9 458 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
knep att komma förbi hinder i flexrören?
En gång använde jag fiskelina med en bit isolering i ändan och 8 bars tryck på kompressorn och fick igenom den. Lång sträcka med många böjar...
En annan gång en draglina från varje håll, då var det en för skarp böj på slangen.
Jag köpte 3Ms smörjmedel från elbutik.se och använder alltid det nu grym skillnad. Kan dra igenom fk hur lätt som helst själv nu medan jag tycker att man alltid behövde vara 2 innan. Grym skillnad bara på dragfjädern tycker jag mot inget smörjmedel alls om man skall komplettera med en fk...
Amatör...
En annan gång en draglina från varje håll, då var det en för skarp böj på slangen.
Jag köpte 3Ms smörjmedel från elbutik.se och använder alltid det nu grym skillnad. Kan dra igenom fk hur lätt som helst själv nu medan jag tycker att man alltid behövde vara 2 innan. Grym skillnad bara på dragfjädern tycker jag mot inget smörjmedel alls om man skall komplettera med en fk...
Amatör...
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Det där med siloikonspray. Silikonolja är döden fölr elektriska kontakter efterssom den oljan isolerar bra. Problemet när man använder silikonolja i elerör är att den vandrar. Så även om det fungera bra nu, så kan den på 5 eller 10 år förflytta sig via tråden frma till dit eluttag. I bästa fall slutar uttaget att fungera efterssom du får isolerande olja som beläggning på kontaktytorna, i sämsta fall så fungerar fortfarande ngn liten yta, det blir varmt och börjar brinna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Trasa? Man häller ju gucka direkt i vänster handsken och dra sedan fram och tillbaka på kablarna och framförallt vid skarven/tejpen. 
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Vi drog 2 st cat5 kablar i 16 rör i min brors hus, använde den gula guckan som finns tidigare i tråden.
Var två personer där den ena matar och den andra drar, smörj kablen hela tiden så går det bra.
Var två personer där den ena matar och den andra drar, smörj kablen hela tiden så går det bra.
Ja men då får man silicon på var enda pryl man tar i. Jag har smort gångjärn med silicon spray engång. Det slutade med att jag halkade när jag skulle runt hörnet i hallen. Det blir sjukt halt.Patrik_Hed skrev:
Jag har under dom 30 år som jag vet om att siliconspray använts ALLDRIG sett/hört att någon skulle haft problem med dålig kontakt. Det är ytterst små mängder som behövs för att det ska gå lätt att dra tråd/kabel, så jag tror att använder man det "rätt" blir det aldrig någre problem.
Vad spelar det för roll vad du tror ?spik99 skrev:
"Bo.Siltberg
Forumgud
Aktiv: jan 2008
Län: Värmland
Inlägg: 2 424
Det är t.o.m förbjudet i elinstallationsreglerna!
522.8.1 Användning av smörjmedel som innehåller silikonolja för idragning av kablar och ledare i elinstallationsrör, kabelkanaler och hyllor eller stegar är inte tillåtet.
Oljan kan rinna in i apparater."
FÖRBJUDET!
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Just silikonSPRAY har jag ingen personlig dålig erfarenhet av. Men på 70 talet när silikonfett var en relativt ny uppfinning, så fanns det tillverkare som använde silikonfett för att smörja axeln på potentiometrar som användes som volymkontroll i diverse audioförstärkare.
Det var ingen bra lösning, efter några år vandrade silikon ut på kolbanan och poteniometern slutade i princip fungera. Jag extraknäckte på den tiden på en TV verkstad, och lagade ett antal anläggningar som råkat ut för det felet.
I början på 90- talet jobbade jag på ett företag som använde silikonolja i produktionen, det användes vid ultraljudsvetsning (svetsade ihop plastburkar som innehöll elektronik för extrem miljö).
produktionen flyttades till en annan fabrik, när fabrikschefen där fick klart för sig att det fanns silikonolja i svetsen så utbröt ett mindre tumult. Det visade sig att företagsförsäkringen specifikt inte gällde skador från silikonolja. Det man är rädd för är att oljan vid brand kan förgasas, gasen kondenserar sedan på kalla ytor såsom fina metallytor i olika kontakter. En dl. silikonolja kan tydligen förstöra allt elektriskt på typ en kvardratkilometer (låter dock lite överdrivet för mig).
Det var ingen bra lösning, efter några år vandrade silikon ut på kolbanan och poteniometern slutade i princip fungera. Jag extraknäckte på den tiden på en TV verkstad, och lagade ett antal anläggningar som råkat ut för det felet.
I början på 90- talet jobbade jag på ett företag som använde silikonolja i produktionen, det användes vid ultraljudsvetsning (svetsade ihop plastburkar som innehöll elektronik för extrem miljö).
produktionen flyttades till en annan fabrik, när fabrikschefen där fick klart för sig att det fanns silikonolja i svetsen så utbröt ett mindre tumult. Det visade sig att företagsförsäkringen specifikt inte gällde skador från silikonolja. Det man är rädd för är att oljan vid brand kan förgasas, gasen kondenserar sedan på kalla ytor såsom fina metallytor i olika kontakter. En dl. silikonolja kan tydligen förstöra allt elektriskt på typ en kvardratkilometer (låter dock lite överdrivet för mig).
Även jag har under många år INNAN det blev förbjudet använt siliconspray och har aldrig upplevt några problem. När man använder spray är det mycket små mängder som nyttjas och enligt mina erfarenheter är enbart goda, däremot kan jag tänka mig att smörjor typ krämer inte är bra men då är ju mängden silicon hundrafallt större.
kan ju nämna att jag fick inte genom fisklina och olika tussar, hela vägen... trots dammsugare i ena änden och tryckluft i andra så den är nog körd...
försökte VÅLDA genom dubbla cat6 i andra, gick inte..
så nu skiter jag i detta, får räcka med en och trådlöst.. hehe
försökte VÅLDA genom dubbla cat6 i andra, gick inte..
så nu skiter jag i detta, får räcka med en och trådlöst.. hehe
