.

Började googla och hittade denna tråd. :-)
Hade ingen murartråd, men försökte med en kraftigare modell av sytråd. Knöt fast en tuss på änden och på med dammsugaren i ena änden. Efter några försök kom tråden igenom. YEEESSS!!!

Med sytråden lyckades jag dra igenom den gamla telefonkabeln, och med den den nya telekabeln. Ville ju inte råka dra sönder sytråden.
 
  • Gilla
Jim D
  • Laddar…
För alla nya. Kör med flätat fiskelina! Den tål mycket. Och har man våtdamsugare, kan man suga in silicon i röret. Sen glider rubbet.
 
  • Gilla
Johan Barth
  • Laddar…
Enligt elinstallationsreglerna får man inte använda silikon som smörjning vid kabeldragning. Krypförmågan är väldigt bra och det gör att den letar sig in på alla möjliga ställen t.e.x. en elektrisk kontaktyta som belagts med silikon är i stort sett att anse som förbrukad. Använd istället glidmedel som är avsedda för kabeldragning.
 
Telekablar, Cat m.m. har Elsäkerhetsverket inget att göra med.
:)
230 och 400 V är en annan sak.
 
Tyckte också att jag läste någonstans att silicon fräter upp halogenfri plast också.
 
kamilenski skrev:
Telekablar, Cat m.m. har Elsäkerhetsverket inget att göra med.
:)
230 och 400 V är en annan sak.
Helt riktigt, men silikon skiljer inte på svagström och starkström, kontakterna blir lika värdelösa ändå :) Det blir nog ännu värre för svagströmmen att passera silkonet...
 
snaggletooth skrev:
Helt riktigt, men silikon skiljer inte på svagström och starkström, kontakterna blir lika värdelösa ändå :) Det blir nog ännu värre för svagströmmen att passera silkonet...
Blir det bättre med WD40?
;)
 
Jag undrar hur "farligt" det är, jag har aldrig hört talas om några problem i en starkströmsanläggning pga silikonspray. Det har ju använts rätt frekvent i minst 25-30 år, och "dåliga" nyheter brukar spridas rätt fort.
 
elmont skrev:
Jag undrar hur "farligt" det är, jag har aldrig hört talas om några problem i en starkströmsanläggning pga silikonspray. Det har ju använts rätt frekvent i minst 25-30 år, och "dåliga" nyheter brukar spridas rätt fort.
Du glömmer att här vill alla vara kloka :)
Och av en pissgrej brukar det bli trilogi ...

p.s. tack igen för all hjälp jag fått från dig!
 
Tacka vet jag "gul gucka"
 
Kör också alltid med
1487_1.jpg
eller motsvarande, så har jag heller aldrig haft problem med silikon :)
 
Om ni har problem med att komma igenom rören, varför knyta kablarna till en dragfjäder? Knutarna blir rätt grova och svåra att få igenom.

Löd istället ihop de gamla kablarna med de nya kablarna. Då blir det ingen tjock knut att dra igenom.
 
ampz skrev:
Om ni har problem med att komma igenom rören, varför knyta kablarna till en dragfjäder? Knutarna blir rätt grova och svåra att få igenom.

Löd istället ihop de gamla kablarna med de nya kablarna. Då blir det ingen tjock knut att dra igenom.
Vad det gäller lite äldre kablar, är det oftast smutsen (fukten tar den med sig i röret) som ställer till det. Det betyder att man kan inte rubba de gamla kablarna ur läge. Och det kvittar vad man gör. Då gäller det att få in en smörjande/lösande dimma som kan lösa dammet/smutsen. Därför hjälper inget annat än att få in i röret något ämne som kan lösa upp det.

Med att knyta kablarna, menar man oftast ett sätt att förbinda dessa. Man gör inga knutar!
 
26 svar om hur man drar igenom en dragfjäder! Skönt att det finns hjälp att tillgå iaf! Gör som en del redan skrivit, använd den gamla ledningen som dragtråd.

Vill du ha kvar den så knyter du på en ny teleledning också. Om du skjuter i dragfjädern när den gamla ledning ligger kvar i röret är risken ganska stor att du lyckas "tvinna" fjädern runt den och därmed gör det omöjligt att dra tillbaka den...

När du ska sammanfoga kablarna så skalar du upp dom ca 10cm och gör öglor på ändarna. Som en kedjelänk ungefär, sen tejpar du runt den. På med lite gucka och dra!

Känner du att det går för trögt så sluta, en teleledning tål inte mkt alls. Skulle den gå av så står med mer jobb än du hade från början och du kommer inte få igenom något alls.
 
BlackSheep skrev:
26 svar om hur man drar igenom en dragfjäder! Skönt att det finns hjälp att tillgå iaf! Gör som en del redan skrivit, använd den gamla ledningen som dragtråd.
...
.
Du brukar inte läsa så mycket av det här... Vad?

Hur ska du använda den gamla ledningen om den sitter fast ???

Eller kan du trolla? :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.